vasael.ir

کد خبر: ۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶ - 17 February 2017

همه تعهدات اجتماعی افراد در فضای خانواده ایجاد می شود

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ استاد دانشگاه عدالت گفت: ثبت نکاح موقت، شرط ضمن عقد، طرح طلاق توافقی، ادامه حقوق زن بعد از مرگ همسر، قانون حمایت از خانواده برای ازدواج مجدد و کسب رضایت همسر اول برای ازدواج مجدد همه از جمله حقوقی است که برای زنان در قانون اساسی کشورمان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل  دکتر حسن حمیدیان در یازدهمین نشست علمی با موضوع « حقوق زنان » در پرتو نظریات حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی عصر روز چهارشنبه، با بیان این‌که تنها جایی که قلم می ایستد و نمی گذارد کاملا حقوقی صحبت کرد حقوق خانواده و حقوق زنان است؛ گفت: بحث حقوق زنان را باید از منظر اخلاقی نگریست و دنبال کرد.

 

وی با اشاره به این مطلب که بحث حقوقی صرف باعث ایجاد شکاف در خانواده می شود، ادامه داد: منظور ما از حقوق خانواده ،فضای عاطفی خانواده است.

 

وی افزود:  اگر نیاز فرزندان در خانه تامین شود دیگر احتیاج به این همه خدمات مختلف در فضای جامعه نخواهیم بود، دیگر نیاز به این همه مبارزه با جرایم نیستیم، چرا که هویت فرزندان در خانه تشکیل می‌شود و سلامت خانواده سلامت جامعه را ایجاب خواهد کرد و عملکرد بیرونی ما ترجمه‌ای از عملکرد درونی ماست.

 

وی با تاکید بر این مطلب که همه تعهدات اجتماعی افراد در فضای خانواده ایجاد می شود، اظهار داشت: حضرت محمد(ص) می فرمایند در خانه‌ای که زن نباشد هیچ فرشته‌ای پای نمی‌گذارد.

 

دکتر حمیدیان با اشاره به این که منشاء سعادت بشری خانواده است و تمام تحولات جامعه در آیینه خانواده شکل می گیرد؛ ابراز داشت: آموزه‌های دینی ما زن را عالی‌ترین عضو تجلی خلقت می‌داند، مادر شدن از قهرمانی برتر است، بدون نقش آرامبخش زنان کاروان بشری متوقف خواهد شد، نیمی از جمعیت جهان را زنان و نیمی از تربیت کنندگان را آن‌ها تشکیل می‌دهند، پس هر چه هست  نیست از زنان است.

 

وی با اشاره به این که نگاه قانون اساسی به حوزه زنان اساسی است، بیان داشت: اصل دهم قانون اساسی می‌گوید خانواده مرکز رشد تعالی جامعه است و در ادامه می‌گوید کلیه قوانین و مقرارت و برنامه‌ریزی‌های کشور باید پیوست خانواده داشته باشد.

 

دکتر حمیدیان ابراز داشت: خانواده ها چهار دسته هستند، دسته اول خانواده متکامل که در جامعه با چراغ باید به دنبال آن‌ها گشت، دیگری متعادل، متزلزل، و خانواده‌های متلاشی.

 

این مدرس دانشگاه نوآوری‌های قانون جدید خانواده را از برکات افکار آیت‌الله هاشمی شاهرودی دانست و گفت: یکی از نوآوری‌ها در این قانون وجود یک قاضی مشاور زن در دادگاه خانواده است ، وجود قاضی زن در ایفای حقوق زن بسیار موثر است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ثبت نکاح موقت، شرط ضمن عقد، طرح طلاق توافقی، ادامه حقوق زن بعد از مرگ همسر، قانون حمایت از خانواده برای ازدواج مجدد و کسب رضایت همسر اول برای ازدواج مجدد همه از جمله حقوقی است که برای زنان در قانون اساسی کشورمان در نظر گرفته شده است./929/ 203/ قا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶