vasael.ir

کد خبر: ۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ - 15 February 2017
معرفی کتاب؛

اندیشه سیاسی امام خمینی به فلسفه، اخلاق و فقه سیاسی تقسیم می شود

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ هدف اصلی کتاب، بررسی میزان آشنایی یا عدم آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف است. بر اساس نظام فکری حضرت امام، میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با اندیشه سیاسی امام در سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل؛ اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مبنای تأسیس و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران است. از دغدغه­های مهم مسؤولان، حفظ و استمرار نظام است. استمرار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نیز منوط به حفظ و انتقال اندیشه سیاسی امام راحل (ره) به نسل جدید می­باشد؛ یعنی لازم است به­طور مستمر و هماهنگ از راه­های گوناگون و از طریق عوامل اولیه و ثانویه جامعه پذیری سیاسی تلاش شود تا مشروعیت (حقانیت و مقبولیت) اندیشه سیاسی امام حفظ و به نسل آتی منتقل شود. تا اطمینان حاصل شود که نسل جدید از آمادگی و انگیزه لازم برای پایداری در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و حفظ و استمرار جمهوری اسلامی برخوردار است. چرا که مرحله آشنایی، اساس رفتار و التزام عملی به اندیشه سیاسی امام راحل (ره) است. از این روی، مهم است که بدانیم نسل جدید به چه میزان با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آشنایی دارند. بنابراین، سؤال اصلی این است که میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) چقدر است؟

هدف اصلی کتاب، بررسی میزان آشنایی یا عدم آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف است. بر اساس نظام فکری حضرت امام، میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با اندیشه سیاسی امام در سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

سامان دهی تحقیق

فصل اول: اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) مبانی و مفاهیم

فصل دوم: روش شناسی

فصل سوم: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادها

مبانی پژوهش

این پژوهش بر مبانی زیر استوار شده است:

  • اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) برابر تقسیم سه­گانه اسلام، به سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی تقسیم می­شود.
  • موفقیت کامل یک نظام سیاسی مطلوب در نظر امام خمینی(ره) منوط به موفقیت در هر سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی است.
  • از مبانی سیاسی مهم در تأسیس و استمرار جمهوری اسلامی ایران، اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است.
  • استمرار جمهوری اسلامی ایرانِ مبتنی بر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) منوط به آشنایی نسل جدید با آن اندیشه است.
  • موفقیت نظام سیاسی در حفظ الگو از طریق جامعه پذیری سیاسی، موجب وفاداری جامعه به نظام و در نتیجه سبب اقتدار نظام سیاسی و کسب مشروعیت بیشتر در بهره­برداری از قدرت در قانون­گذاری، اجرا و قضاوت می­شود.

دستاوردهای پژوهش

برخی از پیامدها، ویژگی­ها و دستاوردهای مهم این تحقیق عبارتند از:

  • کاربردی بودن؛ یعنی نتیجه پژوهش برای آگاهی مسؤولان جهت برنامه­ریزی و اصلاح روش­ها در ارتقای مشروعیت نظام مؤثر است؛ بویژه که در پایان پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی نیز ارایه شده است.
  • تبیین تفکر منظومه­ای امام در سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی و اجرای پروژه حاضر مطابق الگوی ترسیم شده.
  • شاخص­بندی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در ابعاد سه گانه مذکور؛ این نوع پژوهش، در اندیشه سیاسی امام بخصوص در حوزه علمیه، کار نو و جدیدی است.
  • انجام مطالعه میدانی و دقیق طلاب و دانشجویان شهر قم با اجرای پیمایش.
  • کشف وجود رابطه میان میزان آشنایی طلاب و دانشجویان با ابعاد مختلف اندیشه سیاسی امام با تفکر هدفمند و منظومه­ای امام. چون نزدیک بودن میانگین نمره میزان آشنایی طلاب و دانشجویان با ابعاد مختلف اندیشه سیاسی امام، احتمالا ناشی از تأثیر ویژگی منظومه­ای بودن اندیشه سیاسی ایشان است؛ یعنی ابعاد اندیشه سیاسی امام از انسجام درونی برخوردارند؛ یعنی هر بُعدی مکمل و مؤثر در بُعد دیگر است. بنابراین، میزان آشنایی پاسخ­گویان با یک بُعد، باعث تأثیر در میزان آشنایی آنان با ابعاد دیگر شده است. پس، ویژگی نظام­وارگی اندیشه سیاسی امام موجب نزدیک بودن میزان آشنایی پاسخ­گویان با ابعاد گوناگون اندیشه سیاسی امام شده است.
  • نشان دادن میزان موفقیت عوامل جامعه پذیری سیاسی جمهوری اسلامی ایران در انتقال اندیشه سیاسی امام به نسل سوم انقلاب اسلامی.
  • کشف شکاف بین نظر و عمل مسؤولان؛ با این که پاسخ­گویان در مجموع با اندیشه سیاسی امام در حد کافی آشنایی دارند ولی به حق یا به نا حق معتقدند که مسؤولان، عامل به اندیشه سیاسی امام، مجری عدالت و قوانین اسلام و متخلق به فضایل اخلاق سیاسی اسلامی نیستند.
  • کشف میزان آشنایی بالا یا پایین پاسخ­گویان با ابعاد اندیشه سیاسی امام و تعیین نقاط قوت و ضعف پاسخ­گویان.
  • کشف نقاط هشدار، تهدید و فرصت برای جمهوری اسلامی از جهت جامعه پذیری سیاسی اندیشه سیاسی امام و استمرار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران.
  • تقویت متون آموزشی مرتبط با دوره­ها و دروس مربوط به اندیشه سیاسی امام.

ویژگی های برجسته تحقیق

چرا که پژوهش حاضر، میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران را با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) با تمهیدات زیر مورد بررسی قرار داده است؛ که امری بدیع و کار نو و جدیدی است و در این موضوع سابقه نداشته است:

* استفاده از چارچوب نظری و تفکر منظومه­ای حضرت امام به عنوان مبانی نظری تحقیق

* تقسیم اندیشه سیاسی امام به سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی برابر نظر امام

* استفاده از روش پیمایش و بهره­گیری از نرم افزار spss در تحلیل داده­ ها

823/603/ حم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳