vasael.ir

کد خبر: ۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ - 10 January 2017
به همت مرکز تخصصی زن و خانواده:

همایش و فراخوان مقاله «مادری و تزاحم نقش ها» برگزار می شود

پایگاه وسائل ـ مرکز تخصصی زن و خانواده مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا مشهد، فراخوان مقاله و همایش « مادری و تزاحم نقش ها را برگزار می کند.

مرکز تخصصی زن و خانواده مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا مشهد، فراخوان مقاله و همایش « مادری و تزاحم نقش ها را برگزار می کند.
خانم رضایی، مدیر مرکز تخصصی زن و خانواده مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت رهرا(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر سایت وسائل گفت: این مرکز با هدف بررسی جایگاه مادری در آموزه های اسلام و اندیشه های غربی فراخوان مقاله و همایش «مادری و تزاحم نقش ها» را برگزار می کند.
وی به ضرورت بررسی این چنین موضوعاتی اشاره کرد و گفت: امروزه، تغییر در ساختار و دگرگونی در نظام معنایی حاکم بر بینش و کنش افراد، تحولات گسترده و پردامنه ای را پدید آورده و تأثیرات ژرفی در نهادهایی چون خانواده گذاشته است. از جمله این تحولات، می توان به تغییر در نگرش ها و دگرگونی هایی که در نقش های جنسیتی و مسئولیت های اجتماعی رخ داده است،‌ اشاره کرد.  تحولاتی که در نقش «مادری» نیز تأثیرگذاشته و آن را با مشکلات و تنگناهایی جدید، رو به رو ساخته است.
رضایی افزود: در همین راستا مرکز تخصصی زن و خانواده وابسته به مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (سلام الله علیها) مشهد، همایش و فراخوان مقاله «مادری و تزاحم نقش ها» را برگزار می کند.


مقایسه جایگاه مادری در اسلام و اندیشه های غربی
مدیر مرکز تخصصی زن و خانواده ابراز کرد: این همایش تلاش دارد به مقایسه جایگاه مادری در اسلام با اندیشه های غربی، آموزه های ادیان آسمانی، دانش های فمنیستی و معاهدات بین المللی بپردازد. همچنین به این پرسش که آموزه های اسلامی چه تصویری از جایگاه نقش ها و مسئولیت های مادری دارد، پاسخ دهد.
مدیر سطح سه مدرسه علمیه اسلام شناسی افزود: سعی ما بر آن است که اهمیت مادری در نگاه دین و حقوق و تکالیف مرتبط با نقش های مادری را بررسی کرده تا بانوان مسلمان با مسئولیت ها و آداب مادری از منظر اسلام آشنا شوند.
وی ابراز کرد: این همایش در پی سلسله نشست های کارگاه های تخصصی زن و خانواده، انجام می شود که کارگاه های آن با حضور خانم فریبا علاسوند، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان برگزار شد.


تبیین وظایف بانوان مسلمان در عصر حاضر
رضایی تبین وظایف بانوان مسلمان در عصر حاضر با توجه به سیره حضرت زهرا(س) را هدف این همایش دانست و گفت: در حقیقت این همایش به منظور جمع بندی مباحث مطرح شده در کارگاه ها و با هدف تبیین وظایف بانوان مسلمان در عصر حاضر، با توجه به سیره زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها)  و الگو گیری از رفتار فردی و اجتماعی ایشان، طراحی شده است.
مدیر مرکز تخصصی زن و خانواده اظهار کرد: از این رو محورهای بحث از جایگاه مادری در متون و فرهنگ اسلامی و ایرانی آغاز می شود و تا چالش مادری و نقد سیاست ها، قوانین و برنامه ها امتداد می یابد.
وی خاطرنشان کرد: از وجوه تمایز این همایش آن است که برخی ارتکازات عمومی را به نقد و چالش می کشاند، تصمیم سازان و تصمیم گیران نهادهای مرتبط را با ابعادی مغفول از موضوع آشنا می سازد و زمینه ای فراهم می کند تا پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، پروژه های پژوهشی جدیدی را در این زمینه دنبال کنند.


مادری سنتی و مدرن، تقابل یا تعامل
رضایی موضوعات «مادری در نظام معنایی اسلام»، «مادری در ادبیات فقهی و حقوقی»، « مادری در اندیشه فلاسفه غرب، فمنیسم، معاهدات بین المللی»،«مادری سنتی و مدرن، تقابل یا تعامل»، «مادری چالش ها و فرصت های فرارو»،« تحولات مادری و عوامل آن»،«مادری و تربیت دینی»،«اشتغال و مسأله مادری» را محورهای فراخوان مقاله عنوان کرد.
وی گفت: پژوهشگران علاقه مند فایل word و pdf مقالات خود را تا بیستم اسفندماه به آدرس الکترونیکی khanevadeh@islamshenasi.ir ارسال نمایند.
مدیر مرکز تخصصی زنان در پایان یاد آور شد: علاقه مندان برای اطلاع با شیوه نگارش  مقاله به سایت   womencenter.mashhad.ir مراجعه کنند و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 38535848- 051تماس بگیرند./1309/203/ص
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰