vasael.ir

کد خبر: ۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ - 30 January 2017
در قالب 256 فایل صوتی؛

درس گفتارهای «ایدئولوژی‌های اجتماعی و فلسفه فقه» منتشر شد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ درس گفتارهای ایدئولوژی های اجتماعی و فلسفه فقه حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مشتمل بر ۲۵۶ فایل صوتی منتشر شد.

به گزارش سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، درس گفتارهای «ایدئولوژی های اجتماعی و فلسفه فقه» حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، در قالب 256 فایل صوتی شامل مباحثِ آموزش مقدماتی فلسفه و شواهد الربوبیه منتشر شد.

ایدئولوژی‌های اجتماعی نظام هایی فکری، معرفتی و ارزشی هستند که نظریه ها و عمل های سیاسی و اجتماعی را هدایت می کنند. در دوران معاصر ایدئولوژی‌هایی چون لیبرالیسم، سوسیالیسم، مارکسیسم، توتالیتاریسم و … بر نظام های اجتماعی حاکم‌ بوده و هستند و نه تنها حیات سیاسی- اجتماعی که حتی حیات معنوی انسان‌ها را نیز دست‌خوش تغییرات بنیادین کرده اند.

حجت الاسلام خسروپناه طی چهل جلسه به تبیین، توصیف، تحلیل و ارزیابی مبانی، اصول و ساختارهای این ایدئولوژی ها بر اساس رویکرد عقلانیت اسلامی پرداخته است؛ وی پس از بررسی چیستی ایدئولوژی و چگونگی مداخله آن در عرصه نظر و عمل، مبانی ایدئولوژی‌های مدرن را مورد توجه قرار داده و ماتریالیسم، اومانیسم، سوبجکتیویسم و سکولاریسم را بررسی کرده اند و در نهایت به تبیین ایدئولوژی اسلامی پرداخته‌اند.

بیش از یک دهه است که واژه «فلسفه فقه» در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مطرح شده است؛ گفت وگو از فلسفه فقه سخن از یک علم مدون، مستقل و با آغاز و انجامی روشن در کنار علوم دیگر نیست؛ بلکه بحث از علمی در آستانه تدوین و ظهور است. این واقعیت باعث شده تا متکفلان بحث از فلسفه فقه در مواضعی مهم و اساسی با یکدیگر اختلاف داشته باشند؛ دکتر خسروپناه طی 25 جلسه به بحث پیرامون مسائل فلسفه فقه از جمله چیستی فلسفه فقه، چیستی و فرآیند حکم، مسائل و ارتباط فقه با دیگر علوم پرداخته‌است./102/825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶