vasael.ir

کد خبر: ۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ - 16 October 2016
خلاصه یک مقاله ارائه می شود؛

تدوین و تحول علم سِِیَر

چایگاه اطلاع رسانی وسلئل ـ مباحث سِیَر در کتب فقهی شیعه، عمدتاً در کتاب «جهاد» مورد بحث قرار می­گیرد و حتی بسیاری از فقیهان اولیه شیعی از جمله شیخ طوسی و ابن ادریس حلّی، فصل حاوی مباحث جهاد را به جای کتاب جهاد، «سیره الامام» نامگذاری کرده­ اند.

به گزارش سرویس حقوق پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، در پی بررسی مقاله سیدمصطفی محقق داماد که درباب علم سیر نگارش شده است خلاصه ای از این مقاله به شرح ذیل ارائه می گردد:

 

مقدمه

در فرهنگ اصطلاحات، کلمه «سِیَر»، جمع «سیره» از ریشه «سیر» به معنای حرکت است و اصطلاحاً به رفتار و کردار و خلق­و­خو اطلاق می­شود. امّا در اصطلاح وقایع­نگاران و فقیهان اسلامی، ظاهراً از قرن دوم هجری به بعد، این کلمه دو معنای اصطلاحی دیگر یافته است؛ یک مفهوم خاص، و یک مفهوم عام که بی­ارتباط با معنای اول نیست و پایه و اساس حقوق بین­الملل اسلامی را پایه­ریزی کرده است.

 

مفهوم خاص:

در اصطلاح وقایع­نگاران اسلامی، به شرح حال دوره زندگی پیامبر اسلام (ص)، «سیره» اطلاق می شود. گفتار و کردار پیامبر (ص) و فرمان­هایی که در زمان صلح و جنگ یا متارکه صادر می­فرموده اند و مجموعاً شامل سنّت ایشان می­گردیده به معنای خاص کلمه، «سیره پیامبر» نامیده شده است.

 

مفهوم عام:

منظور از سیره در این معنا، کلیه امور مرتبط با زمان جنگ­ های داخلی و خارجی اسلام و نیز ترتیب برقراری صلح و آرامش و سلوک در زمان صلح با همسایگان و مجاورین است. در زمان پیامبر، دین و سیاست از هم جدا نبود. در طول ده سال زندگی آن حضرت در مدینه، اسلام، سرزمین­ هایی را به وسعت سه میلیون کیلومتر مربع فتح کرده بود و کلیه مسائل و امور، به وسیله فرمان­ های پیامبر حل می­ شد و سامان می­ گرفت.

پانزده سال پس از فوت پیامبر (ص)، قلمرو اسلام چنان گسترشی یافت که خلیفه سوم بر قسمتی از سه قاره حکم می­ راند، یعنی از آندلس تا مرزهای چین. مدینه، مرکز این دنیای اسلامی بود و بر اکثر ملل متمدن آن روزگار به عنوان یک تمدّن برتر، حکمروایی داشت. طبعاً حکومت اسلامی با مسائل جدیدی مواجه بود که حل آن­ها ضرورت داشت. بی­ تردید، خلفای راشدین سعی داشتند روش و رویه خود را به احادیث و سنّت پیامبر مستند سازند و از این رهگذر به گنجینه «سِیَر» (حقوق بین­الملل اسلامی) بی افزایند.

 

اصطلاح سیره

در واقع اصطلاح «سیره» از نظر لغوی به معنای سلوک و طرز رفتار بود، اما بعدها به رفتار پیامبر (ص) در جنگ و سپس به رفتار حکام مسلمان در امور بین­الملل اطلاق شد.

در باب اعلان جنگ، رفتار با اشخاص اعم از نظامی و غیرنظامی، حفظ و ضبط اموال دشمن، تعیین تکلیف اسرای جنگی، نحوه توزیع غنائم به دست آمده از طریق جنگ، میزان اختیارات فرماندهان جنگ، حدود و وظائف هیئت­های اعزامی، رفتار با جاسوسان و گروگان­ها و بالاخره متارکه جنگ و آتش بس و مذاکره در باب صلح و حتی قواعد بی­طرفی (اعتزال) ایجاب می­کرد تا قواعد و مقررات یکسان و مؤکدی وجود داشته باشد. این قواعد همان است که ما به پیروی از حقوقدانان اسلامی آن­ها را «سِیَر» نامیدیم.

 

علم سِیَر در کتب فقهی

مباحث سِیَر در کتب فقهی شیعه، عمدتاً در کتاب «جهاد» مورد بحث قرار می­گیرد و حتی بسیاری از فقیهان اولیه شیعی از جمله شیخ طوسی و ابن ادریس حلّی، فصل حاوی مباحث جهاد را به جای کتاب جهاد، «سیره الامام» نامگذاری کرده­ اند.

ابوحنیفه نخستین کسی است که سلسله درس­هایی مستقل درباره حقوق جنگ و صلح و بی­طرفی ارائه و اصطلاح «سِیَر» را به آن مجموعه اختصاص داده است.درس­های مزبور توسط چند تن از شاگردان او ویرایش و تهذیب شد که از آن جمله است کتاب السِیَر الصغیر و السِیَر الکبیر شیبانی (ف 189 ه ق) و کتاب السِیَر ابراهیم الفزازی (ف 18 ه ق). محمد شیبانی علی­رغم نداشتن سوابق تألیفات منظم فقهی توسّط فقهای پیش از خود، دست به تهیه چنین مجموعه­ای، آن هم صرفاً برپایه یافته­های فقه اسلامی زده و موجب اعجاب محققان جهان قرار گرفته است.

 

علم سِیَر در دوره معاصر

در دوره معاصر نیز، «علم سِیَر» مراحل تکامل خود را طی نموده است. پرفسور محمد حمیداله را می­توان بزرگترین نویسنده­ای دانست که در این زمینه به زبان­های مختلف در دوران معاصر قلم زده است. این محقق نامدار اسلامی، به زبان­های عربی، فرانسه، آلمانی، اردو و ترکی اسلامبولی چنان تسلط دارد که با آثار گرانبهای خود به زبان­های مزبور، مجامع علمی را مستفیض نموده است. مهم­ترین اثر ایشان The Muslim Condoct of State است که تحت عنوان «سلوک بین­ المللی دولت اسلامی» به فارسی ترجمه شده است.

 

منبع: مجله تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، شماره 23

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳