vasael.ir

کد خبر: ۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ - 04 December 2016
معرفی کتاب؛

معرفی کتاب بررسی فقهی و حقوقی آلودگی محیط زیست و هوا

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - کتاب «بررسی فقهی و حقوقی آلودگی محیط زیست و هوا» به قلم محمد علی ابراهیم زاده ملایی و جعفر زارع توسط انتشارات وارش وا در 104 صفحه به انتشار رسیده است.

به گزارش سرویس مکتب دفاعی پایگاه اطلاع رسانی وسائل؛ در کتاب حاضر، مؤلف به بررسی فقهی و حقوقی آلودگی و پاکی محیط‌زیست می‌پردازد. مجازات‌های لازم جهت جلوگیری از آلوده کردن هوا، قانون نحوه جلوگیری از تخریب محیط‌زیست، مستندات و دیدگاه فقهای امامیه درباره تخریب محیط‌زیست، تخریب و تجاوز به تربیت ازنظر منابع اسلامی، اهتمام دین اسلام به محیط‌زیست، ضرورت توجه فقهی و حقوقی به محیط‌زیست، اهمیت مباحث زیست‌محیطی، جایگاه حقوق محیط‌زیست، جرائم زیست‌محیطی، تعریف جرم زیست‌محیطی برخی از موضوعات مورد بررسی در این کتاب هستند.

 

مولف این کتاب را در 4 فصل تدوین کرده است. درفصل اول این کتاب به تعاریف و بیان تعریف محیط زیست، حقوق محیط زیست از دیدگاه حقوق بین الملل و ایران، جایگاه و اهمیت محیط زیست در اسلام، تعریف جرایم و مجازات تخریب محیط زیست پرداخته است.

 

در فصل دوم این کتاب به مبحث مهم تخریب و تجاوز از منظر دین اسلام پرداخته و در آن دیدگاه اسلام نسبت به تجاوز به طبیعت و منابع طبیعی و در قسمتی دیگر از این فصل به بحث انفال پرداخته و آن را از دیدگاه عقل و یسنت بررسی کرده است

 

فصل سوم کتاب مربوط است به مستندات و دیدگاه فقهای اسلام نسبت به تخریب محیط زیست و در این فصل قواعد فقهی و اصولی (مانند قاعده لا ضرر و اتلاف) حاکم بر حفاظت از محیط زیست بیان شده است

 

مولف درفصل آخر کتاب به بررسی مباحث حقوقی محیط زیست در ایران و قوانین وضع شده در جهت حفاظت از محیط زیست را بیان کرده است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰