vasael.ir

کد خبر: ۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ - 17 January 2017
بازخوانی یک مقاله؛

درآمدی بر همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ در این نوشتار که به موضوع عوامل شکل گیری همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم به عنوان اصلی ترین منبع تعیین ارزشهای مطلوب در جامعه را شامل دو نوع مطلوب و نامطلوب دانسته و با تأکید بر اهمیت همنواییهای مطلوب، عوامل و پیامدهای شکل گیری همنوایی های نامطلوب را ترسیم و آسیب های وقوع آنها برای اعضای جامعه را یاد آور شده است.

به گزارش سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، همنوایی اجتماعی بیانگر این واقعیت است که رفتار اعضای جامعه منبعث از برخی قواعد و الزامات اجتماعی است، اما صرف تبعیت اکثریت افراد جامعه یا گروه از یک قاعده یا هنجار نمی تواند دلیل مطلوبیت آن باشد.

در این نوشتار که به موضوع عوامل شکل گیری همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم به عنوان اصلی ترین منبع تعیین ارزشهای مطلوب در جامعه را شامل دو نوع مطلوب و نامطلوب دانسته و با تأکید بر اهمیت همنواییهای مطلوب، عوامل و پیامدهای شکل گیری همنوایی های نامطلوب را ترسیم و آسیب های وقوع آنها برای اعضای جامعه را یاد آور شده است.

همچنین راهکارها و اسباب شکل گیری همنوایی مطلوب نشان داده شده و داشتن عقیده و آرمان برجسته، صلابت رأی و استحکام اندیشه، انعطاف معقول، نیکویی اخلاق، نیاز شناسی s مشکل گشا بودن، تواضع خر برابرمردم و متفاوت بودن منش و رفتار از ستمکاران را سبب رسیدن به مقصود دانسته است.

روش جمع آوری داده ها در این پژوهش، توصیفی تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای بوده و قرآن و تفاسیر آن به عنوان منبع اساسی و محوری مورد استفاده قرار گرفته اند؛ نتیجه مهم پژوهش پیشنهاد راهکارهای ایجاد همنوایی براساس تعالیم قرآن است.

این مقاله در این قسمت قابل دانلود است./102/825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷