vasael.ir

کد خبر: ۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶ - 28 January 2017
کارشناس مسائل تربیتی حوزه علمیه خواهران مشهد مطرح کرد؛

مشکلات مهد های کودک؛ از نبود محتوا تا کمبود متخصص

پایگاه اطلاع رسانی وسائل _ کارشناس مسائل تربیتی به ضرورت تولید محتوا و به کارگیری افراد متخصص در مهد کودک ها اشاره کرد و گفت: حاکمیت اسلامی، از افراد متخصص و با تجربه در مهدکودک ها استفاده کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، این روزها بسیاری از مادران شاغل، فرزندشان را به مهد کودک می سپارند و گاهی مادران خانه دار نیز مایلند فرزندشان برای بالارفتن مهارت های کلامی و سطح آگاهی، ساعتی را در مهدها سپری کند.
مهد کودک ها معایب و مزایایی دارند؛ بالا رفتن اعتماد به نفس کودک، ایجاد رابطه اجتماعی قوی تر، آماده سازی برای مدرسه مزایای مهدها شمرده می شوند.
کودک در حساس ترین مرحله از زندگی خود از خانه دور می شود و در مهدها، ساعت ها را می گذراند، یکی از دغدغه های والدین، مهدی است که صلاحیت نگه داری کودک را داشته باشد؛ از این رو ضرورت استفاده از مربیان متخصص و با تجربه و تولید محتوای قوی برای مهد کودک ها احساس می شود که دولت و نهادهای مرتبط باید به این امر توجه کنند.
بر همین اساس گفت و گویی با خانم لیدا نادرنیا، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل تربیتی  داشتیم که تقدیم خوانندگان می شود.


وسائل _ با توجه به دغدغه ها و مشغله های دنیای امروز برای پدر و مادرها، بسیاری از والدین قسمت زیادی از وقت فرزندانشان را با مهدکودک پر می کنند، ایا شرعا والدین می توانند با سلب مسیولیت از خود، وطیفه تربیت را به مهدها بسپارند؟
تربیت فرزند از سن کودکی بسیار مهم است و همه می دانیم که مادر نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. این نکته را از نظر دور نداریم که بیشتر معضلات جامعه در زمان بزرگسالی، مربوط به زمان کودکی انسان می شود.   
در زمینه فرهنگ اسلامی، پیامبر اکرم(ص) فرزندان را تا هفت سالگی از جهت بازی و تخلیه انرژی آزاد می گذارند، تربیت از سن 3 تا 7 سالگی بسیار مهم می باشد؛ از این رو بهترین زمان تربیت که می بایست پدر و مادر نسبت به تربیت فرزندان خود اهمیت دهند، فرزند در مهد کودک وقت خود را سپری می کند.
نتیجه آن که اگر به تربیت فرزند علاقه داریم بهتر است نسبت به نگه داری آن ها اهمیت دهیم و این مهم را نیز مدنظر داشته باشیم که کودکان برای اجتماعی شدن و آینده شان، بهتر است ساعتی را در مهدکودک ها حضور داشته باشند.
وسائل_ شاخصه های تربیت در تراز اسلامی چیست؟
خود باوری و خدا باوری شاخصه های تربیت تراز اسلامی است. اگر هر شخصی در خود تامل کرده و ابتدائا به تربیت خود بپردازد و با خدا شناسی به باور و یقین برسد، طبیعتا می تواند از معیارهای اخلاقی و تربیتی بالایی برخوردار باشد.


وسائل_ آیا مهد کودک های کنونی این مؤلفه هارا دارا هستند و فرزندان تربیت شده در این اماکن در تراز تربیت اسلامی میباشند؟
با توجه به این که مهدکودک ها محل در آمد و مسائل مادی بسیار افراد شده است و آموزش های اسلامی در آن کمرنگ دیده می شود؛ بنابراین نمی تواند مکان و ملجا تربیتی و اسلامی برای فرزندان باشد. مگر این که هم مسؤولین و هم مراکز در زمینه آموزش های دینی و اسلامی تدبیر کرده و از افرادی استفاده کنند که دغدغه قرآنی و دینی داشته باشند. 


وسائل_ راهکارهای حل این بحران چیست؟ آیا باید مهدها تعطیل شوند یا این روند اصلاح شود؟
تعطیلی مهدها نمی تواند راهکار باشد؛ بلکه برنامه ریزی و فرهنگ سازی با اهداف دینی و فرهنگی می تواند در بهتر شدن مهدها دخیل باشد.
نسبت به ادامه بعضی از مهدها با توجه به روند غیر تربیتی، اگر تغییر کردند ادامه دار شوند و اگر تغییر نکردند تعدیل شده و در تغییر و اصلاح آن، ساختارهای جدید با اهداف جدید به آن ها آموزش داده شود.
باید این مهم را فراموش نکنیم که فرزندان زمینه های لم یزرع هستند و هر آن چه در آن ها بکاریم، به عمل می آید.


وسائل_ آیا اصولا برای مهدها تولید محتوا صورت گرفته؟ تولید این محتوا وظیفه کیست؟
تولید محتوا برای مهدها ضروری است. هر مهدی باید نیاز مخاطب را در نظر بگیرد. تولید محتوا به هیچ وجه در مهدها صورت نگرفته است و حالت سلیقه ای و خود مختاری وجود دارد، مگر اینکه این فکر تغییر کند و تولید محتوا به عنوان یک قانون از طریق مراجع ذی صلاح و دغدغه گر و با دید قرآنی به آن ها ارائه گردد. 


وسائل_ وظیفه حاکمیت اسلامی رو دراین مورد چه می بینید؟
حاکمیت اسلامی باید آموزش را در زمینه مهدها، مهم بگیرد، همانطور که در کشورهای بیگانه مهم ترین و متخصص تربن مربیان در پیش دبستانی و قبل از دبستان به کار گیری می شوند.
                                  به کارگیری افراد متخصص و با تجربه در مهدکودک ها
ما نیاز به افراد متخصص و با تجربه در مهدکودک ها داریم، نباید از افراد غیر متخصص و دارای علم پایین و مدرک پایین در مهدها استفاده شود که به تبع بچه ای که در این محیط رشد می کند با همان اهداف و رشد به مقاطع بالا می رود.
بنابراین حاکمیت اسلامی باید افراد متخصص و حتی مدرک دکتری و افراد با تجربه و افراد قرآنی با نگرش متعادل در مهدها استفاده کند تا بتوانیم اندیشه کودک را از همان پایه بر طبق اندیشه اسلامی، بنا کنیم، «خشت اول گر نهد معمار کج، تاثریا می رود دیوار کج» ./1309/300/ص

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰