vasael.ir

کد خبر: ۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ - 03 March 2017

توجه گسترده شریعت به مسئله ی صیانت از منابع طبیعی

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) گفت: توجه به ظرفیت فقه حکومتی در تدوین نظام جامع حقوقی حفاظت از محیط زیست باید جدی گرفته شود


پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ رییس دانشکده الهیات دانگاه امام صادق، گفت: منابع عظیمی در مجموعه ی تمدن اسلامی در خصوص حفاظت و صیانت از محیط زیست و مبارزه با مسائلی که محیط زیست را به مخاطره می اندازد وجود دارد که به ترجمه و پیاده سازی نیازمند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع)در همایش اسلام، طبیعت و محیط زیست، صبح سه شنبه در تالار آیت الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این که امروز مسئله ی محیط زیست به مسئله اول حیات بشری تبدیل شده است، گفت: با بحران زیست محیطی و مسئله ی آلودگی به نحو جدی مواجه هستیم و برای حل این بحران ها، ظرفیت عظیمی در کشورمان وجود دارد که می تواند تا حدودی رفع مشکل نماید.

وی ادامه داد: از جمله ظرفیت های موجود در کشورظرفیت غنی الاهیات است که نسبت به این ظرفیت توجه بسیار کمی صورت گرفته است.

منابع عظیمی در مجموعه ی تمدن اسلامی در خصوص حفاظت و صیانت از محیط زیست وجود دارد
این استاد درس خارج ابراز داشت: منابع عظیمی در مجموعه ی تمدن اسلامی در خصوص حفاظت و صیانت از محیط زیست و مبارزه با مسائلی که محیط زیست را به مخاطره می اندازد وجود دارد که به ترجمه و پیاده سازی نیازمند است، که در میان آنها حتی راهکارهای حفاظت از محیط زیست را در آثار علمای اسلام می توان مشاهده کرد.

وی با بیان این که : در خصوص مسئله ی باد، مفسرین توجه ویژه ای داشته اند و سخنان مهمی را بیان نموده اند و در قرآن مجید سوره ی ذاریات با قسم به باد آغاز می گردد، اظهار داشت: اگر به نظرات و بیانات مفسران توجه شود، با مجموعه ی عظیمی رو به رو خواهیم شد که می تواند در حوزه ی فرهنگ سازی در صیانت و حفاظت از محیط زیست و پیشگری از آلودگی هوا موثر باشد.

پیگیری فقه های مضاف در دانشگاه امام صادق
حجت الاسلام سعدی ابراز داشت: با تاکید موسس دانشگاه امام صادق، حضرت آیت الله مهدوی کنی، دانشکده الاهیات وارد حوزه ی الاهیات کاربردی شد و امروزه فقه های مضاف با جدیت و اهمیت فراوانی پیگیری می شود، همچنین کرسی فقه محیط زیست در مجموعه ی مطالعات فقه میان رشته ای در دانشگاه ایجاد شده و محصولاتی را نیز ارائه داده است؛ ما می توانیم با تکیه بر الاهیات کاربردی به حل مسائل بشر بپردازیم که یکی از مهم ترین آن ها بحران های زیست محیطی است.

تاکید مقام معظم رهبری بر مسئله محیط زیست
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود فرموده اند مسئله ی محیط زیست را باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرد، و با توجه به آیات قرآن کریم در رابطه با این موضوع می توان نقش بسیار زیادی را ایفا کرد و این که در قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسئله ی حفاظت از محیط زیست برجسته شده و به عنوان یک رسالت همگانی توصیف شده، در خور توجه می باشد.

نقش اساسی باد در ایجاد حیات طیبه
حجت الاسلام سعدی بیان داشت: در قرآن کریم آیاتی هستند که از باد به عنوان عامل عذاب یاد می کند و در فلسفه، مرحوم شیخ الرئیس به نقش باد ها پرداخته که یک ادبیات غنی برای حفاظت از محیط زیست است، همچنین در حوزه ی عرفان و تصوف ورود واژه ی ریح و باد یک بار معنایی عظیمی را به خود گرفته است و در کتاب کافی مطلبی تحت عنوان حدیث ریح بیان کرده اند که باد ها به انواع مختلف تقسیم می شوند و ویژگی های آن ها را بیان نموده اند، همچنین باید نقش اساسی باد در ایجاد حیات طیبه و محیط پاک و به عنوان یکی از سنت های الهی که نقش اعمال انسان را بر دگرگونی و بحران محیط زیست نشان می دهد را بایستی فرهنگ سازی کرد.

مراجع تقلید به مسئله محیط زیست ورود پیدا کرده اند
وی تاکید کرد: خوشبختانه امروزه مراجع تقلید به مسئله ی محیط زیست ورود پیدا کرده اند و به عنوان یک دغدغه مهم به آن پرداخته اند و همچنین در این حوزه صاحب تالیفاتی هستند که به عنوان فرصت و ظرفیتی عظیم می توان از آن بهره برد.

توجه به ظرفیت فقه حکومتی در تدوین نظام جامع حقوقی حفاظت از محیط زیست
رییس دانشگاه الهیات دانشگاه امام صادق، اظهار داشت: توجه به ظرفیت فقه حکومتی در تدوین نظام جامع حقوقی حفاظت از محیط زیست باید جدی گرفته شود، غیر از آن که در حوزه ی پیشگری می توان از این فرصت استفاده نمود، در حوزه ی تدوین نظام جامع حقوقی که می تواند مسائل کیفری محیط زیست و مسائل بازدارنده نسبت به تخریب آن ایجاد بکند نیز می توان از ظرفیت فقه شیعه بهره برد.

وی ابراز داشت: خاتم الانبیاء (ص) نسبت به قطع درختان حساسیت بسیار زیادی داشته اند و در برخی از روایات، کسانی که به درختان آسیب می زنند را لعن کرده اند.

وی در پایان ابراز داشت: باید به این نکته اشاره کرد که توجه شریعت و الاهیات به مسئله ی صیانت از منابع طبیعی بسیار گسترده است./327/
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳