vasael.ir

کد خبر: ۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ - 20 April 2017
تحلیل‌های انتخاباتی؛

عنصر صداقت در سیاست

روز گذشته فراخوانی جهت انتشار تحلیل های انتخاباتی مخاطبین منتشر کرد. پیش از این فراخوان هم در رویش نیوز تحلیل های انتخاباتی در 8 شماره منتشر شده بود، حال و پس از این فراخوان نهمین تحلیل انتخاباتی را مشاهده می فرمایید.

به گزارش سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی وسائل، سال‌های قبل مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه حدیث جالبی را مطرح نمودند، حدیث از توصیه های پیامبر اعظم (ص) به حضرت علی (ع) بود؛ در این حدیث پیامبر (ص) توصیه به صداقت می نمودند و به حضرت علی (ع) می فرمودند: حتی یک دروغ نباید از دهان تو خارج شود. به نظر می رسد که این حدیث الگوی زندگی خود رهبری نیز قرار گرفته به طوری که تا کنون دیده نشده که حتی یک دروغ از دهان ایشان خارج شود.

حتی دیده نشده که مطلبی را از مردم مخفی نمایند و یا عوام فریبی کنند؛ دلیل امام خامنه ای برای اینکه نباید حتی یک دروغ از دهان مسلمانان به خصوص سیاستمداران خارج شود این است که دروغ باعث می شود اعتماد طرف مقابل به انسان کم گردد و در نتیجه طرف مقابل همه حرف های انسان را دروغ می شمارد و این آفت اجتماع خواهد بود، اگر مسولین مملکت دروغ بگویند، دیگر مردم حتی به حرف های راست آنها اعتماد نخواهند داشت.

به نظر می رسد از نظر مقام رهبری یکی از عناصر اصلی که لازم است سیاستمداران ایرانی اسلامی داشته باشند، عنصر صداقت در سیاست می باشد؛ به طوری که در جریان وفات آیه الله مهدوی کنی در پیامی که معظم له برای وفات ایشان نوشتند، از صداقتی که ایشان در امور سیاسی داشتند تمجید کردند. پس می توان نتیجه گرفت که یکی از اصول سیاست اسلامی از نظر مقام معظم رهبری صداقت در سیاست است.

 

حال مفهوم صداقت در سیاست چیست؟

یکی از تفاوت های اصلی سیاست با مفهوم غربی و سیاست اسلامی همان مفهوم صداقت است. عنصر صداقت گمشده سیاست غربی است. به طوری که یکی از اساتید ما تعریف می کرد و میگفت: یکی از سیاسیون غربی به ایشان گفته که مگر می شود با راستگویی و فریب ندادن مردم بر آنها حکومت کرد؟!؟

صداقت یعنی اینکه با مردم رو راست بودن. راستگویی با مردم ، و تلاش جهت تبیین مسائل ایران و جهان و به عبارت دیگر بصیرت افزایی. نه اینکه از جهل مردم سوء استفاده کردن برای رسیدن به اهداف حزبی و گروهی خود. و شعار غیر واقعی دادن برای جمع کردن رای مردم.

در حال حاضر بیشتر مردم رهبر انقلاب را به عنوان فردی راستگو می شناسند. ایشان به قدری در مسائل مختلف ایران و جهان صادق بوده اند که دیگر کمتر کسی است که به حرف های ایشان اعتماد نداشته باشد. و تقریبا همه مردم ایران به صحبت های ایشان استناد می کنند.

به نظر می رسد یکی از دلایلی که حضرت آقا چند سال قبل فرموند که "من دیپلمات نیستم ، من انقلابی ام . " نیز به همین تفاوت بر می گردد؛ دیپلمات ها به هر روشی برای رسیدن به هدف خود متوسل می شوند، دروغ ، عوام فریبی و گول زدن مردم، تخریب رقیب سیاسی به هر روشی و ... ولی انسان انقلابی اینگونه نیست. برای وی رضای خداوند از همه مسائل مادی و ریاست و ... مهم تر است.

در انتخابات پیش رو ما 2 وظیفه مهم در این زمینه داریم، اول اینکه وقتی از نامزدی حمایت می کنیم، سعی کنیم که عنصر صداقت را در دفاع از آن نامزد رعایت بنماییم و در مورد نامزدهای دیگر دروغ نگوییم، به آنها تهمت نزنیم، و غیبت آنها را نکنیم.

و دوم اینکه به نامزدی رای بدهیم و از وی حمایت کنیم که  این خصوصیت – صداقت – را به معنی واقعی کلمه و به بیشترین میزان ممکن داشته باشد. و به عبارتی دقیق تر حتی یک دروغ از وی نشنیده باشیم./102/م

علی کتیرایی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳