vasael.ir

کد خبر: ۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶ - 27 October 2016

از سوی نظام اجرایی مسئله ای به اقتصاد اسلامی ارائه نشده است

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: به نخبگان اقتصادی در درجه اول مسئله داده نمی شود و اگر هم مسئله ای توسط اقتصاددان ها حل شده باشد، آمار و اطلاعات در اختیار او قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل دکتر عادل پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در کنگره ملی دانشجویی عملیاتی کردن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران صبح دیروز چهارشنبه در سالن آیت الله مهدوی کنی واقع در دانشگاه امام صادق(ع) در تهران، به ایراد سخنرانی پرداخت و با مطرح کردن این سوال که موانع اجرایی اقتصاد مقاومتی چیست و چرا در طول بیش از نیم قرن تلاش اقتصاد اسلامی به نقطه ی مطلوب خود نرسیده است، گفت: مرور و آسیب شناسی فعالیت های صورت گرفته می تواند ما را در رفع عیب از فعالیت اقتصاد اسلامی کمک کند.

 

وی با اشاره به این مطلب که هفت مسئله از موانع اجرا و عملیاتی شدن اقتصاد اسلامی در ایران بوده است، اظهار داشت: مانع اول خودمان هستیم، که در حوزه روش های تحقیق، در حوزه اسراتژی ها و راهبرد های حل مسئله، نیازمندی های اقتصاد اسلامی را آنگونه که باید و شاید تامین نکرده ایم.

 

دکتر پیغامی افزود: اقتصاد اسلامی با روشهای ساده انگارانه تامین نمی شود، اقتصاد اسلامی از یک سو ریشه در مبانی عمیق اندیشه ای فلسفی و متا فیزیک دارد؛ و از سوی دیگر در بعد روشی مواجه با روش چند وجهی و پیچیده هست.

دکتر پیغامی ابراز داشت: اقتصاد اسلامی با اقتصاد متعارف تفاوت آنچنانی ندارد اما در آنجاهایی که تفاوت هایی با اقتصاد متعارف داریم باید با روش های چند وجهی وارد شد.

وی با تبیین این مسئله که دانشجویان اقتصادی ما در روش های توانمند سازی و مهارت افزایی پژوهشی با روش های تلفیقی آشنایی لازم ندارند؛ اظهار داشت: مانع دوم برای اقتصاد اسلامی منابع انسانی است که دچار مشکلات زیادی است، ما در این حوزه مشکلاتی را با وزارت علوم در نوع سیاست گذاری ها  داریم.

دکتر پیغامی خاطر نشان کرد: مانع سوم در محور مدیرت دانش است، به همان میزان که سایر گرایش های علمی در دنیا و ایران مدیریت دانش می شود اقتصاد اسلامی مدیریت دانش نمی شود.

وی ادامه داد: مانع چهارم در تکامل سیرانباشتگی و خطا و آزمون اقتصاد اسلامی است که در واقع همچون همه علوم دیگر باید سیر انباشتگی و فرصت های خطا و آزمون داشته باشم تا اقتصاد اسلامی به تکامل برسد.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: مانع پنجم در تحقق اقتصاد اسلامی، آن است که از سوی نظام اجرایی و تصمیم ساز اقتصادی کشور مسئله هایی به اقتصاد اسلامی عرضه نمی شود.

وی خاطر نشان ساخت: مانع ششم مقوله رسانه و فرهنگ است؛ علم یک مقوله فرهنگی است که باید به یک زبان گفتمانی بین نخبگان تبدیل بشود.

دکتر پیغامی افزود: تا زمانی که علمی در ساحت گفتمانی نخبگان نتواند مطرح بشود و زبانی برای بیان نداشته باشد در واقع این علم تولید نشده است.

وی ابراز داشت: مانع هفتم مقوله آمار و اطلاعات است؛ به نخبگان اقتصادی در درجه اول مسئله داده نمی شود و اگر هم مسئله ای توسط اقتصاد دان ها حل شده باشد، آمار و اطلاعات در اختیار او قرار نمی گیرد. /327/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶