vasael.ir

کد خبر: ۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ - 03 May 2017
در قم؛

همایش ملی «اتحاد حقوقی جهان اسلام» برگزار می‌شود

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه گفت: همایش ملی «اتحاد حقوقی جهان اسلام»به همراه کمیسیون های حقوقی، فرهنگی اجتماعی و سیاسیو تخصصی و ارزیابی مقالات برتر در قم برگزار می شود.

به گزارش سرویس حقوق پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت‌الاسلام یعقوب علی برجی امروز در نشست خبری با اعلام این مطلب عنوان کرد: همایش ملی «اتحاد حقوقی جهان اسلام»به همراه کمیسیون های حقوقی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی و تخصصی و ارزیابی مقالات برتر در قم پنجشنبه 14 اردیبهشت از ساعت 8 صبح تا 13 برگزار می شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیِه افزود:این مجتمع یکی از مجتمع های وابسته به جامعة المصطفی می باشد که بیش از 2000 طلبه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در آن مشغول به تحصیل هستند، ضمن اینکه برنامه های فرهنگی مختلفی نیز در آن مورد توجه است. معاونت پژوهش مجتمع با هدف همگرایی و اتحاد در جهان اسلام سلسله همایش هایی را پیش بینی کرده است که نخستین همایش آن همایش بین المللی امت اسلام و مؤلفه های امت اسلامی در سال 93 برگزار شد.

حجت الاسلام برجی بیان کرد: این همایش به صورت ملی در قم برگزار می شود و در آبان ماه نیز بر آنیم تا همایشی به صورت بین المللی بعد از فراخوان مقالات در مشهد برگزار کنیم.

وی یادآور شد: نشست های تخصصی در کمیسیون های همایش «اتحاد حقوقی جهان اسلام» به صورت ملی و بین المللی دنبال می شود. در این همایش که با اعتبار isc برگزار می شود علما و اندیشمندان زیادی در آن حضور پیدا می‌کنند.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه ادامه داد: مهم ترین اهداف این همایش، تبیین مبانی نظری اتحاد حقوقی جهان اسلام، تبیین بایسته های تحقق نظام حقوقی امت اسلامی ارائه راهکارهای عملی اتحاد حقوقی جهان اسلام و بستر سازی برای تحقق نظام حقوقی حاکم بر اتحاد حقوقی جهان اسلام است. همچنین از جمله این اهداف تعامل سازنده میان فقها، اندیشمندان و حقوقدانان جهان اسلام، گستره امت باوری میان اندیشمندان حقوقی، نزدیک کردن آراء مذاهب مختلف اسلامی در مباحث حقوقی و ارائه ظرفیت های فقه شیعه در تحقق اتحاد حقوقی جهان اسلام است.

حجت الاسلام برجی عنوان کرد: نشست‌های مختلفی نیز در مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار شده است ضمن اینکه یک سند چشم انداز برای این همایش در نظر گرفته ایم. مقالات متعددی به دبیر خانه ارسال شده است که 20 نفر مقالات خود را در همایش ارائه خواهند کرد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیِه گفت:ما حرکت علمی را از کردستان آغاز کردیم و جلساتی را در سنندج داشتیم که با تعامل علمای اهل سنت و جمعی از حقوق دانان با شعار همگرایی در این مسیر قدم گذاشتیم. این همایش در مجتمع امین، طبقه 4، سالن همایش برگزار می شود.

حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری، دبیر علمی همایش ملی «اتحاد حقوقی جهان اسلام نیز در نشست خبری با اعلام این مطلب عنوان کرد: 120 مقاله علمی و حقوقی به همایش ملی «اتحاد حقوقی جهان اسلام» ارسال شده است که از 4 مقاله برتر در همایش که روز 14 اردیبهشت برگزار خواهد شد تجلیل می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی «اتحاد حقوقی جهان اسلام» افزود: همگرایی و اتحاد از تعالیم دین اسلام است و قرآن کریم بر ان تاکید دارد و می فرماید مسلمانان باید از تفرق و جدایی بپرهیزند. از ابتدای انقلاب ایده اتحاد میان مسلمانان در دستور کار رهبران نهضت قرار گرفت و امام خمینی(ره) نسبت به آن تاکید داشتند و رهبری نیز ان را مورد توجه ویژه ای قرار دادند.

حجت الاسلام سید حسن وحدتی اظهار کرد: وحدت افزایی و حفظ حقوق مسلمین در مقابل دشمنان تاکید های فراوانی از قرآن و اهل بیت(ع) ارائه شده است بر این اساس همایشی را با حضور حقوقدانان برجسته برگزار کردیم. همچنین اتحاد میان مسلمانان از مباحثی است که درقانون اساسی جمهور اسلامی در جهت حفظ وحدت مورد اهمیت است.

دبیر علمی همایش ملی «اتحاد حقوقی جهان اسلام» خاطرنشان کرد: این همایش به صورت تخصصی روی مسئله حقوق تاکید دارد و مسائل مربوط به مباحث حقوقی جهان اسلام را با حضور اساتید دانشگاهای مطرح کشور ارزیابی می‌کند.

وی گفت: این همایش با هدف تعامل با اساتید حقوق دانشگاه های کشور و حقوقدانان حوزه، تعامل سازنده با حقوق دانان درحوزه تخصصی و ارائه راهکار برای رفع مشکلات حقوقی جهان اسلام برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام وحدتی عنوان کرد: همایش، حرکتی به سمت برگزاری برنامه های بین المللی خواهد بود در این زمینه با رای زنی های انجام شده در آبان ماه نیز همایشی در مشهد مقدس به صورت بین المللی برگزار خواهد شد. حقوقدانان جهان اسلامی می توانند در چارچوب موازین دینی و معرفتی مباحثی را مطرح کنند که نیاز جامعه اسلامی است و در سطح بین الملل نیز قابل پیگیری است. ما برآنیم تا میان حقوقدانان جهان اسلام دوستی و تعامل ایجاد کرده و موجب هم گرایی اندیشمندان و علما در این عرصه مهم باشیم.

وی تصریح کرد: هم اندیشی های متعددی در استان های مختلف برگزار شد و در این نشست ها به راهکارهای تخصصی در حوزه اتحاد حقوقی جهان اسلام دست یافتیم. همچنین در دیدار با علما از رهنمون های این بزرگان در جهت تعالی اهداف خود بهره گرفتیم./102/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶