vasael.ir

کد خبر: ۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷ - 06 February 2017
معرفی کتاب؛

نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از انتشار کتاب نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت‌الله جوادی آملی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، کتاب نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت‌الله جوادی آملی، نوشته قاسم ابراهیمی‌پور در انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، منتشر شد.

در این کتاب رابطه نظریه و مشاهده از منظر مکاتب فلسفه علم غرب با عناوین استقراگرایی، تاییدگرایی، ابطال‌گرایی، تفهمی، پدیدارشناسی، انقلاب در علم، انتقادی،عمل‌گرایی و رئالیسم انتقادی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و پس از آن رابطه نظریه و مشاهده از دیدگاه فلسفه اسلامی بازتولید شده است.

از این منظر نظریه‌های تجربی، عقلی، شهودی و نقلی قابل تصور است که هر یک به سطحی از واقعیت اجتماعی معطوف بوده و می‌تواند تبیین، تفسیر پدیده‌های اجتماعی و انتقاد و تجویز را در دستور کار قرار دهد. فرایند نظریه‌پردازی و نظریه‌آزمایی در هر یک از این نظریه‌ها متفاوت بوده و روش‌شناسی متناسب با خود را می‌طلبد.

محمد روحانی در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به کتاب نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: نویسنده ابتدا مقدمه و تبارشناسی موضوع و مفاهیم کلیدی را مطرح کرده و روش شناسی بنیادین و کاربردی این اثر ذکر می شود.

به گزارش آکابانو وی خاطرنشان کرد: در این اثر به طور طبیعی به نظریه های نفس الامری و پراگماتیسمی و انسجام گرایی اشاره دارد.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه فصل اول اثر، نظریه و مشاهده از دیدگاه مکاتب فلسفه علم غرب است، گفت: استقراگرایی، تأییدگرایی، عقل گرایی انتقادی، مکتب تفهمی، پدیدارشناسی، انقراض در علم، عمل گرایان و رئالیسم انتقادی از این دسته موضوعات هستند.

وی خاطرنشان کرد: فصل دوم ارتباط نظریه و مشاهده از دیدگاه فیلسوفان اسلامی است که منابع و ابزارهای معرفت، ارتباط منابع معرفتی با یکدیگر، سطوح واقعیت، انواع قضیه و نفس الامر و انواع نظریه از جمله نظریه های تجربی و عقلی، برخاسته از شهود، انتقادی و هنجاری از این دسته هستند.

روحانی عنوان کرد: نویسنده در پایان این فصل به سطوح نظریه و ساخت آزمون نظریه اشاره کرده و مطلب را نتیجه گیری می کند.

وی با بیان اینکه این کتاب پژوهشی در قلمروی فلسفه علوم اجتماعی بوده که با تلاش پژوهشگر حجت الاسلام قاسم ابراهیمی پور تألیف شده است، گفت: هدف اصلی این کتاب ارائه ظرفیت های فلسفه اسلامی برای تولید علوم اجتماعی است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: از دیدگاه فلسفه اسلامی نظریه های تجربی، عقلی، شهودی و نقلی قابل تصور بوده و هر یک معطوف به سطحی از واقعیت اجتماعی هستند و می توان در تبیین و تفسیر پدیده های اجتماعی و انتقادی از آنها بهره برد.

وی یادآور شد: در هر یک از این نظریه ها فرآیند نظریه پردازی و نظریه آزمایی متفاوت است و به روش شناسی متناسب با خود نیاز دارد، این اثر کوشیده که ارتباط نظریه و مشاهده را در علوم اجتماعی واکاوی کند.

کتاب نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی از سوی قاسم ابراهیمی پور، عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در 188 صفحه تألیف شده که در آینده ای نزدیک به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر می شود./102/825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷