vasael.ir

کد خبر: ۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳ - 29 December 2016

معرفی کتاب فقه سیاسی نظام سیاسی و رهبری در اسلام جلد دوم

پایگاه طلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ اعتقادی شدن اندیشه سیاسی در زمینه نوع حکومت اسلامی در طول تاریخ گذشته گرچه همواره نشان دهنده اهمیت بیشتر قائل شدن مسلمانان به این مسئله حیاتی است، ولی این گونه برخورد با مسئله حکومت و دولت این پیامد را هم به دنبال داشته است که، فقها در مباحث فقهی گویی خود را بی نیاز از طرح و بررسی این مهم بزرگ دانسته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، جلد دوم کتاب فقه سیاسی با موضوع نظام سیاسی و رهبری در اسلام نوشته عباسعلی عمید زنجانی در سال ۱۳۶۷ به رشته تحریر درآمده است.

 

بنیاد فقه سیاسی، تکوین و تدوین  نظام سیاسی و دولت در اسلام، رهبری در نظام سیاسی امامت و ولایت فقیه، عناوین بخش های تشکیل دهنده جلد دوم کتاب فقه سیاسی است.

 

شریعت و فقه، تاریخ تکون و تدوین فقه شیعه، دسته بندی ابواب فقه سیاسی، تحول فقه سیاسی در یک قرن اخیر، فقه سیاسی در قالب بخش های حقوقی و سیاسی، عناوین فصول شش گانه تشکیل دهنده بخش اول است.

 

مبانی تفکر سیاسی در قرآن، عناوین نظام سیاسی، ضرورت تشکیل حکومت و دولت در اسلام، منبع قدرت و ملاک مشروعیت دولت اسلامی، منابع حقوقی در نظام سیاسی اسلام، شکل حکومت در نظام اسلامی، ساخت کلی حکومت اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی، ولایت فقهای متعدد در یک زمان، عناوین فصول نه گانه بخش دوم این کتاب می باشد.

 

رهبری و شیوه های آن، صفات و اصول رهبری، رهبری در نظام سیاسی امامت بالاصاله، رهبری در طرح ولایت فقیه، عناوین چهار فصل تشکیل دهنده بخش سوم کتاب فقه سیاسی جلد دوم می باشد.

 

در مقدمه این کتاب آمده است: اعتقادی شدن اندیشه سیاسی در زمینه نوع حکومت اسلامی در طول تاریخ گذشته گرچه همواره نشان دهنده اهمیت بیشتر قائل شدن مسلمانان به این مسئله حیاتی است، ولی این گونه برخورد با مسئله حکومت و دولت این پیامد را هم به دنبال داشته است که، فقها در مباحث فقهی گویی خود را بی نیاز از طرح و بررسی این مهم بزرگ دانسته اند.

 

در قسمت دیگر از این کتاب آمده است امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایده حکومت اسلامی در قالب یک نظام سیاسی مطمئن و استوار جامه عمل به خود پوشیده است و نیاز به بررسی مسائل مربوط به نظام سیاسی و دولت از دیدگاه اسلام ضرورت بیشتری یافته است، متحول شدن شرایط زمان چه در قلمرو مسائل داخلی و چه در حوزه مسائل بین المللی این ضرورت را جدی تر  و فوری تر جلوه داده است. /929/ 604/ قا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶