vasael.ir

کد خبر: ۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ - 30 December 2016

پرداختن به فقه سیاسی و اجتماعی واجب عینی و فوری است

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، گفت: پرداختن به فقه سیاسی و اجتماعی با توجه به نیازهای فوری حکومت واجب عینی و فوری است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه تهران با اشاره به این که در گذشته حوزه های علمیه و علمای حوزه تصور اینکه یک حکومت مبتنی بر فقه شیعه پی ریزی و پیاده کنند را نداشتند، ابراز داشت: بعد از نهضت مبارک انقلاب اسلامی حوزه های علمیه همان ساختار قدیمی و فردی خود را ادامه می دادند، حال آنکه نیازمندیها و مطالبات اجتماع دیگر فروعات شخصیه نبود.

 

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی حوزه های علمیه با سیل عظیم کارهای انجام نشده مواجه شدند، بنده به عنوان شخصی که مسئولیت چهار حوزه علمیه را داشته ام و عضو شورای راهبردی حوزه علمیه تهران هستم، اعتراف می کنم که یک قداستی نسبت به فقه سنتی با کار ویژه خودش ایجاد کرده ایم، ولی نسبت به پرداختن به موضوعات حکومتی و اجتماعی نگاهی بی اهمیت داریمو

 

حجت الاسلام نیشابوری اظهار داشت: فقه اداره، فقه نظام، فقه هسته ای، فقه صنایع غذایی از موضوعاتی است که باید به آنها پرداخته شود و اهمیتی صدچندان در مقابل فقه فردی دارند.

 

وی ابراز داشت: پرداختن به فقه سیاسی و اجتماعی با توجه به نیازهای فوری حکومت واجب عینی و فوری است.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: بعضی از بخشها در درس های خارج حرف جدیدی برای گفتن ندارد، چرا که بیشتر از ۲۰۰ بار حول محور آن گفتگوی علمی صورت گرفته، لذا بهتر است که حکومت اسلامی بعضی از مباحث را به حوزه‌های علمیه سفارش دهد، همانگونه که در حوزه صنعت، تولید فلان محصول را به فلان کارخانه سفارش می دهند، کار علمی هم بدون فضایی حمایتی انجام نمی شود.

 

وی افزود: صرف احساس وظیفه از سوی حوزه کار را انجام نمی دهد بلکه حکومت هم باید احساس وظیفه کند  و  دوره تربیت مدرس فقه حکومتی از ضروریات است که یکی از نهادها باید عهده‌دار این موضوع شود. /929/ 303/ قا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳