به گزارش سرویس مکتب دفاعی پایگاه اطلاع رسانی وسائل؛ دیدگاه سلطهگری و چیرگی بر طبیعت با وقوع رنسانس جان گرفته و مورد اهتمام بسیاری از روشنفکران غربی قرار گرفت. نگاه تمامیت خواهانهای که محور آن بر حذف خداوند از صحنهی طبیعت و تکیه بر انسان محوری استوار بود. اندیشهی رم که مظهر آن ارسطو بود با رسوخ در مجامع دینی مسیحی و یهودی آنها را تحت تأثیر خود قرار داد تا جایی که دانشمندانی چون «ام وایت» به این نتیجه رسیدند که سرمنشأ تخریب محیطزیست اندیشههای دینی است. این اندیشهی القائی در حالی مطرح شد که بسیاری از پیروان آیین یهود و مسیح که از مکتب فکری کلیسایی «یونانی - هلنیستی» تبعیت میکردند با برداشت انسانمحورانه و چیرهجویانه نسبت به طبیعت مخالف بودند. در مقابل اندیشهی ناب اسلامی که از قرآن و وحی سرچشمه میگرفت، از ابتدا نسبت به طبیعت نگاه احترامآمیز داشته و با اعتقاد به خدا محوری در طبیعت، همواره محیطزیست را به عنوان امانت نزد بندگان تلقی نموده و امر به استفادهی صحیح از مواهب طبیعی مینماید و تعلق محیطزیست به همهی اعصار و نسلها را یادآور و از هر گونه تخریب و ویرانگری ناشی از سودجویی و انسانمحوری نسبت به طبیعت منع مینماید.
شما خواننده گرامی می توانید متن کامل مقاله را از از طریق این لینک دانلود
نموده و به مطالعه آن بپردازید. بی شک هرگونه نقد و یادداشت پیرامون مقاله و موضوع مورد بحث آن مورد استقبال پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل قار خواهد گرفت.