vasael.ir

کد خبر: ۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴ - 25 October 2016
در کتاب مفاتیح‌الحیاة بررسی شد؛

وظایف مردم در برابر حاکم اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ همان گونه که حاکمان و کارگزاران اسلامی در برابر مردم وظایفی دارند، مردم نیز در مقابل حکومت و حاکمان اسلامی وظایف و تکالیفی دارند که در سخنان معصومان(س) به آنها تأکید شده و در کتاب مفاتیح‌الحیاة به آنها اشاره شده است.

به گزارش سرویس جامعه پایگاه اطلاع رسانی وسائل، در بخشی از کتاب مفاتیح الحیاه تألیف حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی به سبک زندگی اسلامی و موضوع «وظایف مردم در برابر حاکم اسلامی» اشاره شده و این گونه آمده است؛ چنان که حاکمان و کارگزاران اسلامی در برابر مردم وظایفی دارند، مردم نیز در مقابل حکومت و حاکمان اسلامی وظایف و تکالیفی دارند که در سخنان معصومان(س) به آنها اشاره و بر آنها تأکیده شده است؛ در اینجا به چند نمونه از مهم ترین آنها اشاره می‌شود:

1
ـ وفاداری به نظام اسلامی
یاری و وفاداری از جمله حقوق حاکم عادل بر توده مردم است؛ امیرمؤمنان(ع) در خطبه ای با بر شمردن و وظایف می فرماید : ای مردم ! اما حقی که من بر عهده شما دارم وفاداری به بیعتی است که با من داشته‌اید .(1)

2- یاری کردن حاکمان
از عناصر محوری و مهم حفظ نظام اسلامی، اطاعت از حاکم معصوم(ع) در عصر حضور و نصرت ولیّ فقیه در دوران غیبت است؛ امیرمؤمنان(ع) می فرمایند : .... از دیگر وظایف شما در برابر من این است که چون شما را برای کاری فراخوانم اجابت کرده،؛ از دستورهای من پیروی کنید . (2)

امام صادق (ع) فرمود: بنگرید به فردی از شما که حدیث ما را روایت می کند و د رفهم حلال و حرام و احکام و معارف ما صاحبنظر است و آن ها را خوب می فهمد ، پس حکم او نافذ است و به حاکمیت او راضی باشید ، چون من او را بر شما حاکم و داور قرار دادم ، پس هرگاه حکم کرد و پذیرفته نشد ، حکم خدا سبک شمرده شده و حکم ما ردّ شده است و هر کس حکم ما را رد کند ، خدا را رد کرده است و این ، شرک به خداست . (3)

نکته: مراد از شرک، شرک عملی است نه اعتقادی. توجه عملی به جکم قضایی و ولایی حاکم بر همگان واجب و نقض آن بر همه حرام است، اعم از خود حاکم و جامعه اسلامی .

3
ـ نصیحت و مشارکت سیاسی
در فرهنگ اسلام مردم وظیفه دارند نسبت به حاکمان ، ضمن وفاداری ناصحانه و خالصانه نصیحت (خیرخواهی) داشته باشند و این کار عملی نیست مگر با حضور همه جانبۀ مردم در اداره امور که ثمرۀ آن رشد و تعالی حکومت اسلامی است، از این رو رسول خدا (ص) در حجۀ الوداع مردم را در مسجد خیف گرد آورد و برای آنان خطبه ای جامع خواند (4) و در آن فرمود: سه چیز است که مسلمان در آن ها خیانت نمی کند [ و با قلبش آن ها را می پذیرد ]:

  1. خالصانه کار کردن برای خدا
  2. وفاداری خالصانه نصیحت و خیرخواهی برای حاکمان و پیشوایان مسلمان
  3. حضور و مشارکت همیشگی در اجتماع مسلمانان که [ در این صورت ] دعای امامان شامل حال آنان است (5)


امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: یکی از حقوق من بر شما این است که [ با حضور خالصانه و همه جانبۀ خود در اداره امور ] در آشکار و نهان خیرخواه و دلسوز من باشید .(6)

4ـ دعا برای سربلندی حاکمان
امام صادق (ع) فرمود: سه چیز از حقوق حاکمان است :

  1. پیروی از آنان
  2. خیرخواهی برای آنانن در آشکار و نهان
  3. دعا برای پیروزی و صلاح آنان (7)


5ـ همکاری اطلاعاتی
هنگامی که قوم «بنی ناجیه» از حضرت امیرمومنان (ع) سرپیچی کردند آن گرامی شخصی به نام عبدالله بن قُعین را مامور تعقیب آنان کرد؛ او پس از تحقیق ، به امیرمومنان (ع) به صورت رمزی گزراش داد که آن ها را از کوفه کوچ کرده اند . سپس امیرمومنان (ع) به صورت رمزی گزارش داد که آن ها از کوفه کوچ کرده‌اند.

سپس امیرمؤمنان(ع) در بخشنامه‌ای به همۀ کارگزاران و فرمانداران چنین نوشت: این، نامه‌ای است از بندۀ خدا امیرمؤمنان(ع) به همه کارگزاران حکومتی که این نامه بر آن ها خوانده می شود : گروهی که با ما بیعت کرده و از کوفه گریخته اند . گمان می کنیم به سوی بصره رفته باشند؛ از مردم دربارۀ آن ها پرس وجو کنید و در همۀ اطراف و مناطق دیدبانانی قرار دهید و در نهایت اخبار رسیده را گزارش کنید. (8)

امام رضا(ع) فرمود: سیرۀ پیامبر (ص) چنین بود هرگاه سپاهی را به جایی می فرستاد و به فرمانده آن اعتماد نبود ، آن حضرت فردی مورد اعتماد را همراه سپاه می فرستاد تا اوضاع و احوال سپاه و فرمانده آن را زیر نظر داشته باشد وبه آن گرامی گزارش دهد . (9)

گفتنی است: برای این کار حساس، هر کسی گزینش نیم شود ، بکله کسان که صلاحیت لازم مانند صداقت و دینداری دارند می توانند این رسالت را بر عهده بگیرند . حضرت امیرمؤمنان(ع) خطاب به مالک اشتر می نویسد : برای کنترل کارگزاران خود دیده بانانی از اهل صدق و وفا تعیین کن .(10)

6ـ اعراض از حاکمان باطل
در فرهنگ اسلامی دوری از خدای سبحان تخطی از راه اهل بیت پیامبر (ص) انحراف از صراط مستقیم است و هرگونه حکومتی که به اجازه اهل بیت (ع) نباشدو به نیابت از آنان نینجامد ، طاغوت معرفی شده است ، بنا براین تبعیت از آن جکومت ، پیروی از طاغوت و مایۀ گمراهی است، از این‌رو امام باقر (ع) به یکی از اصحابش می فرماید : ای اباالصباح ! از دوستی با غیر ما اهل بیت و گرایش به آن ها بپرهیز ، زیرا هر دسوتی با غیر اهل بیت وگرایش به آنا به نوعی دوستی با طاغوت است. (11)

/102/825/م


پاورقی‌ها

  1. نهج البلاغه . خطبۀ 34
  2. الغارات .ج1.ص 24؛ نهج البلاغه . خطبۀ 34
  3. عوالی اللئالی .ج3.ص 192
  4. ر.ک : تفسیر القمی .ج2.ص 447؛ تفسیر کنزالدقائق . ج4.ص 188
  5. الکافی .ج1.ص 403
  6. الغارات . ج1.ص 24
  7. تحف العقول . ص 319
  8. الغارات .ج1.ص 225
  9. وسائل الشیعة . ج15.ص 60
  10. نهج البلاغه . نامه 53
  11. تفسیر العیاشی .ج2.ص 83

ویرایش: بهمن پور

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳