vasael.ir

کد خبر: ۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ - 16 October 2016
درس خارج فقه رسانه استاد رفعتی / جلسه 3

انقلاب اسلامی سبب دگرگونی در ماهیت رسانه شد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در سومین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: تولد رسانه از ابتدا برای خدمت به دنیای غرب و استکبار بوده است و تا قبل از انقلاب اسلامی این هدف را در سراسر دنیا به پیش می بردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در درس خارج فقه رسانه که روز شنبه مورخه سوم مهرماه سال 95 در موسسه فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار گردید، به فصل دوم مباحث پرداخت و گفت: سازندگان رسانه با یک نگاه مادی و برای رسیدن به اهداف غیر الهی رسانه ها را به وجود آوردند و بشر را از فطرت خداجویش دور کردند و نقش یهودیت امروز در بی دینی مردم جای تأمل دارد.
ایشان در ادامه گفت: با تلاش های متعدد دشمن توانست این ابزار رسانه را به فرهنگ و پیامی برای اهداف خود قرار دهد که در هر دو صورت ما باید از وظیفه خویش غافل نشویم و از این ابزار برای ترویج دین داری بهره بجوییم.
اهم مباحث استاد رفعتی به شرح ذیل می باشد:
بعد از آن که در 50 جلسه سال قبل به مباحث کلی رسانه پرداختیم در این فصل به بحث پیام و محتوای رسانه می پردازیم .
بعد از عوامل رسانه یا پیام رسان مهم ترین بحث پیام رسانه است.
در فصل 3 به مخاطب رسانه و پیام گیرنده رسانه می پردازیم.
در بحث گذشته  به سرفصل های کلی و مهم پیام رسانه اشاره کردیم.


تعریف رسانه دینی
اولین بحث مهمی که در پیام رسانه داریم، تعریف رسانه دینی و یا تبیین ماهیت رسانه دینی است و بعد به سراغ چشم انداز رسانه دینی می رویم.( برنامه و کارکردهای رسانه دینی)
مفهوم کلی و عام رسانه، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر از روز تولدش که در غرب و دنیای سکولار متولد شد، پسوندی به عنوان رسانه دینی در ماهیت و تعریف خود نداشت.
رسانه در غرب و دنیای مدرن از جمله ابزارهایی است که جامعه و انسان ها را به سوی مادیات و ساختن دنیایی مدرن با ابزارهای طبیعی و فناوری پیش ببرد، بنابراین از ابتدا سکولاریستی متولد شد.
بنابراین رسانه ابزاری است برای تبیین ماهیت سکولاریستی و دین زدایی، فارغ از نگاه ارزش و معنوی، زیرا سازندگان رسانه نگاهشان مادی است و نگاه معنوی، دینی و ارزشی ندارند، لذا می خواهند این ابزار در خدمت جهان مادی باشد.
رسانه ها کارگزاران این نگاه سکولاریستی و عرفی نسبت به دنیا هستند زیرا داعیه این را دارند که آیینه واقعیت ها هستند و می خواهند نشان دهند  مردم به دنبال امور مادی و طبیعی هستند و هیچ بعد ماوراء طبیعه را در اندیشه خودشان ندارند، لذا کارکرد و ماهیت رسانه ها این گونه تعریف می شد.


سوال: این که فطرت انسان کمال جو است چگونه می شود؟
پاسخ: همان روایت که می گوید: «کل مولود یولد علی الفطره» در صدد بیان این واقعیت است که تولد انسان بر این مبناست ولی نمی گوید که بر مبنای فطرت زندگی می کند بلکه تعبیر روایت این است که پدر و مادر فطرت خداجویی را از فرزند می گیرند.


سوال: سازندگان رسانه ها می خواستند فطرت را بگیرند؟
پاسخ: بله، زیرا ماهیتی که برای رسانه درست کردند معنوی نیست. انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید زلزله بزرگی را به وجود آورد زیرا برخاسته از مبانی دینی بود و سبب شد که دنیای سکولار و غرب با بحران جدی مواجه شود.
اگر انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید، یقین بدانید که آنان بر تمام خاورمیانه یا آسیای مرکزی یا غرب آسیا مسلط می شدند.
انقلاب اسلامی شکاف عمیقی را ایجاد کرد. آنان چیزی به نام افیون ملتها را تبیین می کردند، اما  با پدیده ای مواجه شدند که دنیا را به دین خواهی و بازگشت به فطرت توصیه می کند.
یهود امروز مظهر دین داری نیست؛ به علت روایت که می فرماید: «یُهوّدانه و یُنصّرانه»
بنابراین اگر مظهر دین داری بودند روایت این گونه نمی فرمود. یهودیت بر اساس فطرت خداپرستی نیست، زیرا فطرت انسان براساس توحید است و نه یهودیت و نصرانیت.
خداوند متعال در قرآن در مورد اکثر مردم واژه هایی نظیر «اکثرهم لا یشعرون، لا یعلمون و لا یفقهون» بیان فرموده است.
اگر واژه اکثر را در قرآن جستجو کنید و یا در معجم ببینید به این حقیقت خواهید رسید که اکثریت بر اساس فطرت ارزشی باقی نماندند و روی همین جهت، قرآن اکثریت را تخطئه می کند.
کسانی که رسانه را خلق کردند از ابتدا به عنوان ابزاری برای تفکر دنیوی خودشان بدان نگاه کردند. آنان می خواستند دین را برای امور فردی محدودکنند.
انقلاب اسلامی دین را به عنوان پایگاهی برای مقابله با این تفکر قرار داد.
باید به تاریخ درست نظر کنیم تا متوجه شویم چه وضعیتی بر کشور ما و دنیا حاکم بود. رسانه ها با سرعت تمام به سمت دین زدایی حرکت می کردند.


رسانه ابزار یا فرهنگ
یکی از محققین آمریکایی می گوید رسانه پیام یا فرهنگ است.
در هر صورت چه ما رسانه را ابزاری بدانیم و چه خودش را پیام و فرهنگ بدانیم، طبق هر دو دیدگاه از ابتدا به عنوان ابزار یا فرهنگی برای ترویج مبانی سکولاریستی تعریف شده است.
آن قدر از این ابزار در جهت ترویج مقاصد دنیوی خودشان به خوبی استفاده کرده اند که به یک پیام تبدیل شده است؛ یعنی با ده ها و صدها رسانه توانسته اند این ابزار را به پیام تبدیل کنند.
در پیام مقام معظم رهبری به رئیس رسانه ملی آمده که رسانه نیاز به مدیریت دینی دارد حتی نسبت به اختیار می تواند موجی، شورش یا طوفانی در جامعه به راه بیندازند و گاهی مطالبه عمومی درست می کنند و مردم را به صحنه می کشانند.
رسانه ها از روز تولد در جهان سکولاریسم می خواستند مردم را فوج فوج به دنیای بی دینی بکشانند.
سوال: بعضی می گویند رسانه نیز مانند سایر وسائل دیگر برای مبارزه با دین نبوده است و از آن سوء استفاده شده است.
پاسخ: این دو دیدگاه در مسائل سیاسی نظام ما نیز هست. بعضی تصور می کنند که نگاه مسئولین به غرب همیشه منفی است و نباید این گونه باشد، اما رهبری نظام که احاطه به جهان دارند درک می کنند که دشمن درصدد دشمنی است.
قرآن می فرماید که ماهیت دشمن، ضد دین است و اگر خودش را ناصح نشان می دهد فریب نخورید.
پس ما باید تعریف جدیدی از رسانه داشته باشیم.
انقلاب؛ همان گونه که در نظام سیاسی انقلاب ایجاد کرد در اندیشه فقه رسانه نیز باید انقلاب به وجود آورد.
باید در این فرهنگ، انقلابی به وجود آوریم و فرهنگ ضد دینی را به  فرهنگ دینی تبدیل کنیم.
علی رغم این که تولد چیزی ممکن است ضد دینی باشد، می توان از آن استفاده صحیح داشت./926/903/ص
تقریر: محسن جوادی صدر

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳