vasael.ir

کد خبر: ۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹ - 17 February 2017

بسیاری از انتقادات غرب در موضوع حقوق زنان مربوط به تعصبات و عرف محلی است نه شرع

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ. استاد دانشگاه عدالت، گفت: مرجع بودن بحث از زنان،کلان و اساسی بودن بحث از زنان، مایه دستاورد بودن طرح نظری بحث زنان، نقطه شروع تهاجم دشمن بودن، لازمه دفاع از حقوق زنان از موضوعاتی است که در خصوص ضرورت بحث از حقوق زنان در بین سخنان آیت الله شاهرودی مطرح است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل  حجت الاسلام محمد امین وحدانی‌نیا در یازدهمین نشست علمی با موضوع « حقوق زنان » در پرتو نظریات حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی عصر روز چهارشنبه، دوره‌های تحول در حقوق زنان را به سه بخش دوره ملک‌انگاری، دوره حجر حقوقی و دوره تکامل تقسیم کرد و  گفت: به فرمایش آیت‌الله هاشمی شاهرودی موضوع حقوق زنان همچنان بحثی مرجع است؛ مرجع بودن بحث از زنان،کلان و اساسی بودن بحث از زنان، مایه دستاورد بودن طرح نظری بحث زنان، نقطه شروع تهاجم دشمن بودن، لازمه دفاع از حقوق زنان از موضوعاتی است که در خصوص ضرورت بحث از حقوق زنان در بین سخنان آیت الله شاهرودی مطرح است.

 

وی با تاکید بر این که من عقیده دارم در سیاست داخلی در حوزه زن و خانواده مشکل داریم، گفت: طبق فرمایش استاد باید از نگاه شعاری بپرهیزیم، راه حل این نیست که به کنوانسیون‌های خارجی بپیوندیم ،ما باید تلاش کنیم عرف آن ها را تغییر دهیم، .حضرت استاد می فرمایند نگاه غربی ظلم به زن است پس نمی‌توانیم به هر کنوانسیونی بپیوندیم.

 

وحدانی نیا خاطرنشان کرد: بسیاری از نقدهایی که غرب در موضوع حقوق زن به حقوق اسلام مطرح می‌کند، انتقاد به عرف محلی است و ارتباطی به حقوق اسلامی ندارد، ما باید در این‌باره درمانگری کنیم، ما باید در بحث فرهنگی فعالیت داشته باشیم، ما هنوز اعتقاد داریم تعالیم خانواده‌ها بر اساس موازین اسلامی نیست، ما در برابر این دغدغه‌ها دو راه داریم، پاسخگویی به هر نقد و دیگری افشای واقعیت‌های دنیای غرب.

 

وی اظهار داشت: بر اساس نظریات آیت‌الله شاهرودی ما نباید از هجمه گفتمان غرب به وحشت بافتیم بلکه ما هم در مقابل باید یک هجمه به فرهنگ آنها داشته باشیم نه اینکه در میدان آنها بازی کنیم.

 

حجت‌الاسلام وحدانی نیا افزود: ریشه نگاه غرب به زن بر مبنای ظلم است و بسیاری از انتقاداتی که غرب بر حقوق زنان در جهان اسلام دارد مربوط به شرع و دین اسلام نیست بلکه مربوط به تعصبات و عرف محلی است.

 

وی عنوان کرد: برخی نواندیشان این تئوری را مطرح می کنند که ما برای حل شبهات و مشکلات باید نظریه اسلام و غرب را تلفیق کنیم که استاد با این نظریه مخالف است.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: نظریه عدالت استحقاقی، نظریه جامعه شناسی زن روستایی، نظریه توسعه مفهوم اهل بیت، نظریه بین الامرین در حوزه حقوق زنان، نظریه قیومیت مرد بر زن، نظریه تحکیم مبانی خانواده، نظریه اصلاح سیستم آموزشی و نظریه تفکیک جنسیتی از جمله نظریاتی است که آیت الله شاهرودی در سخنان خود به آن اشاره کرده اند.

 

وی اظهار داشت: از نگاه استاد جهت گیری های با ظاهر مردانه، با ظاهر زنانه و با ظاهر فرزند سالارانه سه جهت گیری حقوقی در نظام خانواده است.

 

وحدانی‌نیا درپایان افزود: استاد در کتاب حقوق زنان می‌فرمایند در حوزه زنان نباید افراط و تفریط کنیم، استاد بر خلاف بسیاری از سیاستمدران فقط به حوزه زنان شهری نگاه نمی‌‌کنند بلکه به حقوق زنان روستایی نیز توجه ویژه دارند. /929/ 203/ قا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷