vasael.ir

کد خبر: ۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ - 29 October 2016
فقه‌الاجتماع/ استاد مبلغی/ جلسه 1

موضوع فقه‌الاجتماع برگرفته از جامعه شناسی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نخستین جلسه درس خارج فقه الاجتماع، بحث شأن و منزلت اجتماعی را مطرح کرد و گفت: وجه تمایز فقه الاجتماع از فقه‌های اجتماعی این است که موضوع فقه‌الاجتماع از علم‌الاجتماع(جامعه شناسی) گرفته می‌شود و درباره‌اش استنباط فقهی صورت می‌گیرد، ولی موضوع فقه‌های اجتماعی از اجتماع(جامعه) گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس جامعه پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، چهارشنبه 95/07/28 در نخستین جلسه درس خارج فقه الاجتماع، بحث شأن و منزلت اجتماعی را مطرح کرد؛ اما در ابتدا مفاهیم اصلی و پیشینی ارائه می‌شود که با مطالعه مباحث قبلی استاد و گفت‌وگو بین فضلای بزرگوار و هم چنین ارائه جلسات خاص با حضور کارشناسان تأمین می‌شود.

الف: تعریف علم الاجتماع

ب: تعریف فقه الاجتماع

2. محورهای بحث شأن و منزلت اجتماعی عبارتند از:

الف : موضوع شناسی

ب: نظریه کلامی

ج: نظریه فقهی

د: احکام فقهی

3. در این جلسه به موضوع شناسیِ شأن و منزلت پرداخته شد که اهم مطالب عبارتند از:

الف: وجه تمایز فقه الاجتماع از فقه‌های اجتماعی این است که موضوع فقه‌الاجتماع از علم‌الاجتماع (جامعه شناسی) گرفته می‌شود و درباره‌اش استنباط فقهی صورت می‌گیرد، ولی موضوع فقه‌های اجتماعی از اجتماع (جامعه) گرفته می شود.

ب: چون فقه، علمی رفتاری است و احکام رفتارهای انسان را بیان می‌کند، لذا موضوعاتی از جامعه‌شناسی مد نظر است که این علم به آن می پردازد و اگر این علم نبود از این موضوعات تخصصی و علمی خبری نبود.

ج: علمی که متکفل شناخت موضوعات فقه الاجتماع است، علم جامعه شناسی است، روشن است که مطالعات جامعه شناختی در شناخت موضوعات به صورت فعالانه بوده و با رویکرد انتقادی و از خاستگاه معارف دینی صورت می گیرد.

د: در موضوع شناسی لازم است که به وضعیت موضوع در جامعه شناسی و وضعیت آن در فقه موجود که اکنون رایج است پرداخته شود.

فایده‌اش این است که فقیه ِ فقه‌الاجتماع می تواند مقایسه کند فقه موجود را با جامعه شناسی و پی ببرد به اینکه فقه موجود چه ظرفیت‌هایی نسبت به فقه‌الاجتماع دارد و یا اینکه چه کاستی‌هایی دارد و از این طریق است که فقه موجود به سمت فقه مطلوب حرکت می‌کند؛ بدیهی است که فقه مطلوب، گذر کردن از فقه موجود و ساخت فقه جدید نیست، بلکه توسعه و گسترش فقه موجود است.

ه: اصلی‌ترین مطلب در موضوع شناسی این است که باید حیثیت فقهی موضوع را بررسی کرد.

یعنی ابتدا باید حیثیت فقهی موضوع (شأن و منزلت اجتماعی) روشن شود و سپس حیثیت اجتماعی آن در جامعه شناسی معلوم گردد، آنگاه معلوم می شود که در فقه الاجتماع باید چگونه به شأن و منزلت اجتماعی پرداخت شود.

مراد از حیثت فقهی موضوع این است که: باید بحث شأن و منزلت اجتماعی از آن جهت که مورد نیاز فقیه است شناخته شود و لذا اطلاعاتی از جامعه شناسی برای فقیه مفید است که به نیازهای او پاسخ داده شود؛ نسبت موضوع شناسی اجتماعی و موضوع شناسی فقهی، عام و خاص مطلق است.

و: تعریف شأن و منزلت اجتماعی بر اساس ظرفیت های مطرح شده در فقه موجود عبارت است از:
جایگاه فرد در جامعه که نشأت گرفته از وضعیت خانوادگی، شغلی و گروهی و غیره است و دارای اقتضائات تعیین کننده در الف: «نوع و دامنه نیازهای مشروع فرد» و ب: «نوع و شیوه رفتاری فرد در جامعه» است./825/102/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷