vasael.ir

کد خبر: ۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶ - 07 December 2016
حجت‌الاسلام والمسلمین نعیمیان تبیین کرد؛

انسجام و تقویت همگرایی در نظام ولایی راهبرد بسیج برای صیانت از انقلاب

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی، همگرایی در نظام ولایی را راهبردی برای صیانت از انقلاب و مقابله با نفوذ دشمن خواند و تأکید کرد: جهت‌گیری‌های کلان و احیاناً خردی که از منظر ولایت فقیه تعریف می‌شود، به طور طبیعی باید به همسوسازی و تقویت همگرایی در همه سطوح بسیج مدد رساند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی گروه حکومت اسلامی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی وسائل با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره بسیج اظهار کرد: به نظر می‌رسد که باید ظرفیت‌های بسیج در فضای کنونی تقویت شود و اگر ما از این ظرفیت‌ها بهره‌مند نشویم ممکن است که ما دچار چالش جدی شویم و نتوانیم انقلاب را در مسیر انقلابی‌گری به سر انجام برسانیم و راه آن را ادامه دهیم.

وی با اشاره به توطئه‎های دشمنان اسلام درباره این نهاد مهم در کشور تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند این است که برخی تلاش کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا از الگوی بسیج الهام گرفته و رقیبی برای آن بتراشند که این مسأله بسیار خطرناک است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نعیمیان خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم زمینه‌های این موضوع را رصد کنیم می‌توانیم در تلاش‌هایی این مسأله را پیدا کنیم که در دوران اصلاحات نهادها و سازمان‌های مردم نهاد مختلفی را به میدان آوردیم، در واقع تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اصلی بستر مناسبی برای شکل‌گیری نهادهای گوناگون مردمی زمینه‌سازی کردند، این یک ابزار و شمشیر دو لبه است که می‌تواند در مسیر مناسب استفاده شود و می‌تواند در مسیر نامناسب و خطرناکی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به شبکه‌های ارتباطی جدید یادآور شد: با تقویت رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی، ایجاد علقه‌های جمعی و تشکیلاتی غیر رسمی به شکل جدی تقویت شده است، از این‌رو اگر این ارتباطات مجازی را در کنار آن سازمان‌های مردم نهاد قرار دهیم که بستر سازی شده است، بسیاری از این گروه‌ها توسط نیروهای غیر مذهبی یا کمتر مذهبی و نیروهایی که دغدغه انقلاب را دارند شکل گرفته است که از آن‌ها سراغ بگیریم و ارتباطی که بین این‌ها می‌تواند مطرح شود در واقع نوعی از مشابه‌سازی برای بسیج می‌تواند باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی به ظرفیت شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگر دشمن بتواند این مسیر را دنبال کند و میان شبکه‌های ضد انقلاب و عناصر ضد انقلابی که در نهادهای مختلف جمهوری اسلامی وجود دارند، ارتباط برقرار کند یا سازمان‌های مردم نهادی که از زمان اصلاحات شکل گرفته و تقویت شده‌ و ارتباطات خارجی وسیعی دارند ، نوعی همسویی با گرایش‌های معاند با انقلاب داشته را بتوانند با این علقه‌ها تقویت کنند، در واقع خطری جدی برای انقلاب به وجود خواهد آمد.

وی تأکید کرد: ما باید این مسأله را تقویت کنیم که دید رصدی ما نسبت به این پدیده خطرناک در عصر انقلاب حساس‌تر شود و تیزبینی ما ارتقاء پیدا کند و به این معطوف شود که ما صرفاً با نگاه جزئی نگرانه به این نهادها و شبکه‌های مجازی توجه نکنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نعیمیان یادآور شد: اگر فتنه 88 محصول چنین علقه‌هایی بود به ناگزیر ما باید تأمل کنیم، لازم نیست که فتنه بعدی در آن قالبی رخ دهد که فتنه 88 رخ داد، بلکه مهم این است که ارکان نظام به خطر نیافتد، نظام جمهوری اسلامی و انقلابیون بتوانند انقلاب را حفظ کنند.

وی ابراز داشت: اگر آن علقه‌ها تقویت شود طبیعی است که رسوب و رسوخ در مراکز مختلف و اینکه کار را از انسان‌های باتقوا و انقلابی بستانند بسیار خواهد بود، البته ما به هیچ وجه نمی‌توانیم خود و موفقیت خود را از دست بدهیم، چرا که این تلاش‌ها نمی‌تواند در کنار تلاشی که مثلاً سازمان بسیج بیست میلیونی انجام می‌دهد، مقایسه کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: البته این ظرفیت و آن تکیه‌ای که بر خدای متعال داریم به هیچ وجه نمی‌تواند ما را ناامید کند، اما خطر وجود دارد، بدین جهت ما باید تلاش‌های دشمن را باز یابیم که جز از طریق توکل بر خدا و جز از طریق راهبردی متکی بر رصدهای عمیق نمی‌تواند انجام گیرد.

وی  به تنوع فعالیت‌های مجازی و علقه‌های مجازی اشاره کرد و گفت: در فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد تنوع وجود دارد، از این‌رو باید میان این‌ها تفکیک قائل شویم و مواردی که خطر آفرین هستند به دقت رصد شود، فعالیت آن‌ها مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد و برای خنثی‌سازی این تلاش‌ها، برنامه‌ها و اقدامات لازم تعریف شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نعیمیان افزود: نکته مهم دیگر در میان فرمایشات رهبر معظم انقلاب این بود که ما در تمام سطوح نیازمند تأملات جدی هستیم؛ از این‌رو باید در قالب هیأت‌های اندیشه‌ورز مورد توجه قرار بگیرد و مبتنی بر این نگاه اسلامی مسئولیت خود، مسئولیت آحاد مکلفین، آحاد بسیجیان را فراموش نکنیم؛ بنابراین نباید همچون برخی از سازمان‌ها که فقط نیروهای پایین عامل و کارگزار چشم و گوش بسته نیروهای بالاتر و لایه‌های بالاتر هستند، کار فقط بر دوش لایه‌های بالایی باشد.

وی تأکید کرد: آحاد بسیج در حد توانایی و ظرفیت خود مکلف هستند و مسئولیت صیانت از انقلاب را دارند؛ از این‌رو باید وظیفه در کنار اصل تلاش جمعی و رهیافت جمع گرایانه تلفیق شود، بدین جهت ما قالب‌های مختلفی از تلاش‌های جمعی را باید تعریف کنیم که این مسأله می‌تواند از این منظر نیز مورد نظر قرار گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر علقه‌های جمعی در تمام لایه‌ها تعریف شود، شور و نشاط عمیق‌تر و جدی‌تری را در همه لایه‌های بسیج سراغ خواهیم گرفت، البته نوع ارتباط لایه‌های پایین با لایه‌های بالا و به ویژه با مغز انقلاب می‌بایست به گونه خاصی تعریف شود و آن را می‌توانیم در الگوی نظام ولایی تعریف کنیم.

وی تقویت همگرایی در نظام ولایی را راهبردی برای صیانت از انقلاب و مقابله با نفوذ دشمن خواند و تأکید کرد: جهت‌گیری‌های کلان و احیاناً خردی که از منظر الگوی ولایت و مرکز این نظام یعنی ولایت فقیه تعریف می‌شود، به طور طبیعی باید به همسوسازی و تقویت همگرایی در همه سطوح بسیج مدد رساند و الهام‌گیری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید به صورت جدی تعریف شود و در همه لایه‌ها برای صیانت از انقلابی‌گری و مقابله با نفوذ در جامعه اسلامی و نظام اسلامی مورد عنایت قرار گیرد./302/825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲