vasael.ir

کد خبر: ۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱ - 06 March 2017
نشست علمی اخلاقیات انقلابی در حوزه انقلابی

حوزه انقلابی رهبر را تنها نمی گذارد

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی از شاخصه های انقلاب اسلامی، رهبران خاص آن است، افزود: از برکات انقلاب اسلامی این است که رابطه مرجعیت و مردم، یک درجه بالاتر آمد و امام خمینی(ره)، رابطه مرجعیت و مردم را به رابطه امام و امت تبدیل کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی در مشهد، حجت الاسلام هادی عباسی خراسانی، در نشست علمی اخلاقیات انقلابی در حوزه انقلابی که در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد به شاخصه های حوزه انقلابی پرداخت و وظایف طلاب را در این مسیر متذکر شد.

وی ابراز کرد: ما تمام علوم رو اسلامی می دانیم و هیچ علمی را بدون اسلام نمی دانیم؛ چون نقطه اتصال به حق دارند. میان عالم غیر اسلامی و علم غیر اسلامی، تفاوت است، امکان دارد عالم اسلامی نباشد، اما علم اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی خطاب به بانوان طلبه گفت: مبدا حوزه رسالت است، آن هم رسالت تامه و مبدا رسالت خداست؛ بنابراین کسانی که علم حوزوی می خوانند، من الله الی الله هستند.

وی با اشاره به این که حوزه انقلابی تداوم رسالت است، خاطر نشان کرد: علوم حوزوی بانوان و خانم های ما به حوزه مدینه منتهی می شود، آن هم در محضر حضرت فاطمه زهرا(س)، یعنی شما فاطمی مسلک هستید.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که مبدا حوزه علمیه خواهران، حقیقت رسالت است، افزود: عصمت محور نبوت و ولایت است، یعنی رسالت، نبوت و ولایت در عصمت خلاصه می شود. اگر عصمتی نباشد، معصومی نیست. به همین دلیل فرمودند: «لو لا فاطمه لما کان لعلی کفو »، اگر حضرت زهرا(س) نمی بودند، حضرت علی(س) همراه و کفوی نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی به تفاوت عبادت و عبد بودن اشاره کرد و افزود: آنچه انسان را بالا می برد. عبادت نیست؛ بلکه عبد بودن است. بسیاری از افراد عبادت داشتند، اما عبد نبودند، شیطان چقدر عبادت دارد، اما عبد نیست. 

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم اطاعت کردن را، ملاک عبد بودن دانست و گفت: اگر کسی مطیع باشد، عبد الهی است.

انقلاب یک تحول و تغییر درونی و بیرونی است

وی با طرح این پرسش که معنای حوزه انقلابی چیست؟ ابراز کرد: انقلاب یک تحول و تغییر درونی و بیرونی است، خداوند متعال می فرماید:« إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» تغییر را تا انسان ها از خودشان شروع کنند، در جمع نماد و ظهور پیدا نمی کند؛ بنابراین اولین انقلاب، انقلاب درونی است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی با بیان این که رهبران انقلابی جهان اسلام، ابتدا در خود تحول ایجاد کردند، بعد در دیگران تحول ایجاد کردند، افزود: یکی از شاخصه های انقلاب اسلامی، رهبران خاص انقلاب اسلامی است.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: ما در امامت و ولایت چیزی داریم که هیچ کس این خصوصیت را ندارد. آن هم بحث عصمت، ولایت و رسالت است.

وی با تاکید بر این که اولین شاخصه انقلاب اسلامی، رهبری است، ابراز کرد: انقلاب اسلامی ایران، تداوم بعثت است. در روایت آمده است که « منزلة الفقیه فی هذا الوقت کمنزلة الأنبیاء فی بنی إسرائیل؛ جایگاه فقیه در این وقت مانند منزلت انبیاء در میان بنی اسرائیل است.».

امام خمینی، رابطه مرجعیت و مردم را به رابطه امت و امامت تبدیل کردند

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی(ره) در میان فقهای اسلامی کاری کردند که شاید برخی از فقهای قبل از ایشان نکردند. قبل از امام خمینی(ره)، رابطه فقاهت و مردم، رابطه مقلِدی و مقلَدی بود یعنی رابطه تقلید بود، امام خمینی(ره) این رابطه را قوی تر کردند و تبدیل به رابطه امت و امام کردند. 

وی ابراز کرد: از برکات انقلاب اسلامی این است که رابطه مرجعیت و مردم، یک درجه بالاتر آمد و درجه امامت و امت شد که این مرحله خوبی است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: اولین شرط این رابطه، بحث اطاعت است. اگر امتی مطیع رهبر و امام بود، موفق است. امت متوسط، افراط و تفریط ندارد و معتدل است و راه اعتدال و توسط این است که به روز است.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: بنابراین اولین شاخصه حوزه انقلابی این است که رابطه او با مردم انقلابی اش رابطه جلوداری و امام و امت است. 

وی خطاب به بانوان طلبه گفت: قدر خود را بدانید که گاهی از اوقات شما در این رابطه امت و امامت سهم دارید. شما اگر انقلابی بودید، در فضای بعثت آمدید. در حرکت انقلابی جهان اسلام آمدید.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: کسی که خودش را به مرحله امامت و جلوداری قرار می دهد، باید دو کار را انجام دهد، قبل از تعلیم دیگران، تعلیمی برای خودش داشته باشد و تادیبی داشته باشد، قبل از اینکه دیگران را تادیب کند. یعنی علم و عمل.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: انسان نه بی بال و نه تک بال، می تواند پرواز کند. انسان در پرواز الهی، نیاز به علم و عمل دارد. باید ولی شناس باشد و در این ولی شناسی بداند، در هر زمانی چه لازم دارد.  

شاخصه حوزه انقلابی به روز بودن است

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی به روز بودن را دیگر شاخصه حوزه علمیه دانست و افزود: بنابراین حوزه علمیه از ابزار، خصوصیات و شیوه های روز برای نشر افکار استفاده می کند. در روایت آمده است که «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس.». اگر کسی عالم به زمانش باشد، هیچ زمان فتنه ها به او هجوم نمی آورند. این مهم را بدانید، مردمی که شکست می خورند یا از شبهه علمی یا شهوت عملی است.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: پیشنهادی به حوزه علمیه مشهد و شورای عالی حوزه های علمیه دارم که باید بانک اطلاعاتی، شبهه شناسی داشته باشیم و طلبه های ما جواب شبهه را به روز بدانند و بدانند دشمن از کجا می خواهد وارد شود.  

وی با خاطرنشان کردن این که رهبرمعظم انقلاب بحث نفوذ و نفوذی را مطرح می کنند، ابراز کرد: یک نفوذ سیاسی است که منشا نفوذ سیاسی، نفوذ علمی است. اگر یک جامعه ای به لحاظ علمی خورد شد، به لحاظر عملی شکست نمی خورد.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم به آیه اولی الامر اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در قران می فرماید:« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِی شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلاً »، بدانید این سه اطاعت، یک اطاعت است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: موحد علمی یک چیز است و موحد عملی چیز دیگر است. شاید بسیاری افراد در  نظر موحد باشند، اما در عمل موحد نباشند. اطاعتی که بیان می شود، بحث تولید عملی است.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: وقتی می گوییم قل هو الله احد، باید دنبال احد راه بیفتیم، بحث نفوذی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند یعنی مواظب شبهات و شهوات باشیم، دشمن از کوچکترین روزنه ها وارد می شود.

وی خطاب به طلاب خواهر گفت: شما خواهران بیشتر در معرض این آسیب ها قرار دارید. حوزه انقلابی خواهران نسبت به حوزه آقایان بیشتر در معرض آسیب قرار دارد، چون شما حامل رحمت الهی هستید، رحمت زود آسیب می بیند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: آیه شریفه هم ایجاب و هم نفی را می فرماید، اطاعت خدا  و رسول را داشته باشید و در ادامه می فرماید: «لاتنازعوا» یعنی اختلاف و تنازع نداشته باشید.

در حوزه انقلابی سلیقه را نمی شود حذف کرد، اما تنازع نباید باشد

وی ابراز کرد: تنازع غیر از اختلاف است. سلیقه ها را نمی شود حذف کرد، اما می شود تحمل کرد. در حوزه انقلابی سلیقه ها حذف نمی شود. مدیران، اساتید و شاگردان سلایق مختلف دارند، اما طبق سخنان رهبر انقلاب بنا بر جذب حداکثری و دفع حداقلی است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: معنای جذب و دفع این نیست که سلیقه حذف شود، سلیقه باید تحمل شود و تنازع نباید باشد، تمام انبیای الهی اگر جمع شوند با یکدیگر هیچ تنازعی ندارند، چون راهشان یکی است.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: حوزه انقلابی راه و هدفش خداست، چون این گونه است، شاخصه های آن خدایی است، اطاعت الله و اطاعت رسول است.

وی ابراز کرد: دعای وحدت در زمان فتح مکه خوانده شد و حضرت رسول(س) فرمودند: «الیوم یوم المرحمه»، بسیار تعبیر زیبایی است. یعنی ما اهل رحمتیم؛ «وَ مَا ارسالناک الا رَحمه للعالمین».  

درباره مباحث صنفی امین باشید

استاد سطح عالی خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که شعار و شعور حوزه انقلابی وحدت است، افزود: آن چیزی که باید از آن پرهیز کرد و نباید باشد، تنازع است. وحدت، ما را نگه می دارد. وحدت یکی از رموز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.

وی خطاب به طلاب گفت: بحث های اختلاف نظری خود را میان مردم نبرید. یکی از اشتباهاتی که برخی افراد انجام می دهند، این است که اسناد طبقه بندی شده هر طبقه ای را جای دیگر می برند. اسناد طبق بندی شده، یعنی هر کسی، یک صنفی دارد. خانم صنفی دارد، آقا صنفی دارد، دانشجو صنفی دارد. خانواده صنفی است و نباید با هم مخلوط کنید. بحث های معرفتی را در خانه ها مطرح کنید، اما در مورد مباحث صنفی باید امین باشید.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: ما در قرآن کریم، چندین یسئلونک داریم. چه خوب است که پایان نامه سطح 3و 4 در مورد سوالات قرانی کار شود.

وی ابراز کرد: به طور نمونه در قران کریم، یسئلونک عن الانفال، یسئلونک عن الروح، یسئلونک عن المحیض داریم. روی این ها کار شود و ببینید موضوعات و متعلق های این سوالات چیست؟  قران کریم موضوعات عجیبی را مطرح می کند حوزه انقلابی به روز است. یسئلونک را به روز کنید و جواب داشته باشید و تحلیل کنید.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: یکی از آسیب های حوزه انقلابی این است که دشمن تنبلی را رواج می دهد. خداوند متعال می فرماید « وَأَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرینَ »، این حالت بی توجهی فتفشلوست.

حوزه انقلابی سلیقه ها را تحمل می کند

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که حوزه انقلابی به روز است و ممکن است اختلاف داشته باشد، اما تنازع ندارد، گفت: سلیقه های مختلف دارد، اما سلیقه ای، سلیقه دیگر را حذف نمی کند.

وی با بیان این که تنازع، روح انقلابی را از بین می برد، گفت: خدا می گوید اگر تنازع داشته باشیم، نتیجه آن فَتفشَلوا و تَذهب ریحُکم است. آن بوی خوش اسلامی و صفا و صمیمیت با تنازغ از بین می رود.

وی بابیان این که صبر، یکی از خصیوصیات حوزه انقلابی است، ابراز کرد: الصبر، مفتاح الفرج، متاسفانه صبر را بد معنا کردند، صبر به این معنا نیست که گوشه خانه بنشینیم و تنها خدا خدایمان بلند باشد.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: این اشتباه است که بگذارید گناه بیشتر شود، تا امام زمان(عج) زودتر بیاید. بلکه جامعه ای که منتظر مصلح است، خود باید صالح باشد. آن چه فرج را می رساند، عفت است. عفت تالی تلو عصمت است.  

وی گفت: صبر معنایش این است که مشکل را می بیند و تحلیل می کند و بعد راه حل ارائه می دهد و نمی گوید مشکل نیست، می گوید مشکل هست و راه حلش این است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: می دانید حوزه انقلابی از خانواده ها شروع می شود، اینها خصوصیات خانواده انقلابی نیز هست، اگر در خانواده انقلابی بحث خدا و رسول بود، دیگر اختلافی نیست.

وی ابراز کرد: خداوند متعال در قران می فرماید «ان الله مع الصابرین». مع هایی که در قرآن کریم داریم، قابل عنایت است. خداوند متعال می فرماید :«ان الله مع المحسنین». «ان الله مع المتقین»

حوزه انقلابی ادب را از خود شروع می کند و تادیب را در دیگران انجام می دهد

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: حوزه انقلابی آن چنان به روز و زنده است که ادب را از خود شروع کرده و تادیب را در دیگران انجام می دهد. حوزه انقلابی داشته هایش را از دست نمی دهد. نردبانی که از آن بالا رفته را هیچ وقت ساقط نمی کند. حوزه انقلابی می داند که باید برای انقلاب هزینه کند و هزینه هم می کند.

وی گفت: حوزه انقلابی باید اهل تحمل سلیقه ها باشد. حضرت امام(ره) برای تهذیب نفس بسیار کوشید، رهبر معظم انقلاب نیز این گونه بودند.

وی ابراز کرد: ایمان دو شق دارد یک شق آن تغافل است. یعنی این که گاهی اوقات تربیت اقتضا می کند آثار اشتباه بچه را نادیده بگیرید. انبیا الهی اشتباهات امت را نادیده می گرفتند تا تربیت تاثیر گذار باشد.

حوزه انقلابی رهبر را تنها نمی گذارد

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: حوزه انقلابی، بار امانت ولایت و رسالت را حمل می کند تا به منزل برساند. یکی از شاخصه های حوزه انقلابی این است که رهبر شناس است و رهبر را تنها نمی گذارد.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: برخی عرفان کاذب، رهبری را نشانه می رود. گاهی اوقات با تهجد نشانه می روند.

وی ابراز کرد: اگر کسی به مفهوم واقعی حوزه رسیده باشد، تقسیم حوزه به حوزه انقلابی و غیر انقلابی اشتباه است.

استعداد شناسی، شاخصه حوزه انقلابی است

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: استعداد شناسی، دیگر شاخصه حوزه انقلابی است. یک مدیر خدا را در نظر می گیرد و مدیر و استاد در حوزه، استعدادهای طلبه ها را می شناسد و معرفی می کند. یک مدیر حوزه علمیه هم همینطور است که استعداد شناس و استعداد یاب است و افرادی که استعداد دارند را باید جذب کرد.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: حوزه انقلابی دشمن شناس است. در ابعاد مختلف دشمن را می شناسد؛ از این رو دشمن علمی، دشمن سیاسی و دشمن حکومتی را می شناسد.

وی خاطرنشان کرد: تمثیل های رهبری را درباره دشمن ببینید، گاهی با مشت آهنین می آید. دشمن گاهی از راه دوست می آید. حوزه انقلابی غربال می کند  و دشمنانی که در لفاف دوست هستند را تشخیص می دهد. حوزه انقلابی به اندازه ای تیزهوش است که حتی می تواند دشمنان را در لباس دوست هم تشخیص دهد. 

دشمنان با حوزه انقلابی به روز نمی توانند مقابله کنند

وی ابراز کرد: حوزه انقلابی آنچنان به روز است که همان گونه که دشمنان انبیای الهی گذشته، نمی توانستند با ان ها مقابله کنند، دشمنان امروز انقلاب اسلامی هم با حوزه انقلابی به روز نمی توانند مقابله کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی به جایگاه ولی فقیه اشاره کرد و افزود: ولی فقیه فرزندی از فرزندان حوزه است، چند وقت پیش با نیروهای مختلف برنامه داشتم، به ان ها گفتم می دانید افتخار شما چیست؟ گفتم به نظر من طلبه، خصیوصیت نیروهای نظامی و انتظامی ایران این است که در راس فرماندهی آن ها کسی است که جانشین امام زمان(عج) است و در هیچ کجای دنیا این سابقه ندارد.  

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با طرح این پرسش که می دانید چرا به حضرت مهدی(عج)، امام زمان، می گویند: چون رهبر زمان است. ایشان ما را می بینبد. همین اکنون اراده کنند، می توانند حاضر شوند.

وی ابراز کرد: من به تمام دشمنانی که به این انقلاب طمع دارند، عرض می کنم که مملکت ما، مملکت امام زمان(عج) است و او با اراده اش می تواند تمام ابراز و آلات را در یک لحظه قفل الهی کند. یعنی اگر دشمن هزاران ابراز داشته باشد، ید الله فوق ایدیهم.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که قوت، آخرین شاخصه حوزه انقلابی است، گفت: انقلاب اسلامی یک قوه ای دارد و ان قوه الهی است. قوت یعنی هیچ زمان شکست نمی خورد، افراد باشد و نباشند، اسلحه باشد و نباشد. 

حوزه انقلابی مرزی ندارد و اساس آن بر سازندگی است

وی ابراز کرد: قوت مرد و زن ندارد، حوزه انقلابی مرز ندارد. اساس حوزه انقلابی بر سازندگی است. اگر با قوت و قدرت درس هایتان را خواندید، در خانه هم می توانید، یک مدبر و انقلابی خوب باشید.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی با اشاره به این که حضرت زهرا(س)، اسوه حوزه های علمیه خواهران در انقلاب هستند، افزود: انشا خطبه حضرت زهرا(س) را ببینید. در موقعی که ولایت نیاز به حمایت دارد، حضرت حرکت می کنند. گمان نکنیم، حضرت زهرا(س) بدون تدبیر حرکت خود را اغاز کردند، حرکت ایشان با حساب و کتاب بود. هم حوزه انقلابی را معرفی می کنند و هم روش انقلابی را معرفی می کنند.

حضرت زهرا(س) به یک مرحله علمی رسیدند که دست دیگران از ایشان کوتاه است

وی ابراز کرد:حضرت زهرا(س) را فاطمه می گویند چون به یک مرحله علمی رسیدند که دست دیگران از ایشان کوتاه است.

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت: خصلت دیگر حوزه انقلابی این است که خیر خواه و خیر طلب است. اگر از بری دور شده ایم و به خیر رسیدیم، آن گونه فاطمی هستیم.

وی ابراز کرد: خبر حقیقی خداوند متعال است و بعد از آن ائمه اطهار(ع) هستند. حضرت زهرا(س) مصداق خیر هستند و حوزه انقلابی همیشه خیر را می خواهد.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: امام رضا(ع) نیز یکی از مصادیق حوزه انقلابی هستند و حرکت ایشان یکی از مصادیق حوزه انقلابی است./629/501/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳