vasael.ir

کد خبر: ۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ - 16 February 2017
معرفی کتاب

تحلیل نظری زکات

پایگاه اطلاع رسانی وسائل_ همسانی فراوان با آیات نماز و همچنین احادیث متعددی از جمله روایت نبوی:«زَکُّوا اَمْوالَکُمْ تُقْبَلْ صَلاتُکُمْ؛ زکات اموال خود را بپردازید تا نمازهایتان قبول شود» نشان دهنده‌ی اهمیت والای زکات است. این کتاب بنحو جامع و کامل درباره این موضوع می پردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی وسائل کتاب «تحلیل نظری زکات» بر اساس یکی از دستورات اقتصادی دین مبین اسلام تالیف شده است. دستوری که در راستای حمایت از محرومان و از بین بردن تضاد طبقاتی بوده است.. این امر در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمومنین(علیه السلام) با جدیت پیگیری و با ظرافت جمع‌آوری می‌گردید. در زمان خلفا نیز کم و بیش تلاش‌هایی انجام گرفته بود. ولیکن در زمان کنونی و با توجه به اینکه جامعه‌ی ما اسلام را اساس تشکیل خود قرار داده است؛ تلاش ملموس و چشمگیری برای انجام این حرکت اقتصادی در سطح جامعه دیده نمی‌شود. در این راستا آقای محمد مهدی عسگری همت خود را در 254 صفحه نموده تا مسئله‌ی زکات را برای مردم، بنحو جامع و کامل بیان نماید. شاید تلنگری برای مسئولین و نهادهای مرتبط گردد تا در انجام این واجب الهی تلاش بیشتری از خود نشان دهند. شیوه‌ی مولف در سه فصل این اثر اینگونه بوده است که پس از بیان مسئله، مطلب مورد نظر را ابتدا در آیات و سپس در روایات وارده در کتب شیعه و اهل سنت بیان نماید. نویسنده در انتهای هر مطلب نیز نظر خود را آورده است. فصل اول مربوط به منابع نه گانه‌ی زکات می‌باشد. مولف تنها به این امر بسنده نکرده بلکه نظرات مختلف در باب موارد تعمیمی به منابع زکات را شرح داده و علاوه بر نظرات فقهایی چون شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی نظریات محققان معاصر را از یاد نبرده است. در قسمتی از این موضوع خواننده‌ی کتاب چنین می‌خواند" اگر پاسخ بدهیم که امروزه منابع زکات کفاف مستحقان آن را نمی‌دهد، گفته شود که به دلیل عدم رعایت عدالت و اعتدال در مصرف، این گونه شده است و گرنه آنچه خداوند متعال از قول رسولش برای مستحقان زکات قرار داده است، کفایت آن‌ها را می‌کند."[1]
در فصل دوم این نوشته پس از بیان مصارف زکات مصادیق هر مورد و نحوه‌ی پرداخت به آن‌ها و کیفیت پرداخت را  بیان نموده و سپس به سوال " آیا توزیع زکات بین اصناف مستحقین واجب است؟ به صورت دقیق و کامل پاسخ گفته شده است.
فصل آخر کتاب به مسئله‌ی دولت و زکات می‌پردازد. از نکات مهمی که در این کتاب بیان شده این است که اگر مستحق زکات در کشوری پیدا نشد باید مال زکات را به سایر کشورهای مسلمان ارسال نمود[2] این کتاب سپس با بیان نحوه‌ی گرفتن زکات از مردم و رفتاران  کارگزاران به پایان می‌رسد. نمونه‌ای از این رفتار چنین است" از ورود به منازل افراد و تجسس آن‌ها خودداری کنند، بلکه تنها اموالی را که آن‌ها خود ظاهر می‌کنند مشمول دریافت زکات قرار می‌دهند."[3] چاپ اول کتاب آقای عسگری را انتشارات دانشگاه امام صادق(علیه السلام) بر عهده داشته است.
پی‌نوشت:
[1] کافی، ج4،ص 61
[2] کتاب تحلیل نظری زکات، عسگری، ص48
[2]همان، ص221
[3]همان ،ص 248
323/601/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳