vasael.ir

کد خبر: ۵۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ - 27 April 2017
معرفی کتاب؛

احکام انتخابات

وسائل ـ پژوهشکده امر به معرف و نهی از منکر با همکاری نشر بهار دلها، شانزدهیمن جلد از مجموعه فقه و زندگی، نوشته سید سیف الله نحوی را با عنوان کتاب «احکام انتخابات» منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، پژوهشکده امر به معرف و نهی از منکر با همکاری نشر بهار دلها، شانزدهیمن جلد از مجموعه فقه و زندگی، نوشته سید سیف الله نحوی را با عنوان کتاب «احکام انتخابات» منتشر کرده است.

در عنوان «سخن پژوهشکده» در ابتدا به ضرورت انتخاب درست در زندگی، اشاره و سپس به اهمیت حضور اجتماعی مردم در صنحه‌های اجتماعی و انتخابات پرداخته و در پایان چهار وظیفه مردم در انتخابات مطرح شده است.

در عنوان «سخن پژوهشکده» این کتاب می‌خوانیم:
« …انتخاب نظام سیاسی، انتخاب رهبری الهی، انتخاب نمایندگان مؤمن و صالح و شجاع و بیدار، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شهر و محل کار و زندگی، انتخاب همسر و همکار و همسایه و انتخاب دوست و شریک تجاری همه‌ و همه نمونه‌های کوچک و بزرگ انتخاب در زندگی انسان‌هاست، انسان در انتخاب‌کردن مجبور است، هر کسی انتخاب نکند، دیگران برای او انتخاب می‌کنند.

حفظ آزادی و استقلال و ایمان و اخلاق و عدالت اجتماعی تنها در سایه انتخاب درست میسّر است. قرآن در ارزیابی انسان‌ها، ایمان و دانش و تقوا و جهاد را مهمترین شاخص‌ها می‌داند و انتخابگران باید به این معیارها توجه کنند.

هر انتخاب درست، زمینه انتخابی بهتر و عالی‌تر را فراهم می‌آورد و هر انتخاب غلط توان انتخاب خوب بعدی را از انسان سلب می‌کند، انتخاب خوب پله‌ای به‌سوی آزادی و آگاهی و عدالت و مقام قرب الهی است. انتخاب بد، زمینه سقوط بیشتر و محدودیت افزون‌تر را فراهم می‌سازد.

بنابراین، حضور در انتخابات گوناگون اجتماعی و نظردادن در امور مربوط به زندگی جمعی مقتضای ایمان و عقل و احساس مسؤولیت اجتماعی و نوعی پیشگیری از منکر و حمایت از معروف است. با روی کار آمدن صالحان میدان برای همه ارزش‌ها باز می‌شود و با اقتدار ناصالحان زمینه‌های اجرای قوانین قرآن و اسلام کاهش می‌یابد و با سلطه اشرار، ابرار، گوشه‌نشین می‌شوند.

همه ما در انتخابات چهار وظیفه بزرگ داریم:

۱. حضور جدّی و بانشاط و مسئولانه در تمام انتخابات مربوط به سرنوشت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کشور؛

۲. رأی‌دادن و گزینش بهترین‌ها و تلاش برای شناخت بهترین‌های ایمانی، اخلاقی، علمی، و توانمندترین‌ها در چارچوب قوانین الهی؛

۳. عدم‌اهانت به دیگران و حفظ شخصیت عموم مسلمین و ابعاد مثبت دیگران برای امکان بهره‌گیری از آنان در جایگاه‌های شایسته و مناسب؛

۴. تمام دست‌اندرکاران (کاندیداها، رأی‌دهندگان و هواداران و مجریان) با قصد قربت وارد میدان شویم و سعی کنیم کار را به شایسته‌ترین‌ها بسپاریم.»

درباره اهداف نگارش کتاب «احکام انتخابات» نیز در بخش «سخن پژوهشکده » چنین آمده است:
«کتاب حاضر که در مجموعه «فقه و زندگی» فراهم آمده، به کاوش در معروف و منکرهای سیاسی و مرتبط با انتخابات پرداخته و اصول رفتار اسلامی را برای انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و دیگر دست‌اندرکاران و هواداران روشن ساخته است. امیدواریم با شناخت وظیفه الهی و عمل به آن گام‌هایی بلندتر به‌سوی کسب رضای خداوند و خدمت به بندگان او برداریم و در تقویت نظام اسلامی بکوشیم.»

نگارنده در فصل اول عنوان‌های «انسان و سرنوشت»، «وجوب حضور در صحنه»، «تکلیف‌محوری»، «آثار انتخابات»، «آفات عدم‌حضور و انتخاب نادرست»، «بی‌تفاوتی، گناهی بزرگ»، «ذلت جامعه اسلامی»، «گسترش ظلم»، «ضررهای جبران‌ناپذیر» و «پاسخگویی در محضر الهی» را بررسی نموده است.

«شرایط انتخاب‌شوندگان» و «وظایف و اختیارات» نهادهای مربوط همچون مجلس خبرگان، رییس جمهور و نمایندگان مجلس از موضوع‌هایی است که نگارنده در فصل دوم به آنها می‌پردازد.

همچنین نویسنده در فصل سوم به عنوان‌های: «ضوابط اسلامی تبلیغات»، «منکرات تبلیغاتی»، «نقش رسانه‌های جمعی» در تبلیغات انتخاباتی توجه دارد و در فصل چهارم نیز «مفهوم و ضرورت انتخاب اصلح» و «راه‌های شناخت اصلح» را پیش روی خوانندگان قرار می‌دهد.

«حقوق و مسئولیت‌های انتخاب‌کنندگان» و «وظایف و موازین مجریان انتخابات» از موضوع های است که در فصل پنجم به چشم می‌خورد.

همچنین نویسنده در صفحه ۹۲ به نقش رسانه‌های جمعی در انتخابات و وظایف آنها تبلیغات انتخاباتی می‌پردازد، و می‌نویسد:
«…دست‌اندرکاران و طراحان اصلی رسانه‌ها می‌بایست همه موازین شرعی و فقهی پیام‌رسانی از قبیل امانتداری، راستگویی، موقعیت‌شناسی، مخاطب‌شناسی، عدالت در ارائه پیام، بی‌طرفی، دفاع از منافع ملی، تبلیغ ارزش‌های اخلاقی، تقویت حس همدلی و وحدت ملی، حمایت صریح از اصول قانون اساسی، تبیین مقام ولایت و… را در قالب‌های هنری، رسالت اصلی خویش بدانند.

همچنین پرهیز از سیاه‌نمایی، رفتارهای جناحی، گفتارهای توهین‌آمیز، نقل بی‌پرده و صریح نظرات نامزدها، تأثیرپذیری از صاحبان ثروت، تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز و کناره‌گیری از تمامی صفات نکوهیده در مکتب اخلاقی اسلام را پیشه خود سازند.

بر ارباب وسایل ارتباط جمعی، هنرمندان، و نویسندگان لازم است علم، هنر و ابزار خود را در جهت ترویج معروف و نهی از منکر و پیشگیری از اخلاق ناپسند اجتماعی به‌کارگیرند و هنر، علم و ابزار نوین ارتباط جمعی را در جهت القای شبهه و گمراهی و یا اشاعه اخلاق ناپسند به‌کار نگیرند.»

پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر با همکاری نشر بهار دلها، کتاب «احکام انتخابات» را با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، به قیمت ۵۵۰۰ تومان، در قطع رقعی منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود کتاب از سایت فرهنگسرای معروف اینجا را و برای دانلود نسخه PDF بر روی گزینه دانلود فایل کلیک کنند.

ضمنا علاقه‌مندان برای خرید این کتاب و دیگر آثار پژوهشکده نیز می‌توانند به فروشگاه مجازی فرهنگسرای معروف به آدرس www.shop.fmaroof.ir مراجعه کرده یا با شماره تماس ۷۷۳۳۹۳۳-۰۲۵۳ تماس بگیرند./102/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳