vasael.ir

کد خبر: ۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ - 19 February 2017
معرفی کتاب:

منابع مالی اهل بیت

پایگاه اطلاع رسانی وسائل _کتاب «منابع مالی اهل بیت» کتابی 300 صفحه‌ای مستدل درباره‌ی امور اقتصادی خاندان رسالت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل کتاب «منابع مالی اهل بیت» بر آن است تا روش های تعامل اقتصادی اهل‌بیت(علیهم السلام) را ارائه کند.
کتاب «منابع مالی اهل بیت» کتابی 300 صفحه‌ای مستدل درباره‌ی امور اقتصادی خاندان رسالت است. هدف مولف این کتاب نشان دادن این موضوع است که، اهل‌بیت(علیهم السلام) تنها به خمس و انفال کفایت نمی‌نمودند و برای تامین معیشت خود و کمک به دیگران در اقتصاد پویا و فعال بودند. در ابتدای فصل اول این اثر پس از یادآوری این موضوع که اهل بیت(علیهم السلام) انسان‌هایی با نیازهای شبیه مردم عادی بودند، احادیثی را از آن بزرگواران نقل نموده که اهمیت تلاش اقتصادی را نشان می‌دهد. از جمله این رویات کلام امام صادق(علیه السلام) است که فرموده‌اند" بی‌نیازی که تو را از ستم بازدارد بهتر است از فقری که تو را به گناه وادارد"[1] و در ادامه به این تذکر مهم که در دین مبین اسلام اقتصاد اصل است نه زیربنا[2] می‌پردازد و بیان می‌کند که فقرمالی حتی مانع از عبادت صحیح و کامل خواهد شد[3]
فصل دوم کتاب آقای نورالله علیدوست خراسانی در زمینه هدایا و کمک‌های مالی به اشخاص است. در این قسمت میزان هدایا به فقرا، شعرا، تازه مسلمانان و سایر مردم بر اساس روایات بیان شده است. نکته ‌مورد توجه این بخش چشمگیر بودن کمک‌های مالی اهل بیت(علیهم السلام) است. برای نمونه امام حسن مجتبی(علیه السلام) دو بار تمام اموال خود را مورد بذل و بخشش قرار دادند و سه بار نیز نصف اموال را برای خود نگه داشته و نصف دیگر را در راه خدا بخشیده اند.[4]
در فصل سوم و چهارم به اموال و درآمدهای شخصی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و خاندان ایشان پرداخته شده که به صورت مختصر به چهار قسمت تقسیم می‌شوند:
1. نحله‌ای که پیامبر گرامی در اختیار خاندان علی(علیه السلام) قرار داد.
2.هدایایی که مردم از پاکیزه‌ترین اموال خود به حضورشان تقدیم کردند.
3.درآمدهایی که از طریق فعالیت‌های کشاورزی، باغداری، حفر قنات و غیره عایدشان می‌شد.
4.تجارت و بازرگانی که به وسیله نمایندگان خود صورت می‌دادند.
مولف این کتاب که در کارنامه‌ی علمی خود کتب دیگری چون سوگندهای نهج‌البلاغه، پرتوی زندگانی امام صادق(علیه السلام) و نقش ائمه در تهذیب احادیث نبوی را داراست برای تالیف این اثر علاوه بر منابع ارزشمند شیعه چون امالی شیخ طوسی، امالی شیخ مفید، بحار الانوار و کتب دیگر شیعی از کتاب‌های مورد وثوق اهل سنت چون صحیح بخاری، صحیح مسلم و سایر موارد نیز استفاده نموده است. چاپ اول این اثر ارزشمند در سال 1391 با مقدمه‌ی آیت الله سبحانی را انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در 1000 نسخه به منصه‌ی ظهور رسانیده است.

پی‌نوشت:
[1] منابع مالی اهل بیت، نورالله علیدوست خراسانی، ص25
[2] همان، ص30
[3] همان، ص29
[4] همان، ص 54
323/601/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶