vasael.ir

کد خبر: ۴۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷ - 29 December 2016

معرفی کتاب فقه و طب

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ کتاب فقه و طب(مصادیق پزشکی فتاوی حضرت امام خمینی رحمت الله ) تدوین دکتر فریدون عزیزی و با همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۷۴ به تیراژ ۳۰۰۰ نسخه به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، کتاب فقه و طب(مصادیق پزشکی فتاوی حضرت امام خمینی رحمت الله ) تدوین دکتر فریدون عزیزی و با همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۷۴ به تیراژ ۳۰۰۰ نسخه به زیور طبع آراسته شده است.

 

بلوغ، روزه، روش های بارداری، سقط جنین، جلوگیری از حاملگی، تغییر جنسیت، ضامن بودن طبیب، معاینات پزشکی، سایر فتاوی حضرت امام خمینی مرتبط با حرفه پزشکی؛ عناوین فصول نه گانه کتاب فقه و طب است.

 

در بخشی از این کتاب آمده است؛ در فرهنگ اسلامی فقه و طب رابطه نزدیکی با یکدیگر داشته اند؛ قرآن کتاب شفاست و در جنب فقه النبی، طب النبی و در کنار فقه الصادق، طب الصادق قرار داشته است؛ در جنب الحاوی زکریای رازی، کتاب الکافی کلینی و در کنار من لا یحضره الطبیب زکریای رازی، من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق دیده می شود.

 

در کنار کتاب قانون ابوعلی سینا در طب، قوانین در اصول فقه وجود دارد، که توسط مرحوم میرزای قمی نگاشته شده است، زکریای رازی در جوار منصوری، طب روحانی می‌نویسد و ابوعلی سینا در کنار کتاب قانون در طب، کتاب شفا در فلسفه را تدوین می کند، به همین علت است که اطبای گذشته را حکیم می نامیدند.

 

در بخشی دیگر از این کتاب آمده است، پزشک مسلمان است که فروع دین و فتاوی علمای اعلام را در بررسی و معاینه بیمار و نیز نحوه درمان بیماری ها رعایت می کند، این امر برای طبیب و یا حکیم مسلمان تا قبل از قرن نوزدهم شاید آسانتر صورت می‌گرفت، زیرا حکیم به مبانی دین عرفان و فلسفه آشنایی بیشتری داشت و نیز وسائل و روش‌های تشخیص و درمان تا این حد پیشرفته و متنوع و پیچیده نبودند.

 

تشخیص و درمان بر اساس تجربه های فرد و نه روش های تحقیقی استوار بود و طبیب از لمس، مشاهده و احیانا بوئیدن وسیله ی تشخیص دیگر ای در اختیار نداشت.

 

روش های درمانی اختصاص به مصرف داروهای گیاهی داشت و مصرف داروها از راه تزریق و استفاده از دستگاه های درمانی ناشناخته بود.

 

پس از انقلاب اسلامی همان گونه که مسائل عمده کشور نظیر برنامه های سیاسی حقوقی و اقتصادی مورد توجه فقهای دین قرار گرفت و نیز همانطور که قسم های مختلف مردم با توجه به رهنمودهای امام خمینی (رحمت الله) فرهنگ غرب را از زوایای زندگی خود زدودند؛ خوشبختانه پزشکان مسلمان نیز که مانند سایر آحاد ملت، آزادی استقلال و عزت خود را مرهون رهبری امام و مبارزات روحانیت می دانستند، در مورد مسائل گوناگون پزشکی از دیدگاه اسلام به کنکاش پرداختند، علمای دین نیز به پژوهش در این نوازش توجه خاص مبذول داشتند.

 

به ویژه امام خمینی (رحمت الله) توجه خاصی به مسائل روز نمودند و در بعضی موارد، احکام فقهیی در زمینه ترقیات آینده پزشکی به عنوان پیش بینی های پزشکی عنوان نمودند.

 

در قسمتی از فصل اول کتاب آمده است: نگارنده قبل ازآشنایی با فتوای حضرت امام در مورد تعریف بلوغ شرعی و مکلف شدن فرد معیار را ۹سالگی در دختر و ۱۵سالگی در پسر تصور می نمود، لذا این پرسش مطرح بود که با توجه به این که بلوغ دارای مراحل مختلف است و اکثرا شروع بلوغ در  پسران و دختران ایرانی به مراتب زود تر است، در قبال تغییرات فیزیو لوژیک حکم چگونه است  با توجه به حکم امام که یکی از شرایط بلوغ را پیدا شدن موهای زهار می دانند جواب سوال مشخص است و پسران و دخترانی که علایم بلوغ آنها زودتر شروع می شود مکلف به اجرای فروع دین هستند.

 

در فصل جلو گیری از حاملگی این کتاب آمده است: با این که برخی از متون اسلامی بر افزایش تعداد جمعیت مسلمانان تاکید دارند،  ولی اگر به دلیل فراهم نبودن شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و  حقوقی؛ ولی فقیه تشخیص دهد که نیاز به تحدید جمعیت است در چنین صورتی ولی فقیه  این اختیار را دارد که هر نوع از روش های جلوگیری از باروری را که مصلحت بداند مجاز تشخیص دهد. /929/ 604/ قا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶