vasael.ir

کد خبر: ۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ - 03 May 2017
رحیم پور ازغدی؛

شرع و فقه شیعه و قرآن و سنت هیچ کار اقتصادی را برای زن واجب نمی داند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید شغل ها مردانه و زنانه بشوند، تصریح کرد: در واقع این موضوعات ربطی به اسلام ندارد و فقط به فطرت زن و مرد در دین توجه شده است و مهمترین مشکل ما، در این عرصه که نمی توانیم توازن را بین مسئولیت ها برقرار کنیم در واقع بی تدبیری و تدبیر نادرست است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، همایش «مادری و تزاحم نقش ها» با حضور حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان و جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران خارجی و داخلی عرصه زنان 7 اردیبهشت به همت مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: درباره تزاحم مادری با نقش های برون از منزل و انواع اشتغال بایستی چند مسئله را از هم تفکیک کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه یک پرسش از شریعت الهی است که آیا یک خط قرمز شرعی در این تداخل نقش ها داریم یا نه، افزود: پرسش دوم اینست که چه بخشی از این مسئله به شرع ربط ندارد و به ساختارهای هر انواده یا اجتماع و شهر و محله مربوط است و اگر مشکل و تزاحمی پیش آید چگونه باید با تدبیر عقلایی آن را حل کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر درباره اشتغال بانوان تزاحم پیش آید کدام نقش بر دیگری اولویت دارد، اظهارکرد: ملاک ها براساس تعیین اولویت باید بررسی شود.

شرع و فقه شیعه و قرآن و سنت هیچ کار اقتصادی را برای زن واجب نمی داند

وی با بیان اینکه به شرع و فقه شیعه و قرآن و سنت هیچ کار اقتصادی را برای زن واجب نمی داند، تصریح کرد: دراین باره دست زن باز است که که بیرون از خانه با مالکیت مستقیم کار کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زن می تواند برای تربیت فرزند و شیردادن به فرزند شیرخوارش پول طلب کند و فقه اهل بیت(ع) و قرآن و شریعتی که پیامبر آورده اند راه هرگونه استثمار و بیگاری کشیدن را از زن برداشته است و نمی شود آنان را مجبور کرد که در بیرون و یا داخل خانه کارکنند.

وی با بیان اینکه اگر زن در داخل خانه کار کند مرد باید بیش از نفقه واجب در اختیار او قرار بدهد، اظهارکرد: چرا که ازدواج و نفقه در برابر رضایت زن به ازدواج است و این حق بدون هیچ وظیفه دیگری به جز امور زناشویی برای او پیدا می شود و به علاوه حق مسکن، بهداشت، تغذیه، پوشاک در خور همراه با احترام نیز جزو نفقه زن است.

مرد درباره نفقه زن مسئولیت شرعی دارد

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه مرد درباره نفقه زن مسئولیت شرعی دارد که اگر انجام ندهد در دنیا و آخرت مجازات می شود، اظهارکرد: اگر زنان در داخل خانه کارکنند مستحق هزینه ای بیش از نفقه می شوند.

وی افزود: به لحاظ شرعی برای کارهایی که زنان در داخل خانه انجام می دهند حق اقتصادی پیدا می کنند و این موضوع به عرف و توان مالی و تفاهم دو نفر بستگی دارد که در عین حال اغلب زنان مسلمانان چیزی مطالبه نمی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از مردان فکر می کنند که کارهای داخل منزل جزو وظایف زنان است، تصریح کرد: این درحالی است که زن برای این امور وظیفه ای ندارد و اینها فقط وظیفه اخلاقی است و در برابر آن مرد باید تلاش کند که بخشی از زحمات همسرش را جبران کند.

در فرهنگ اسلامی، اقتصاد را مردانه و زنانه نکرده اند

وی افزود: وقتی می گوییم نقش مادری و اجتماعی در اینجا بحث اقتصادی مطرح می شود و این درحالی است که در فرهنگ اسلامی، اقتصاد را مردانه و زنانه نکرده اند و آنچه که در اسلام به آن تأکید شده است، اقتصاد خانواده است چرا که مرد و زن دو واحد مستقل و رقیب با هم نیستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اما وقتی که در درون خانواده ظلم و رقابت شروع شود،عشق و اعتماد و فداکاری طلمه می خورد و در این حال مباحث فقه، قانون و دادگاه مطرح می شود.

وی با بیان اینکه زن حقوق اقتصادی دارد اما وظیفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد:  درفرهنگ اسلامی هیچ منعی برای فعالیت اقتصادی، سیاسی، رشد علمی و فرهنگی و کارهای خدماتی و خیریه ای برای زنان وجود ندارد.

رحیم پور ازغدی افزود: منع در مواردی است که با حق و حقوق خانواده تزاحم پیدا کند چرا که تزاحم نقش ها به تزاحم حقوق برمی گردد و این مرد و زن ندارد.

مسئله اصلی ما در تقسیم کار بیرون و داخل منزل، شرعی نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسئله اصلی ما در تقسیم کار بیرون و داخل منزل، شرعی نیست، اظهارکرد: این موضوع عقلی و عرفی طرفین است و باید درباره این امر زنان اولویت ها را در نظر بگیرند.

امروز برخی تغییرات در نهاده خانواده خطرناک است

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه امروز برخی تغییرات در نهاده خانواده خطرناک است، تصریح کرد: در این شرایط بایستی در برابر برخی پدیده ها مقاومت کرد و از آن عبور شود چرا که با امکانات ایجاد شده در عین اینکه آسیب زا هستند اما خدمات فراوانی هم دارند که نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد.

نباید شغل ها مردانه و زنانه بشوند

وی با بیان اینکه نباید شغل ها مردانه و زنانه بشوند، تصریح کرد: در واقع این موضوعات ربطی به اسلام ندارد و فقط به فطرت زن و مرد در دین توجه شده است و مهمترین مشکل ما در این عرصه که نمی توانیم توازن را بین مسئولیتها برقرار کنیم در واقع بی تدبیری و تدبیر نادرست است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از آنجا که تربیت نادرست فرزند سبب لطمه همین فرزندان به والدین می شود و حتی اگر مطالباتی از زن می شود که مراقب رفتار و احساسات همسرش باشد اینها واقعیت های جامعه است که برای داشتن یک خانواده سالم ، ضروری است.

تدبیر راهبردی برای مدیریت نقش ها از سوی بانوان است

رحیم پور ازغدی گفت: خانواده دیندارعلامتش اینست که زندگی خودشان را درست برنامه ریزی کنند تا هر سه از جمله زن و مرد و فرزندان به حقوق خودشان برسند چرا که حسن تدبیر از خصلت های مهم خانواده دیندار است.

وی با بیان اینکه اگر تدبیر درست شود به راحتی می توان نقش های درون و بیرون خانه را بانوان پیش ببرند، تصریح کرد: زندگی مشکلات دارد چرا که طبیعت آن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بیشترین آسیب هایی که به فرزندان در خانواده می شود به دلیل بی تدبیری و بی عقلی است و از طرفی در اسلام سفارش شده است که اگر سامان و قوام در زندگی می خواهید مشورت کنید و تدبیر داشته باشید.

وی با بیان اینکه پس از مرحله تدبیر باید به این موضوع توجه کرد که تا جایی که نقش های اجتماعی برای زن و مرد به صورتی نباشد که به خانواده ضرر برساند این نقش ها عقلی است، اظهارکرد: اما در جایی که این نقش ها خانواده را به خطر بیندازد اینجا عقل و شرع حکم به انتخاب اصلح را برای افراد می دهد.

رحیم پور ازغدی درادامه با بیان اینکه کار در جامعه ما بی ارزش است، تصریح کرد: این موضوع خلاف ارزشهای اسلامی است چرا که کار فقط برای  اقتصاد نیست و یک جهاد مقدس محسوب می شود که به نفع جسم و روح و اعصاب و روان است و بیکاری ضد ارزش است.

خانه داری، مهندسی خانواده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در واقع خانه داری، مهندسی خانواده است و یک نوع حکومت کردن است و لزوما بسیاری از چیزهایی که در ذهن ما به عنوان خط قرمز است ربطی به شریعت ندارد و مربوط به آداب و رسوم است.

وی با بیان اینکه حالا که به تدبیر رسید باید دید زن ومرد در نقش های بیرون از خانه و کارهایی که انجام می دهند چه چیزی به دست می آورند و چه چیزی را از دست می دهند، تصریح کرد: زمانی که نقش های اجتماعی برای خانواده خطرناک باشد اینجا عقل و شرع حکم می کند که آن چیزی را که مهمتر است انتخاب کنند.

مدیریت اقتصادی خانواده هم لزوما بر عهده مرد نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی خانواده هم لزوما بر عهده مرد نیست اگر چه تأمین اقتصادی واجب است، تصریح کرد: در برخی موارد  زنان در مدیریت اقتصادی خانواده توانمندتر از مردان هستند و می توان این کار را برعهده آنان گذاشت.

وی با طرح این پرسش که چرا زنان انگیزه برای کارکردن در بیرون از خانه را پیدا می کنند؟ چه منافع و چه ضررهایی این اشتغال بانوان برای خودشان دارد، اظهارکرد:در برخی موارد کار بیرون از خانه، سسب اصطکاک در خانواده ها می شود چرا که عقل و اخلاق رعایت نمی شود و مرد و زن با هم رقابت می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یبا بیان اینکه برخی مردان از حقوق اسلامی سوء استفاده می کنند و دیکتاتوری درمی آورند، تصریح کرد: در برخی موارد هم زن از حق نفقه سوء استفاده می کند و مردان هم از اذن شوهر برای خروج زن سوءاستفاده می کنند.

نباید نقش مادری را تحقیر کرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد نسبت به این امر که متأسفانه برخی حضرت فاطمه (س) را فقط در بین در و دیوار تعریف می کنند و نسبت به احادیث و روایات این بانو در سیره عملی غافل هستند، تصریح کرد: فاطمه (س) می گوید که جامعه دینی، جامعه ای است که همه خندان هستند.

رحیم پور ازغدی افزود: یکی از علائم جامعه دینی اینست که مردان بر زنان احترام می کنند و نسبت به  یکدیگر توهین نمی کنند چرا که جامعه ای که مردان به زنان توهین کندبی دین هستند.

وی با بیان اینکه یک اخلاق حسنه در همه انبیاء محبت به زن است، تصریح کرد: اگر زنان به طور طبیعی به دنبال اشتغال بروند و در این مسیر اولویتها را تشخیص دهند مشکلی پیش نخواهد آمد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش تربیتی مادر در فرزندان گفت: همین یک موضوع برای بهشتی کردن زنان کافی است چرا که آنان وقت بسیاری را به این امر اختصاص می دهند و در عین حال نباید نقش مادری را تحقیر کرد و کنار گذاشت./629/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳