vasael.ir

کد خبر: ۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲ - 16 December 2016
معرفی کتاب؛

درآمدی برهویت اسلامی در معماری و شهرسازی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ کتاب درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی از کتاب‌های معتبر در زمینه معماری اسلامی است که از سوی شرکت انتشارات طرح و نشر پیام سیما و به قلم عبدالحمید نقره کار به چاپ رسیده است.

به گزارش سرویس جامعه و تمدن اسلامی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، با توجه به پیشرفت چشم‌گیر شهر سازی  و معماری شهری در جهان رجوع به مطالب و گفتارهای دینی در این زمینه به وضوح آشکار شده است؛ در زمینه معماری اسلامی فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ از جمله این فعالیت‌ها تالیف کتاب‌هایی با موضوع معماری و شهر سازی اسلامی می‌باشد.

از این کتاب‌ها کتاب، درآمدی برهویت اسلامی درمعماری و شهرسازی می‌باشد که در آن نویسنده تلاش نموده است تا با رجوع به مفاهیم اسلامی بحث معماری و شهرسازی را از منظر دینی نشان دهد. در این کتاب مولف با انتقاد از فرهنگ غرب در زمینه معماری  و شهرسازی؛ مباحثی که در معماری اسلامی مطرح بوده است را مطرح می‌کند.

از دیگر مباحث مطرح در این کتاب بحث هویت معماری اسلامی می‌باشد؛ بحث هویت به شکل امروزین در جهان اسلام ریشه در سنت های ملی ناشی از فروپاشی و عقب نشینی حکومت ها و نظام های اجتماعی در مقابل امواج تجدد و غربی سازی در دو قرن گذشته دارد و ایران نیز بخشی از قلمرو وسیع جهان اسلام است که هم به دلایل داخلی و هم خارجی در برخورد با امواج تجدد و سپس استعمار دچار بحران هویت شد، این بحران به سئوال های گوناگونی در زمینه هویت اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی ملت ایران دامن زد.

در کتاب حاضر مساله هویت در معماری مطرح گردیده و به ضرورت از حوزه معماری به همه بخش های فرهنگی نیز کشیده شده است. موضوعات کتاب عبارت اند از: مفهوم هویت و بحران آن؛ هویت اسلامی؛ مبانی و معیارهای زیبایی و حسن شناسی؛ مبانی و معیارهای هنر و هنرمندی؛ زیبایی، هنر و معماری در آفرینش، روابط متقابل طبیعت با فضای مصنوع؛ تحلیل مهم ترین عناصر کالبدی معماری و انواع نظام و سامانه ها و تبیین مصادیق شاخص در تمدن اسلامی و استنتاج اصول راهبردی و کاربردی آنها./102/825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳