vasael.ir

کد خبر: ۴۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ - 26 February 2017
آیت الله سیفی مازندرانی در دیدار با دبیران وسائل:

حوزه به عقاید و مسائل نوپیدا ورود جدی تری دارد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله سیفی مازندرانی در دیدار تحریریه وسائل، به بخش‌هایی از عقاید تشیع که در حوزه‌های علمیه به آن توجه نشده اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه با پرداختن به مسائل مستحدثه دردی از جامعه دوا کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم 5 اسفند 1393 در دیدار دبیران پایگاه اطلاع رسانی وسائل در دفتر ایشان واقع در خیابان ارم قم، با اشاره به پیشینه هزار ساله حوزه شیعه امامیه، اظهارا داشت: حوزه های علمیه در طول تاریخ خود تنها به چند موضوع اساسی همچون اثبات صانع، توحید، صفات جلال و جمال و نبوت و معاد پرداخته اند؛ در حالی که عقاید امامیه ده‌ها برابر این است.

 وی افزود: عقاید توقیفیه از مبدأ مانند کرسی، عرش، قلم، ملک و جن همه حقایق شرعی ما هستند.

آیت‌الله سیفی مازندرانی، نقشه راه را برای بررسی عقاید امامیه زمان‌گیر توصیف و تصریح کرد: ما هنوز اوایل این راه هستیم، مسائل مستحدثه را در دو فقه می‌گوییم، یک فقه رایج سنتی که بر ممشای فقهای «من الطهاره الی الدیات» است، اما این‌ها درد امروز مردم را دوا نمی‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اهمیت مسائل مستحدثه از توجه و بررسی هفت‌ساله‌اش به این نوع مسائل خبر داد و افزود: مسائل مستحدثه را به هفت بخش فقه العباده، فقه الحکومه و السیاسه، فقه القضاء و الجزاء، فقه الاقتصاد و الحقوق، فقه الاسره، فقه الطب و فقه الصناعه و الفنون تقسیم کردیم.

آیت‌الله سیفی مازندرانی با اشاره به مشورت‌های خصوصی بالمباشره با رهبر معظم انقلاب درباره تقسیم‌بندی مسائل مستحدثه و پیشنهاد ایشان مبنی بر تقریر عربی این مسائل توضیح داد: بنده خدمت رهبر معظم انقلاب عرض کردم که فضلا و اساتید قم حوصله یا توانایی عربی خواندن را ندارند، حتی اگر استاد حوزه باشند خواندن آن برایشان خسته کننده است ولی اگر فارسی باشد تا آخر می‌خوانند.

وی اضافه کرد: در هر شماره از این کتاب در المدخل عقاید اصولیه را متعرض شده‌ایم که در علم اصول از آن بحث نمی‌شود، مانند خطابات قانونی، مقاصد الشریعه، دور الزمان و المکان، فی الاجتهاد و از این مسائل علاوه بر این در هر شماره از این کتاب فقه الحکومه، سیاست، فقه الجزاء و القضا و دیگر مسائل آمده است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دقت در مطالعات، نگارش، تدریس و چاپ کتاب‌های منتشر شده گفت: یک بار قبل از تدریس به دقت مطالب را می‌نویسم، در حین درس و بحث اصلاح و تکمیل می‌کنم و پس از آن بدون نگاه بعدی برای چاپ ارسال می‌شود، چنین دقتی باید وجود داشته باشد تا برای ارائه مطلب فرصت کافی را به دست آورم.

این عالم استان مازندران با شمردن فهرستی از موضوعات فوق به مواردی مانند رؤیا، معاد، حالت احتضار، تطائر الکتب، صراط، میزان، مواقف محشر، علائم آخر الزمان، سفیانی و دجال اذعان و تاکید کرد: کلام ما تنها به چند موضوع اساسی عقلی پرداخته است؛ الان کسی که فارغ التحصیل حوزه می‌شود حتی نمی‌داند که دلیل عقاید توقیفی چیست، حال چگونه می‌تواند استدلال، وعظ و نصحیت کند و منبر را بگرداند در حالی که بسیاری از مسائل عقیدتی شیعه را نمی‌داند.

وی با اشاره به ادا نکردن حق عقاید در حوزه‌های علمیه گفت: روایات ائمه (ع) خاک می‌خورند و طلبه‌هایی که حتی بعد از ده سال درس خارج خواندن برای تبلیغ می‌روند آگاهی و خبر خاصی از مسائل عقاید توقیفی ندارند در حالی که «لا سبیل للعقل الی العقاید التوقیفیه».

این استاد حوزه علمیه قم از ورود خود در حد توان به قواعد فقهی و چاپ شش جلد کتاب ابراز داشت: دخل قواعد فقهیه نه تنها از اصول کمتر نیست بلکه بیشتر است، حضرات فرموده‌اند که اصول، این علم اصول نیست، چون علم اصول قواعد محاوره‌ای و عقلایی است ولو اینکه به علم اصول استشهاد کرده‌اند لازم نیست حضرات آن را القاء کنند و آورده‌اند «علینا القائه» نه «علینا امضائه» این دو با هم متفاوت است.

وی از منقسم کردن قواعد فقهیه به عامه، عبادیه، معامله‌ایه، جزائیه، حقوقیه خبر داد و اظهار داشت: تا به حال فقط توانسته‌ایم بخش عامه قواعد فقهیه را در پنج جلد تمام کنیم و وارد عبادیه شده‌ایم. در عقاید نیز علی ذوق العقل و الکتاب و السنه، براهین واضحه سه جلدش منتشر شد و اکنون در بخش عصمت هستیم.

گفتنی است در آغاز این دیدار، حجت الاسلام مهدی صبوحی، دبیر سرویس فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی وسائل، گزارشی از اقدامات و ضرورت گفتمان سازی فقه حکومتی ارائه کرد و در ادامه حجت الاسلام سید مهدی معلمی، پژوهشگر همکار این پایگاه با تشریح تحقیق "مساله شناسی اوراق مشارکت" پرداختن به موضوعات اقتصادی مبتلا به را ضروری خواند و از استاد سیفی مازندرانی برای تدریس این تحقق (مساله شناسی اوراق مشارکت) در روزهای چهارشنبه درسی دعوت به عمل آورد که آیت الله سیفی مازندرانی به فهرست برخی دروس آماده ارائه اشاره کرد و تحقیق مذکور را ستود و بر ادامه کار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل تاکید کرد./836/ 201/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶