vasael.ir

کد خبر: ۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ - 25 December 2016
معرفی کتاب؛

چالش های حقوق بشری در ایران

هر چقدر بتوانیم از دید فمنیستی محرومیت زن از قضاوت را محرومیت از یک شغل تحلیل کنیم، ممنوعیت از شهادت در برخی امور، بی تردید چیزی جز رفع تکلیف از زن در ادای شهادت و از بین بردن زحمات رفت و آمد به دادگاه و خطرات انتقام جویی محکوم‌علیه نیست.

بسیاری از مردان و زنان، مذهبی ها و غیر مذهبی ها، گمان می کنند، در اسلام حقوق «مرد» بیش از «زن» است و مباحثی چون دیه و ارث مضاعف مرد را نیز شاهد مثال می آورند.

فارغ از نکات مغفولی که در این دست تفاوت ها وجود دارد و بیان نمی گردد، احکام متعددی نیز از حیث حقوق بیشتر و مجازات کمتر، به سود مسلم زنان است که کمتر بدان ها پرداخته شده و وقتی برای مخاطب بازگو می گردد، اگر به این نتیجه نرسد که در برآیندی کلی، حقوق زن در اسلام بیش از مرد است، قطعا آن را کمتر از مرد نیز نخواهد یافت.

از این رو در این نگاشته خلاصه ای از حقوق مضاعف زنان در اسلام و قوانین موضوعه کشور، ذکر می گردد که برگرفته از تألیف احمد قدیری ابیانه در کتاب «چالش های حقوق بشری در اسلام» است.

 

بخش اول: مطلقا به نفع زنان

مهریه

اگرچه ازدواج، وصلت زوجین با هم و تمتع آنان از یکدیگر است اما مهریه که وجود آن امری ضروری و میزانش توافقی است بر‌عهده‌ی زوج گذارده‌ شده که اگر بر آن توافقی نیز نشده باشد بنا به مورد، مهر‌المثل یا مهر‌المتعه برقرار خواهد‌ بود.

 

نفقه

یکی از جلوه‌های اساسی قائل شدن امتیاز مالی برای زن، نفقه است به طوری که حتی اگر مرد استطاعت مالی نداشته باشد و در عین حال همسرش متمکن و بی‌نیاز از دریافت نفقه باشد، باز هم مرد موظف به پرداخت نفقه، آن هم مطابق با شئونات زوجه می‌باشد. شمول نفقه نیز عبارت است از همه‌ نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج، به واسطه‌ نقصان یا مرض. جالب آنکه طلب زن بابت نفقه، طلب ممتاز بوده و لذا زن همواره بر دیگر طلبکاران ترجیح دارد.

 

دیه‌ عاقله

دیه‌ عاقله تنها بر مرد بار می‌شود و زن مکلف به آن نمی‌گردد. عاقله عبارت است از پدر، پسر و بستگان ذکور نسبی پدری و مادری یا پدری به ترتیب طبقات ارث.

 

جهاد و خدمت وظیفه‌‌ عمومی

در جهاد ابتدایی زنان به کلی معاف ‌اند و در جهاد دفاعی در صورت ضرورت (عدم کفایت مردان)، جهاد بر آنان نیز واجب می‌شود. از همین رو خدمت وظیفه‌ عمومی نیز تنها بر مردان مقرر شده است.

 

لواط و مساحقه

مجازات لواط در همان مرتبه‌ اوّل اعدام است ولی مساحقه صد ضربه تازیانه را در بر دارد و اعدام برای مرتبه‌ چهارم مکافات عمل است.

 

زنا

از چند حیث مجازات کمتری در زنا برای زنان مقرر گشته.

اول. حد جلد مرد زانی باید ایستاده و در حالی اجرا گردد که پوشاکی جز ساتر عورت نداشته باشد. اما تازیانه را به زن زانی در حالی می‌زنند که زن نشسته و لباس‌های او به بدنش بسته ‌باشد.

دوم. در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است. درحالیکه مرد اگر محصن باشد و با دختر نابالغ زنا کند سنگسار می‌شود و اگر با نابالغ نسبی زنا نماید اعدام می‌گردد.

سوم. مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است. این در حالی است که زن نه سرش تراشیده می‌شود و نه تبعید می‌گردد.

 

قوادی

قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است و حد آن برای مرد 75 ضربه شلاق است و برای بار دوم علاوه بر 75 ضربه شلاق به عنوان حد، به تبعید تا یک سال نیز محکوم می‌شود که مدت آن را قاضی مشخص می‌کند و برای زن فقط 75 ضربه شلاق است.

 

ارتداد

اگر مرد، مرتد فطری باشد کشته می‌شود و توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود. اگر مرد، مرتد ملی باشد،‌ توبه داده می‌شود، پس اگر توبه کند چیزی بر او نیست، و اگر توبه نکند کشته می‌شود اما زن، اگر چه مرتد فطری باشد،‌ کشته نمی‌‌شود، بلکه همواره در حبس نگاه داشته می‌شود.

 

زمان اجرای مجازات

نسبت به زن در موارد متعددی همراه با تاخیر است از جمله در دوران بارداری، پس از زایمان حداکثر تا شش ماه، دوران شیردهی حداکثر تا رسیدن طفل به سن دو سالگی، و نیز در اجرای مجازات شلاق در ایام حیض یا استحاضه.

 

 

بخش دوم

ترکیبی از حقوق و تکالیف زنان و مردان

ارث

اگرچه ارث برایِ فرد مذکر اصولا بیش از فرد مونث است اما در برخی حالات نیز با وی برابر می باشد. در وضعیت خاصی نیز ارث مونث می‌‌تواند بیش از مذکر باشد.

نکته‌ دیگر آنکه اگر شوهر در حال مرض، زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه از او ارث می‌برد اگرچه طلاق بائن باشد مشروط بر این که زن شوهر نکرده باشد. این درحالی است که ارث بری مرد از زن در حالت معکوس ممکن نیست؛ یعنی اگر زوجه در حال مرض مطلقه شود و بعد از آن بمیرد، زوج در هیچ صورتی از او ارث نمی برد، حال چه طلاق بائن باشد یا رجعی، و چه زوج ازدواج کند یا نکند.

 

ولایت در ازدواج

ولایت در تزویج از آن پدر، جد پدری، حاکم، ولی و وصی بوده و تنها نسبت به دختر جاری است. هر چند این ولایت ممکن است برای دختران خوشایند نباشد، اما دلیل آن حمایت از دختر و مصلحت ازدواج او است و هر‌گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده ‌شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

 

حضانت

مطابق فقه، مادر تا دو سالگی نسبت به فرزند پسر و تا هفت سالگی نسبت به فرزند دختر برای حضانت اولویت دارد. طبق قانون سن هفت سالگی نسبت به هر دو اعمال می شود.

 

حجاب

در این مورد به این نکته اکتفا می‌شود که حجاب به معنای عام آن بر مرد هم واجب است منتها در مقدار و نحوه‌ پوشش با زن تفاوت دارد.

 

شهادت

شهادت زنان بر امور مدنی و کیفری از سه حالت خارج نیست. یا اساسا شهادت زن در آن امر پذیرفته نیست، یا شهادت زن تنها در ترکیب با شهادت مرد قابل قبول است و یا شهادت زنان بدون ترکیب با مردان نیز قابل قبول است.

نکته آنکه هر چقدر بتوانیم از دید فمنیستی محرومیت زن از قضاوت را محرومیت از یک شغل تحلیل کنیم، ممنوعیت از شهادت در برخی امور، بی تردید چیزی جز رفع تکلیف از زن در ادای شهادت و از بین بردن زحمات رفت و آمد به دادگاه و خطرات انتقام جویی محکوم‌علیه نیست.

 

دیه و قصاص

در مورد نفس، اگرچه دیه‌ مرد دو برابر زن است اما در دیه‌ اعضاء تا میزان یک سومِ دیه‌ نفس، دیه برای زن و مرد برابر و نسبت به بیش از یک سوم، دیه‌ زن نصف مرد است.

از آنجایی که لطمه‌ شدید جسمی (بیش از یک سوم دیه‌ نفس) به مرد، آسیب بیشتری به اقتصاد کل خانواده می‌زند، فزونی جزای مالی در این خصوص (دیه‌ مرد)، با توجه به مسئله معیشت خانواده بوده و مال مضاعفی از بابت دیه‌ قتل مرد به همسرش می رسد.

نگارنده احمد قدیری ابیانه/

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳