vasael.ir

کد خبر: ۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ - 03 May 2017
از سوی عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان مطرح شد:

موانع مادری در زندگی مدرن- تغییر مفهوم واژه های فراغت و شخصیت

پایگاه اطلاع رسانی وسائل _ عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان با انتقاد نسبت به بایسته های زندگی مدرن که از آن جمله می توان به فردیت اشاره کرد، گفت: موانع مادری تا بدانجا پیش رفته است که این جامعه مفهومی از شخصیت و فردگرایی ساخته است که حتی نمی توان فرزند 12 ساله را بازخواست کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان در همایش «مادری و تزاحم نقش ها» که به همت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: درباره موضوع مادری دو مدل تحقیق و پژوهش وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از این مدل به تحقیقات متداول در این عرصه برمی گردد، اظهارکرد: بخش دیگری از پژوهشها درباره نقش مادری درباره رویکردهای نوین است که در این قسمت تحقیقات گسترده نیست و در این فضاها کمتر بررسی شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه درادامه با بیان اینکه در شرایط حاضر دو بازنمایی متفاوت از زن در غرب و شرق وجود دارد، تصریح کرد: در واقع همین بازنمایی های متفاوت و در برخی موارد نادرست برای تحقیقات و پژوهشهای ما در عرصه مطالعات زنان استفاده می شود.   

غربیان درباره زن مسلمان دچار سوء تفاهم هستند

 عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: این دو بازنمایی شامل بازنمایی زن در غرب و بازنمایی زن مسلمان برای غربیان است  که در بیشتر موارد هر دوی این بازنمایی ها نادرست است.

وی با بیان اینکه رسانه های متعددی هستند که در اختیار جریان های استکباری هستند، اظهارکرد: در واقع در این کشورها نمای زن مسلمان، در بند حجاب است که هرگونه درک و دریافت از او دریغ شده است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: جریان های افراطی صهیونیستی مثل داعشی گری به این موضوع زن مسلمان در بند حجاب دامن زده است و زنی را که در بستر این نظام سیاسی شناختند به رسانه های خودشان نشان دادند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان درادامه بیان بازنمایی های نادرست از زن غربی گفت: در واقع به وسلیه ماهواره ها که هدفشان اشاعه فساد و فحشا است این برداشت نادرست از زن غربی به ما رسیده است که فکر می کنیم همه زنان درغرب بد کاره و فاسد هستند و یا اینکه فقط خود را می آرایند و این درحالی است که این موضوع صحت ندارد و زن غربی واقعا اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه درباره موضوع مادری تحقیقات و پژوهشها گسترده نیست، اظهارکرد: در کشو ما با وجود اینکه مادران با فرزندان معلول و بیش فعال بسیار هستند اما در این زمینه ها تحقیقات فراوانی در دسترس نیست و دست شما خالی است و حتی برخی از روشهای تحقیقاتی در این موضوعات غیر استاندارد است و یک محقق نمی تواند به آنها اعتماد کند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با انتقاد نسبت به این موضوع که ما فقط روی یک مسئله متمرکز شده ایم، تصریح کرد: این موضوع همان مادران شاغل است که تحقیقات در این عرصه هم نامناسب است و وضعیت روشنی ارایه نمی شود.

نبود پژوهش ها و تحقیقات درباره نقش مادری

وی درادامه با اشاره به نبود پژوهش ها و تحقیقات درباره نقش مادری گفت: در واقع نگاه ما به این موضوع مسئله شناسانه نیست و همه فکر می کنند که مادری کردن این همه تحقیق و پژوهش نمی خواهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما از نظر تئوریها و آنچه که در اسلام آمده است نسبت به جامعه غربی باید مهاجم باشیم و نباید گارد دفاعی داشته باشیم، تصریح کرد: اما در شرایط حاضرما مهاجم نیستیم و صد سال است که جریان های فمنیستی کوشش کردند که بگویند بین مادران و زنان رابطه مستقیمی نیست و آنها می گویند مادری نقشی اجتماعی است.

وی با بیان اینکه آنها معتقدند مربی حرفه ای آموزش دیده بهتر ازمادر، فرزند تربیت می کند، اظهارکرد: در غرب صد سال است که فمنیستها تلاش کردند که بگویند زن بودن و مادربودن رابطه نیست و آنها به همین دلیل ساختاری درست کردند که مادری را برای آنان آسان کند.

این استاد حوزه و دانشگاه درادامه با اشاره به طرح «مرخصی والدگری» برای مردان گفت: این طرح بدان معناست که وقتی فرزندی به دنیا آمد با توجه به اینکه تا دو هفته پدر و مادر مشغول این فرزند می شوند و به همین دلیل هم باید به پدر مرخصی داد.

وی با بیان اینکه فمنیستها می گویندکه لازم نیست فقط مادر از نوزاد مراقبت کند بلکه این کاررا پدر هم می تواند انجام دهد، اظهارکرد: گرچه مرخصی والدگری در واقع برای اینست که پدر و مادر هردو مشغول می شوند و در عین حال این مشارکت خوب است چرا که مادری جزو مفاهیم فکری و ذهنی ماست.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان درادامه افزود: اگر جامعه ای ظوابط دوران مدرن را به دلیل شرایط مختلف و فشارهای اقتصادی و شاغل شدن مادر و پدر قبول کرد بایستی قانون اساسی همه ساختارها را فراهم کند تا از این نقش مادری مراقبت شود  چرا که گاهی این بازنمایی ها ما را بی جهت مدعی می کند.

وی با بیان اینکه دختری که مادر می شود، تغییرات فرهنگی و فکری کرده است، تصریح کرد: مسایلی که یک دختر به خاطر دختر بودنش با آن مواجه می شود ابعاد اخلاقی دارد که در نسل ما بازتولید و احیا نشده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر دختر بودن همراه با وقار، متانت و آرامش بود، اما امروز در سبد تربیتی مادران نسبت به دختران اینگونه نیست، اظهارکرد: به عنوان نمونه در گذشته اگر یک زن در مشهد رانندگی می کرد خلاف متانت بود اما در شرایط حاضر این نگاه وجود ندارد.

بخشی از زنانگی ها و دخترانگی ها تابع ارزشهای دینی ماست

وی با بیان اینکه بخشی از زنانگی ها و دخترانگی ها تابع ارزشهای دینی ماست و در عین حال همین ارزشها هم تغییر کرده است، تصریح کرد: در شرایط حاضر رفتارهایی برای دختران در مواقع خاص دچار تغییر و تحول شده است.

علاسوند افزود: در حال حاضر موضوعاتی مهم شده است که در گذشته اهمیت نداشت که اهمیت یافتن بدن با این شرایط فعلی، مورد نظر مادران و مادربزرگ های ما نبوده است و امروز مفهوم اهمیت یافتگی بدن با قبل متفاوت است.

وی با اشاره به دیگر تغییرات درباره احوالات زنان گفت: در عدالت جنسیتی باید به امنیت روانی فکر کرد که در مقایسه امروز با گذشته هیچوقت امنیت روحی و روانی آنان آنقدر کم نبوده است که در واقع مطالبات مردانه در این عرصه سبب نا امنی روانی برای زنان معاصر شده است.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان با بیان اینکه واقعیت اجتماعی ما در جمع متدینین و همایش ها نیست، اظهارکرد: واقعیت اجتماعی آنجایی است که مردم بی پرده مسایل خودشان را مطرح می کند و از جمله سوالاتی که امروز پیش آمده است این موضوع است که چرا آرایش کردن در کشور ما اینهمه دارای اهمیت است و به آن بها داده می شود.

عمل جراحی زیبایی در کشور ما قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست

وی درادامه با اشاره به سخنان وزیر بهداشت مبنی براینکه مصرف شیر و لبنیات در ایران کمتر از مواد آرایشی است، تصریح کرد: در عین حال عمل جراحی زیبایی در کشور ما قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه البته این مقدار عمل جراحی زیبایی،  مقداری از آن میل زنانه است و اغلب آنها همیشه مخاطره آمیز است، اظهارکرد: دلیل اینکه زنان تا  این حد خود را به دست تیغ جراحی می دهند علاوه بر میل زنانه بخشی از آن به مطالبات همسران و مردان جامعه برمی گردد که زنان نگرانی دارند که همسرشان جذب دیگر زنان بشوند.

وی با بیان اینکه این دسته از زنان گرفتار نا امنی روانی هستند، تصریح کرد:  در واقع در جامعه همه مردان و زنان باید به بلوغ درست برسند و فهم صحیحی از مردانگی و زنانگی در آنان پیدا شود تا این مشکلات حل بشود.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان افزود: غربی که این مسایل را برای ما درست می کند در واقع عمده زنان آنها گرفتار این مسایل نیستند و رسانه این جو رقابتی را بین زنان ترویج داده است و  با این کار فقط رویاهای کاذب می سازد که اکثر زندگی غربیها اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه این بازنمایی رسانه ها به عمق خانواده یعنی مادری نفوذ کرده است، اظهارکرد: از جمله دیگر مواردی که در شرایط حاضر مادری را تحت تأثیر قرار داده است مسئله اوقات فراغت است.

مادری متأثر از اوقات فراغت است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه مادری متأثر از اوقات فراغت است، تصریح کرد:  در گذشته زنان، مادری کردن و نشاط حاصل از آن را فراغت خودشان قلمداد می کردند و این درحالی است که در شرایط امروز تصویر اوقات فراغت اینگونه نیست.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان افزود: از سوی دیگر، امروز بخش بزرگی از اوقات فراغت، اوقات فراغت دیجیتالی است و با این عرصه به راستی چطور می توان مادری کرد.

وی درادامه با اشاره به شرایط زندگی مدرن گفت: امروز اغلب خانواده ها تعداد فرزندانشان کم است و به همین دلیل زندگی جدیدی تجربه شده است که درآن افراد باید به سفر شمال و جنوب و رستوران بروند و اینها جزء کارهایی است که باید انجام بدهند و در برخی موارد جزء آرزوهای زنانگی است که وقتی ازدواج کنند اینها را انجام می دهند.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان با بیان اینکه در شرایط امروز گعده های زنانه فراوان است، اظهارکرد: در گذشته مجموعه ارتباطات در حوزه خویشاوندی بود و این درحالی است که امروزه ارتباطات در حوزه دوستانه است که الزامات خودش را دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: فرهنگ یک مسئله خزنده و طولانی است که وقتی مسئله ای به صورت یک فرهنگ درآمد دو برابر باید تلاش فرهنگی شود تا به شکل ابتدایی خودش دربیاید چرا که عامل انسانی در فرهنگ دخیل است.

با بخشنامه نمی توان فرهنگ را تغییر داد

وی افزود:  تصمیم گیری راجع به فرزندآوری به این اراده انسانی بستگی دارد و امروز  علایق و دلبستگی ها تغییر کرده است و با بخشنامه نمی توان آنها را درست کرد چرا که مادرانگی ها هم عوض شده است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان درادامه بیان موانع مادری در دوران معاصر گفت: یکی دیگر از این موانع احساس شخصیت است وبا توجه به این اصل تحقیر و سرزنش کردن به بهانه انتقاد و امر به معرف و نهی از منکر در دین، ممنوع می شود چرا که شخصیت مهمترین موضوع است و مفهوم شخصیت ابعاد فرهنگی دارد و معنای آن متفاوت شده است.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان با انتقاد نسبت به بایسته های زندگی مدرن که از آن جمله می توان به فردیت اشاره کرد، گفت: موانع مادری تا بدانجا پیش رفته است که  این جامعه مفهومی از شخصیت و فردگرایی ساخته است که حتی نمی توان فرزند 12 ساله را بازخواست کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از دیگر موانع مادری، چالش ها و موانع تربیتی بحث مادری است، اظهارکرد:در برخی موارد منظورمان از مادری، بارداری است و از نظر فقها مادری به معنای حضانت است که در مراقبت و مواظبت از فرزند خلاصه می شود و در عین حال  یک مفهوم وسیع است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: سیستم، مفهومی از شخصیت ساخته است که مسئله ای از فردیت شکل گرفته است و چیزی مثل مادری کردن در شرایط حاضر آب در هاون کوبیدن است./629/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳