vasael.ir

کد خبر: ۴۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸ - 17 February 2017
در نشست حقوق زنان مطرح شد:

بحث حقوق زنان امروز یک بحث استراتژیک است-تولید گفتمان مانند ساخت سلاح حاشیه ایمن ایجاد می کند

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ. استاد دانشگاه عدالت با تاکید بر این که بحث حقوق زنان امروز یک بحث استراتژیک است، گفت: همانگونه که تولید سلاح و انبار کردن آن حاشیه امن ایجاد می کند، تولید گفتمان نیز حاشیه امن ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل  حجت الاسلام امیر رضا دهقانی‌‌نیا در یازدهمین نشست علمی با موضوع « حقوق زنان » در پرتو نظریات حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی عصر روز چهارشنبه، با بیان این‌که ما باید در جهان  به عنوان مبلغ و داعیه‌دار به موضوع اقتدار زنان بپردازیم، گفت: اسلام داعیه‌دار موضوع اقتدار زنان است،ما نباید در این‌باره در پازل غرب قراربگیریم.

 

وی با اشاره به تعریفی از واژه حق به کتاب عدالت آیت الله هاشمی شاهرودی رجوع کرد و گفت: بعد از تشکیل دوره مدرن یک تعریف به عنوان اصل مسلم مطرح شد؛ که حق اقتداری است که قانون به افراد می‌دهد، در واقع به منزله فقهی حق اقتداری است که شارع به افراد می‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در مباحث زیادی با غرب مباحثه داریم، وقتی می‌خواهند موضوع زنان را بحث کنند، به قوانین ما رجوع می‌کنند و می‌گویند چه سلطه‌ای به زن در قانون داده‌اید.

 

حجت الاسلام دهقانی نیا ادامه داد: دو گرایش در خصوص حقوق زنان در کشور داریم، عده‌ای این مباحث را تحریم می‌کنند و می گویند که برچسب ناقض حقوق زنان به ما خورده است و عده‌ای نیز می گویند قوانین را باید تغییر داد، تا این برچسب ها به ما نخورد.

 

وی با تاکید بر این که بحث حقوق زنان امروز یک بحث استراتژیک است، اظهار داشت: همانگونه که تولید سلاح و انبار کردن آن حاشیه امن ایجاد می کند، تولید گفتمان نیز حاشیه امن ایجاد می کند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر کس در حوزه حقوق زنان گفتمان فعال را در دست داشته باشد، موازنه را پیروز خواهند شد، حتی اگر در عمل به آن پایبند نباشد، همان گونه که دنیای غرب در این باره این گونه عمل می کند و دیگران را به حاشیه می راند.

 

دهقانی‌‌نیا ادامه داد: شعار اصلی و نقش فعال غرب این است که به دنبال اقتدار قانونی زنان هستیم، غرب این گفت‌وگو را تولید می‌کند و کنوانسیون‌های مختلف را مطرح می‌کند و موضوع زنان به عنوان موضوع استراتژیک مطرح می کند و استفاده های خود را می برد.

 

وی با اشاره به این که شهید مطهری در کتاب حجاب موضوعی را مطرح می‌کند که آیت‌الله شاهرودی تفسیری فنی از آن بیان می‌کنند، گفت: در اثر درست ندیدن جایگاه زن و جایگاه مرد بسیاری از تمدن ها سقوط کردند، و کسانی که داعیه تمدن جهانی دارند باید به این موضوع به صورت استراتژیک نگاه کنند تا بتوانند تمدن رقیب را بیرون کنند.

 

دهقانی نیا ادامه داد: یکی از علل پیشرفت دین اسلام نقش فعال در حوزه زنان است، حال که ما می‌خواهیم با این گفت‌وگوی انتقادی غرب در حوزه زنان مواجهه کنیم، باید به عنوان تمدن رقیب و تمدنی که نقش فعال در ایجاد سلطه قانونی زن در حوزه فرهنگی و سیاسی داشته‌ایم مطرح شویم.

 

وی خاطرنشان کرد: اسلام داعیه‌دار اقتدار زنان بوده است و  ما با غرب در مباحث صغروی حرف داریم وگرنه در مباحث کبروی حوزه زنان خود داعیه‌دار هستیم.

 

دهقانی‌نیا اظهار داشت : کبری اصلی کنوانسیون حقوق زنان، حمایت است، که ما در کبری دعوایی نداریم اما در مباحث صغری دعوا داریم، حضرت استاد آیت‌الله هاشمی شاهرودی می‌فرمایند در پاسخ به شبهه افکنی‌ها در حوزه زنان پاسخ می‌دهیم ولی در مصادیق نباید با غربی ها در گیر شویم، درگیری ما جهانی است ما متهمیم به عدم تساوی، و به کنوانسیون حقوق زنان نمی‌پیوندیم؛ چراکه این کنوانسیون یک پازل در گفت‌و گوی استراتژیک غرب در حوزه زنان است.

 

وی ادامه داد: گفتمانی که غرب تولید کرده را باید تغییر دهیم، اگر در مصداق با این‌ها بحث کنیم بازی را واگذار کرده ایم.

 

وی عنوان کرد: موضوع زنان از جمله مهمترین موضوعات استراتژیکی غرب در مواجهه با کشورهای اسلامی است که در این زمینه از موضوعاتی همچون آرایش، حق شغل، ریاست زنان، فیمینیسم، نهضت‌های اصلاحی رادیکال و غیر رادیکال بیشترین استفاده را می برد.

 

حجت‌الاسلام دهقانی‌نیا در پایان خاطر نشان کرد: امروز جهان غرب نقش فعال را در تولید گفتمان برای برهم زدن موازنه در حوزه زنان بر عهده دارد تاحدودی هم موفق شده در حالی که متاسفانه گرایش‌های موجود در داخل کشور بدون توجه به نقشه‌های غرب به نقد آموزه های تولید شده میپردازند، در حالی که این گفتگوها همه به نفع گفتگوی غرب خواهد بود. /929/ 203/ قا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۵:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۰:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۵۵:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۱۴:۰۲