vasael.ir

کد خبر: ۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷ - 24 February 2017

تبیین شیوه های علما در مواجهه تمدنی غرب با اسلام

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ استاد دانشگاه عدالت گفت: ما باید قرآن را متناسب با زمانه به سخن واداریم و نگوییم کلام قرآن برای قدیم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل حجت الاسلام دکتر اکبر فلاح نژاد استاد دانشگاه عدالت در نشست اندیشه اسلامی در پرتو نظریات حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی، روز چهارشنبه در دانشگاه عدالت ، گفت: در طی دویست سال گذشته یک مواجهه تمدنی بین اسلام و غرب صورت گرفته که در آن شیوه علما متفاوت است.

وی ادامه داد: علما در مواجه با غرب 4 شیوه داشتند که شیوه علمایی همچون امام راحل با نگاه به آینده بر اندیشه ناب اسلامی و ساخت تمدن اسلامی تأکید داشته است و گروهی از متفکران و عالمان سنت گرا بودند که اعتقاد داشتند برای مقاوم سازی جامعه اسلامی باید درها را به روی غرب بسته و جلوی تفکرات و سوالات غربی گرفته شود.

حجت‌الاسلام فلاح نژاد با اشاره به شیوه گروه دیگری از علما در مواجهه با غرب اظهار داشت: برخی دیگر روشنفکر مسلمان بودند، یعنی سوالات غربی را وارد می‌دانستند اما در مقابل آن به اسلام حق نداده و کوتاه می آمدند.

وی، بیان داشت: دسته دیگر سکولار مسلمان بودند، آنها احکام فردی اسلام را قبول دارند اما در تفکر تمدنی سکولار هستند.

وی با اشاره به دسته دیگر از علما ابراز کرد: دسته دیگر مسلمانان و روشنفکرانی بودند که به مسائل روز توجه داشتند در واقع مسلمانی آنان بر روشنفکری غلبه داشت نمونه آن علامه طباطبایی، شهید مطهری و سردمدار این راه امام راحل بودند که در دفاع از تمدن اسلامی و اندیشه های ناب آن تعصب داشتند.

حجت الاسلام فلاح نژاد اظهار داشت: به فرموده شهید بهشتی ؛ روحانیت بایستی همواره بیست سال از جامعه خود جلوتر باشد، متفکری که از جامعه خود جلوتر نباشد نمی تواند راهنما باشد و راه نشان دهد.

وی ادامه داد: وقتی علامه طباطبایی در قم فلسفه را شروع کردند آیت الله بروجردی به ایشان پیام دادند که ما فلسفه را در نزد آیت الله جهانگیر خان قشقایی در پشت درهای بسته خواندیم؛ علامه در جواب گفتند، شما در دورانی فلسفه خواندید که به چمدان های سوالات از دنیای غرب مواجه نبودید.

حجت‌الاسلام اکبر فلاح نژاد با اشاره به شاخصه های اندیشه امام راحل و آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: امام راحل حاکمیت اسلام را بنا کرد که در آن اصالت با ثقلین است؛ امام راحل آورنده یک تفکر ناب بود و آن تفکر اندیشه ناب اسلامی بود.

وی با اشاره به کتاب اندیشه اسلامی آیت الله هاشمی شاهرودی ، خاطرنشان کرد: استکبار ستیزی، عدالت محوری، اجتهاد، اعتدال محوری، توحید محوری، عقل محوری، اعتقاد به معاد، وحدت امت اسلامی، اشتغال، دفاع از حقوق دیگران از ویژگی های اندیشه اسلامی است.

حجت الاسلام فلاح نژاد اظهار داشت: ما باید قرآن را متناسب با زمانه به سخن واداریم و نگوییم کلام قرآن برای قدیم است.

وی ابراز داشت: اصالت ثقلین، اصل اجتهاد، استبداد ستیزی، عدالت محوری، زنده و حیات بخش بودن، اعتدال، موحد بودن، اعتقاد به معاد، عقل گرایی، تاکید بر جامعه دینی، همه جانبه بودن، سماحت و سهولت، احترام به حقوق و آزادی های فردی، نفی ضرر، تقدس شغل و کار و مبارزه با فساد از شاخصه های اندیشه اسلامی امام و آیت الله شاهرودی است.

حجت الاسلام فلاح نژاد در پایان با اشاره  به فرمایش امام راحل که آورنده اندیشه اسلامی بود حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات است، اظهار داشت: امام اسلام را به دو قسم ظاهر و باطن تقسیم می کرد و اسلام باطن را اسلام حاکم می دانست. /929/ 203/ قا
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳