vasael.ir

کد خبر: ۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۱ - 27 October 2016

ذات نظام بانکی موجود تفاوتی با نظام بانکداری ربوی ندارد

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بر اثر نظام بانکداری، روز به روز، به سرمایه ی صاحبان ثروت افزوده می شود و این افراد با چانه زنی های خود با بانک ها، باعث می شوند که سود بانکی بالا برود.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنگره ملی دانشجویی عملیاتی کردن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران صبح دیروز چهارشنبه در سالن آیت الله مهدوی کنی واقع در دانشگاه امام صادق(ع) در تهران، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نظام بانکداری ایران به گونه ای است که نظام اقتصادی را دچار مشکل کرده است، چرا که ذات این نظام به گونه ای است که تفاوتی با نظام بانکداری ربوی ندارد به طور مثال، نظام بانکی، سرمایه ای را در برابر سودی معین دریافت می کند و این سرمایه را به سرمایه گذاران ارائه می دهد و در این میان مقداری نیز بانک سود می برد که این کار با آنچه که در نظام بانکداری ربوی اتفاق می افتد فرقی ندارد و تنها تفاوت آن در نرخ ها و نسبت ها می باشد.

 

وی اظهار داشت: تجربه ی بانکداری نشان داده است که اگر مردم وجوه خرد را در سپرده های بانک قرار دهند، قدرت خرید جامعه کاهش می یابد و اگر صاحبان ثروت وجوه کلان خود را در بانک ها سرمایه گذاری کنند، روز به روز بر سرمایه ی آنان افزوده می شود، و این مشکل باعث شده تا قراردادهای سوری بسته شود و آمار مشارکت ها واقعی نباشد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت عنوان داشت: مشکلاتی از بانکداری به نظام اقتصادی سرایت کرده به طوری که سرمایه گذاری در بخش نا مولد به صرفه تر از سرمایه گذاری در بخش مولد است، و بانک ها که واسطه اند، منافعی افزون بر بخش مولد نصیبشان می شود و نتیجه ی این امر این است که به تدریج منابع از بخش تولید به سمت ها بانک ها حرکت کند و به این ترتیب بخش بانکداری روز به روز بزرگتر می شود و بخش مولد محدودتر، که البته این بحران تا چند سال آینده نمایان تر می شود.

 

وی گفت: بخش عظیمی از مردم به دلیل اینکه سود سپرده های بانکی می تواند هزینه های زندگی آنان را تامین نماید، با سرمایه گذاری در بانک ها ارتزاق می نمایند، در صورتی که این پول ها می تواند کمک های بزرگی به بخش تولید نماید.

 

مصباحی مقدم ابراز داشت: بر اثر نظام بانکداری، روز به روز، به سرمایه ی صاحبان ثروت افزوده می شود و این افراد با چانه زنی های خود با بانک ها، باعث می شوند که سود بانکی بالا برود. /327/

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰