vasael.ir

کد خبر: ۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲ - 14 December 2016
معرفی کتاب؛

حدود و شرایط شرعی ساخت‌وساز

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ کتاب «حدود و شرایط شرعی ساخت‌وساز» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حامد قربان‌زاده کورعباسلو تألیف شده است که در آن احکام تکلیفی مرتبط با معماری، بنا، ساخت‌وساز بیان شده است.

به گزارش سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، مدتی پیش چاپ اول کتاب «حدود و شرایط شرعی ساخت‌وساز» صورت گرفت که با استقبال مخاطبان رو به رو شد؛ این کتاب به بیان احکام تکلیفی ساخت‌وساز و معماری پرداخته و اولین کتاب در این زمینه در تاریخ فقه شیعه می‌باشد.

تاکنون هر کتابی که تحت نام و موضوع معماری اسلامی تألیف شده است، همگی بیانگر صورت‌های این معماری بوده و به بیان مصادیق این بناها و نکات نهفته در فلسفه آن می‌پرداختند؛ اما اینک این کتاب به بیان احکام تکلیفی مرتبط با معماری و بنا و ساخت‌وساز می‌پردازد و مشخصاً به این موضوعات می‌پردازد که چه چیزهایی واجب است که در معماری مورد نظر قرار گیرند و یا مکروهات و مستحبات ساخت‌وساز چه چیزهایی است؟

حجت‌الاسلام حامد قربان زاده، نویسنده کتاب «حدود و شرایط شرعی ساخت‌وساز» به بیان ویژگی‌های این کتاب پرداخته و اضافه کرد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که همه مردم به نقش انرژی‌های کیهانی در روح و روان افراد اذعان می‌کنند. حال چگونه ممکن است که کسی بگوید بنای ساختمان در روحیه افراد تأثیر ندارد؟

وی یادآور شد: به دلیل تأثیر فراوانی که معماری ابنیه در روح و روان افراد دارد می‌بایستی با مراجعه به منابع اصیل اسلامی به این سؤال مهم پاسخ بدهیم که آیا فقه شیعه برای مسئله مهم ساخت‌وساز، حد و یا شرطی را معین کرده است یا خیر؟

نویسنده کتاب «حدود و شرایط شرعی ساخت‌وساز» افزود: پر واضح است که معماری امروزین جامعه ما به دلیل غرب‌زدگی علوم انسانی ما و نبود منبع معتبر و قابل مراجعه برای عموم معماران در درجه اول و سایر علاقه‌مندان و افراد جامعه در درجه بعد جهت ساخت‌وساز طبق آموزه‌های دینی باعث ایجاد نوعی خشونت و عدم آرامش در معماری و معرفی الگوهای غربی مانند معماری رومی به‌عنوان الگوی اسلامی شده است.

قربان زاده خاطرنشان کرد: به همین جهت ضمن مراجعه به منابع معتبر و اصیل روایی و فقهی شیعه و بعضاً اهل تسنن به یک دسته‌بندی جدیدی از مسائل شرعی که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده بود اقدام کرده و کلیه دستورات را ذیل احکام تکلیفی واجب، مستحب و مکروه درآوردیم، بعد از این نتیجه مهم که برای اولین بار در فقه تشیع صورت گرفته بود سعی کردیم که به صورت مختصر به دلایل اختلافاتی که در ظاهر روایات و فتاوای علما وجود دارد اشاره کرده و تا حد امکان علت آن‌ها را بررسی کنیم.

این نویسنده عرصه معماری اسلامی در ادامه به بیان اهمیت معماری و غفلت نهادهای مسئول نسبت به این موضوع پرداخت و اشاره کرد: مسئله معماری و بنا و حتی وسایل منزل آن‌قدر اهمیت دارد که در جوامع دیگر و حتی بعضاً در ایران به صورت تخصصی به این موضوع می‌پردازند، ولی به صورت غربی و یا شرقی شده‌اش که به فنگ‌شویی معروف است؛ یعنی ما در این علم به چیدمان‌ها و بررسی تأثیر آن‌ها در روح و روان می‌پردازیم؛ در حالی که در اسلام مطالب زیادی در این زمینه وارد شده است.

قربان زاده در نهایت به بیان شروع این کار و اهمیت آن پرداخت و گفت: بنده شروع کننده این مطلب بوده‌ام و قطعاً الهام گرفته از مطالب بزرگان دین و مذهب و شریعت هستم و قطعاً کار دارای نواقصی است که باید رفع شود. ولی در طی کار به مطالب زیادی برخوردم که متوجه غفلت دیگران از آن موضوعات شدم.

وی افزود: موضوعاتی مانند نحوه شهرسازی ما که بایستی از دیدگاه شرع به این موضوع بپردازیم که آیا شهر باید در پهنه افقی گسترش پیدا کند و یا در پهنه عمودی؟ آیا رعایت برخی از احکام شرعی در ساخت‌وساز امکان‌پذیر است یا خیر؟ و سؤالات بسیاری در این زمینه که راه را برای ادامه تحقیق برای سایر محققان فراهم می‌کند تا ان‌شاءالله بتوانیم برای جامعه اسلامی خود، الگویی ایرانی و مطابق با آموزه‌های شریعت تهیه کنیم./102/825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶