vasael.ir

کد خبر: ۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸ - 20 May 2017

معرفی کتاب موضوع شناسی عنصر زمان در فقه معاملات

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، کتاب موضوع شناسی عنصر زمان در فقه معاملات به کوششش دکتر محمد تقی محبی در 287 صفحه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، کتاب موضوع شناسی عنصر زمان در فقه معاملات به کوششش دکتر محمد تقی محبی در 287 صفحه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

این کتاب به بررسی نقش عنصر زمان در عقود معاملات بر مبنای فقه امامیه پرداخته است و سعی نموده تا افق جدیدی در حل این مشکلات بگشاید، این کتاب به شش فصل تقسیم شده که عناوین فصول آن به این شرح می باشد: 1-مفهوم شناسی عنصر زمان 2-ظرف زمان در فقه معاملات 3-زمان، یکی از عناصر مجموعه اطلاعات 4-زمان مبنای تفاوت قیمت 5-موضوع شناسی و حکم شناسی زمان 6-مطالعه موردی بیع زمانی.

در فصل نخست ابتدا تعریفی از زمان ارائه داده شده است و به بیان ویژگی های آن پرداخته و در قسمتی بیان شده است که: از جمله علومی که مباحث بسیار گسترده ای را به تحلیل و تفسیر مفهوم زمان اختصاص داده، رشته فلسفه است که دو موضوع اصلی اصل وجود زمان و ماهیت و چیستی زمان ، نقش محوری تری در تکامل بقیه مباحث دارند.

در ابتدای فصل دوم گفته شده: هر یک از معاملات در بازه زمانی خاصی واقع می شود که تعیین و مشخص بودن این ظرف زمانی در برخی از عقود ضروری بوده به طوری که عنصر زمان یکی از اجزای عقد به حساب می آید؛ برخی از عناوینی که در این فصل درباره آنها صحبت شده به این شرح است: زمان و خیار تاخیر، زمان در مضاربه، زمان در تلف مال قرضی، خیار حیوان در محدوده ظرف زمان و ...

در فصل سوم بیان شده است: در هر فعالیت اقتصادی که دو طرف برای هدفی با یکدیگر اقدام به انعقاد قراردادی می کنند، زمانی از انجام یک معامله یا انعقاد یک قرارداد احساس رضایت و مطلوبیت می کنند که قبل از هر اقدامی از مجموعه اطلاعات متقارنی نسبت به یکدیگر، نسبت به جوانب مختلف کار یا تصمیم برخوردار بوده و در چارچوب علم و آگاهی مورد قبولی، دست به اقدام زده باشند.

همچنین در قسمت دیگری از این فصل آمده: راه دیگر برای جبران عدم تقارن اطلاعات، غربال کردن اطلاعات نام دارد تا براساس آن سره از ناسره تفکیک گردد، این کار به ویژه در محاکم قضایی و رسیدن قاضی به علم کافی و صدور رای صائب و نافذ بسیار اهمیت دارد.

فصل چهارم با عنوان زمان مبنای تفاوت قیمت؛ که عناوین مورد مبحث در آن به این شرح می باشد: انواع بیع در بعد زمانی، جواز بیع نسیه، زمان در بیع نسیه، خرید و فروش ارز، خرید و فروش دین، زمان و کاهش ارزش پول، بازخرید کالا توسط فروشنده، ارزیابی مساله جبران کاهش ارزش پول.

فصل پنجم در ابتدا کلیاتی از موضوع شناسی و حکم شناسی را ارائه داده است و سپس موضوع شناسی زمان در فقه معاملات را در دو بخش زمان در بخش حقیقی اقتصاد و زمان در بخش پولی اقتصاد را بیان نموده و در فصل پایانی این کتاب، بیع زمانی یا سهم زمانی را مورد بررسی قرار داده و در پایان این فصل، ویژگی های مالکیت و بیع زمانی آمده است.

لازم به ذکر است که این کتاب را می توان با قیمت 11500 تومان تهیه نمود. /327/

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳