vasael.ir

کد خبر: ۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ - 21 May 2017
به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی؛

نشست عقل عملی از دیدگاه ملاصدرا و تأثیر آن بر فقه سیاسی برگزار شد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ نخستین نشست از سلسله نشست‌های عقل عملی در اندیشه ملاصدرا و تأثیر آن بر فقه سیاسی با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به همت گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی وسائل، در این نشست، ابتدا دکتر شریف لک­زایی عضو هیات علمی و مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی که دبیری علمی نشست را برعهده داشت، به طرح بحث پرداخته و به پیشینه این مبحث اشاره کرد.

وی تصریح کرد که پیش از این چهار نشست در موضوع فلسفه فقه سیاسی متعالی با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی برگزار شده است و اینک ادامه این مباحث که ناظر به تأثیر حکمت بر فقه و فقه سیاسی است با موضوع عقل عملی مورد بحث قرار می­گیرد.

وی یادآور شد که در موضوع مورد بحث، چیستی عقل عملی، مراتب عقل عملی، تمایزات عقل عملی و عقل نظری، شأن عقل عملی و تأثیر عقل عملی بر فقه و فقه سیاسی قابل بحث و بررسی است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به ارائه بحث پرداخت و تصریح کرد مباحثی درباره اهمیت بررسی عقل عملی، تعریف عقل عملی و این که گزاره­های عقل عملی صدق و کذب پذیر هستند می­توانند مورد بحث قرار گیرند.

مبلغی ضمن اشاره به این که عقل عملی به مثابه یک پل عمل می­کند بحث از عقل عملی را امر مغفول مانده­ای ذکر کرد و به آسیب شناسی این مبحث پرداخت. به نظر وی، عقل عملی محجور، کم­تر مورد تعرض و غیر همراه با تحلیل است و نیز این که غیبت عقل عملی چه فسادهایی در فقه به بار آورده است.

ایشان در تعریف عقل عملی نیز یادآور شد که عقل عملی نیرویی اندیشنده در حوزه بایدها و نبایدها است و نسبت به امور جزیی از حیث زیبا یا نازیبا، خیر و شر و دارای منفعت و ضرر اتخاذ موضع می­کند. همچنین عقل عملی به عقل نظری مدد می­رساند و به اصلاح ظاهر و باطن و دنیا و آخرت می­پردازد.

مبلغی در ادامه درباره اندیشنده بودن عقل عملی یادآور شد که عقل عملی واجد رؤیت و اندیشیدن و استنباط و اعتقاد به تفکر است. ضمن این که عقل عملی به حوزه بایدها و نبایدها می‌­پردازد و ناظر به حوزه عمل و زندگی انسان است و به ارائه نقش ایدئولوژی در زندگی می­پردازد.

ایشان سپس ضمن اشاره به مراتب چهارگانه عقل عملی یعنی تهذیب ظاهر، تهذیب باطن، آراستگی باطن به معارف حقیقی و فنای نفس در ارتباط عقل نظری و عقل عملی یادآور شد که عقل عملی نقش خادم برای عقل نظری را ایفا می­کند.

همچنین ایشان در باب صدق و کذب پذیر بودن گزاره­های عقل عملی تصریح کرد که عقل عملی در موطنی بروز و ظهور می­کند که محل امور اعتباری است.

در ادامه حاضران به طرح پرسش­‌های خود پرداختند.

ادامه مباحث به نشست دوم عقل عملی در اندیشه ملاصدرا و تأثیر آن بر فقه سیاسی موکول شد.

دکتر شریف لک­زایی در خاتمه نشست ضمن تصریح به تمایزهای عقل عملی و عقل نظری تأکید کرد مناسب است در مبحث مفهوم شناسی به رابطه عقل، حکمت و علم هم پرداخته شود و جایگاه هر کدام مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین با توجه به مبحث ارتباط عقل عملی و امور اعتباری که از سوی سخنران مطرح شد یادآور شد که این بحث نیز واجد اهمیت است و می­توان در نشست­‌های آینده درباره آن بحث کرد./102/م
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲