vasael.ir

کد خبر: ۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ - 27 October 2016
با سخنرانی آیت الله مقتدایی؛

همایش فقه حکومتی آغاز شد

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل- همایش فقه حکومتی همراه با تجلیل از سه دهه تلاش علمی آیت الله مهدوی کنی صبح روز پنج شنبه ششم آبان ماه در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.


 به گزارش سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی وسائل، همایش «فقه حکومتی» همراه با تجلیل از سه دهه تلاش علمی آیت الله مهدوی کنی، صبح روز پنجشنبه ششم آبان ماه در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این همایش حضرات آیات و حجج اسلام مرتضی مقتدایی، عباس کعبی، احمد واعظی، محمدسعید مهدوی کنی، حسینعلی سعدی و نجف لک زایی سخنرانی کردند.

در ابتدای این همایش، آیت الله مقتدایی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به بیان فرازی از زندگی امام سجاد(ع) پرداخت. وی با تسلیت ایام شهادت آن حضرت(ع)، گفت: امام سجاد(ع) در دوران زندگی شان سختی های فراوانی تحمل کردند که از جمله آن داستان غم انگیز کربلا و شهادت پدر بزرگوارشان، عمو، عموزاده ها و اصحاب امام حسین(ع) از یکسو و از طرف دیگر اسارت و گرفتار شدن خود در دام ظلم ظالمان از سوی دیگر بود.

وی تصریح کرد: امام سجاد (ع) با این وجود، عزت و کرامت خودشان را حفظ کردند و رسالت خودشان را برای زنده نگه داشتن شهادت امام حسین(ع) و تاثیرگذاری این شهادت، به حد کامل ایفاء کردند. چنانکه در ورود به شام، در مواجهه با پیرمردی که فکر می کرد، اینها خوارج بر دین هستند، با گفتگو و استناداتی که به قرآن داشت، مسیر درست را برای وی تبیین کرد و اولین بیداری در میان مردم ایجاد کرد.

همچنین در مجلس شام که یزید برپا کرده و برای نمایش قدرت بود تا در مدح یزید مطالبی بیان شود، امام علیرغم مخالفت ابتدایی یزید، به سخنرانی پرداخت و با ایراد خطبه قرائی، ماهیت ننگین حکومت یزید و بنی امیه را افشاء کرد. این خطبه باعث پراکنده شدن جمعیت و حتی تغییر رویکرد یزید در مواجهه با اهل بیت امام حسین(ع) شد.

آیت الله مقتدایی همچنین خاطرنشان ساخت: امام سجاد(ع) علیرغم فشارهای زمان خود، همواره مورد تحسین فقهای آن زمان بود، چنانکه ابن جوزی، از امام سجاد(ع) با عنوان سیدالفقهاء یاد می کرد و حتی فقهای آن دوران، امام سجاد(ع) را فقیه ترین فرد، توصیف می کردند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به نقل قول شیخ طوسی در کتاب رجالی الفهرست، افزود: شیخ طوسی در این کتاب، از 172 نفر نام می برد که از شاگردان برجسته امام بودند که در میان آنان چهار تن از صحابه رسول الله نیز حضور داشتند. این در حالی بود که امام در حصر و اسارت بود، اما شاگردانی تربیت کرد که بعدها از شاگردان برجسته امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) شدند که از جمله این شاگردان ابان بن تغلب و ابوحمزه ثمالی بودند.

آیت الله مقتدایی در ادامه درباره شخصیت مرحوم آیت الله مهدوی کنی به ایراد سخن پرداخت و گفت: ایشان از حق‌داران حوزه‌های علمیه بود و این مرد بزرگ لایق برگزاری چنین همایشی در حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) "مَن تَعَلَّمَ للّه‏ و عَمِلَ للّهِ وعَلَّمَ للّهِ، دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما، فقیلَ: تَعَلَّمَ للّهِ، وعَمِلَ للّهِ، وعَلَّمَ للّه؛ هر که براى خدا علم بیاموزد و براى خدا به آن عمل کند و براى خدا به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها از او به بزرگى یاد شود و گفته شود: براى خدا آموخت، براى خدا عمل کرد و براى خدا آموزش داد"، خاطرنشان ساخت: آیت الله مهدوی کنی از مصادیق روشن این حدیث است که انشاء الله در سماوات اعلی با عنوان عظیم از ایشان یاد خواهد شد. چرا که او در قم، همچون سایر طلاب، در درسها شرکت و برای خدا به تحصیل علم پرداخت و با یک روش زاهدانه از محضر اساتید بزرگ همچون آیت الله بروجردی، حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی بهره بردند.

آیت الله مقتدایی، مرحوم مهدوی کنی را عامل به آنچه فرا گرفته بودند، توصیف کرد که مقید به نماز جماعت و تشرف به حرم مطهر بود.

وی خاطرنشان ساخت: آیت الله مهدوی کنی در سال 1340 که به تهران مهاجرت می کنند، به مرحله سوم یعنی تعلیم می پردازند که در ابتدا با تدریس در مدرسه مروی شروع و در ادامه با تاسیس دانشگاه برجسته امام صادق(ع) این مسیر را دنبال کردند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به ویژگی های خاص این دانشگاه گفت: در این دانشگاه علاوه بر پرداختن به علوم انسانی از منظر علوم اسلامی، دروس حوزوی نیز گنجانده شده و حتی برخی از فارغ التحصیلان آن متلبس به لباس روحانیت می شوند که از جمله این ویژگی های این دانشگاه می باشد. از سوی دیگر، برخی از فارغ التحصیلان این دانشگاه در کشورهای مختلف به عنوان رایزن فرهنگی منشاء خدمات تاثیرگذاری شدند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، آیت الله مهدوی کنی را شخصیت انقلابی توصیف کردند که همواره حامی و همراه امام بود و مسئولیت های سنگین را متقبل می شدند و در ادامه در زمان آیت الله خامنه ای نیز، همواره حامی ایشان بوده و علی رغم شخصیت اجتماعی و علمی بالایشان، در مقابل امام و رهبری، همچون یک شاگرد رفتار می کردند.

آیت الله مقتدایی در پایان خاطرنشان ساخت: بحمد لله روحیه انقلابی آیت الله مهدوی کنی، در دانشگاه ایشان نیز متبلور گردید و دانشجویان این دانشگاه نیز همگی هم اهل تحقیق و هم مبلغ نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که این مسئله می تواند الگوی مناسبی برای طلاب و اساتید حوزه باشد که ضمن بهره مندی از معلومات حوزوی، به عرصه اجتماع و عمل پای گذاشته و در نظام الهی تاثیرگذار باشند.


201/822/جم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷