vasael.ir

کد خبر: ۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲ - 09 October 2016
درس خارج ولایت فقیه؛ آیت الله مقتدایی مطرح کرد؛ / جلسه 1

امام خمینی بحث مدفون شده ولایت فقیه را به زیبایی به نمایش گذاشتند

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله مقتدایی در اولین جلسه درس خارج فقه ولایت فقیه به شجاعت حضرت امام (ره) اشاره ای داشت و گفت: امام خمینی با جرأت فراوانی که داشتند این بحث را مطرح کردند و در ادامه نیز حکومت اسلامی مستقر گردید و همه فهمیدند که اسلام نیز قدرت اداره کشور را دارد و امروزه نظام جمهوری اسلامی مانند خورشیدی درخشان می تابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، آیت الله مقتدایی در درس خارج فقه ولایت فقیه که در مورخه 14 شهریور سال 95 در مدرسه مبارکه دارالشفاء برگزار گردید، به شجاعت حضرت امام (ره) اشاره ای داشت و گفت: امام خمینی با جرأت فراوانی که داشتند این بحث را مطرح کردند و در ادامه نیز حکومت اسلامی مستقر گردید و همه فهمیدند که اسلام نیز قدرت اداره کشور را دارد و امروزه نظام جمهوری اسلامی مانند خورشیدی درخشان می تابد.

وی در ادامه ضرورت بحث ولایت فقیه را تشریح کرد و درباره سرفصلهای کتاب ولایت فقیه توضیحاتی را بیان نمود و شیوه بحث خود در این مبحث را تبیین کرد.

 

اهم مباحث آیت الله مقتدایی به شرح ذیل می باشد

امیدواریم شروع تحصیلی امسال که مقارن با سالروز ازدواج مبارک مولای متقیان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است باعث توفیق بالایی برای پیشرفت حوزه‌های علمیه باشد و انشاءالله به برکت این روز و نیز دهه ولایت که در پیش است توفیق بیشتری داشته باشیم.

در سال تحصیلی قبل در پایان بحث کتاب الخمس صحبت شد که درس بعدی از چه کتابی باشد دوستان پیشنهاداتی دادند که مثلا حج یا میراث و یا ولایت فقیه شروع شود در طول تابستان و بعد از کمی فکر به نظرم رسید که بحث ولایت فقیه اولویت دارد.

از اول غیبت صغری، بزرگان در کتابهاشان بحث کردند و گرچه بحث‌های مفصل و یا مجمل می‌شد ولی در کتب مدفون بوده و به مرحله اجرا گذاشته نشد البته گاهی اتفاق می‌افتاد که مرجع تقلیدی را می‌گفتند مبسوط الید است و اجرای حد می‌کرده تا اینکه مرحوم امام(ره) این شجاعت را از خودشان به خرج دادند و این بحث را به مرحله اجرا گذاشتند و یک نظام اسلامی با حاکمیت ولی فقیه اجرا کردند که بحمدالله مستقر شده و مورد توجه دولت‌ها و ملت‌ها قرار گرفته است و همه متوجه شدند که اسلام هم قدرت اداره کشور را دارد درحالی‌که خیلی‌ها فکر می‌کردند اسلام این قدرت را ندارد ولی این‌گونه نشد بلکه جمهوری اسلامی تشکیل شد و تهدیدی برای زورگویان شد به ویژه وقتی بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی پیش آمد این تهدید عملی شد، لذا مخالفتشان بیشتر شد و سعی‌شان بر این است که این نظام را ساقط کنند اما نتوانستند و الان به القاء شبهه متمسک شدند تا ذهن همگان مخصوصا جوانان و دانشگاهیان را از ولایت فقیه منصرف کنند.

 

ضرورت بحث ولایت فقیه در عصر ما

 برای تحکیم مبانی علمی ولایت فقیه ضرورت دارد بحث از آن خصوصا در این زمان که حساسیت عجیبی از جوانب گوناگون پیدا شد؛ لازم است ولایت فقیه از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

برای نمونه وقتی فقیه به عنوان اینکه منسوب عام است به عنوان ولی فقیه انتخاب شود تکلیف بقیه فقهاء که آنها هم منسوب عام از ناحیه امام هستند چیست؟

 یا اینکه اگر اصل ولایت فقیه را پذیرفتیم آیا فقیه ولایت مطلقه دارد یا ولایت محدود و آیا مثل انبیاء و ائمه است؟

آیا در مورد ولی فقیه علاوه بر اجتهاد، مرجعیت هم باید باشد و نیز بر فرض اجتهاد آیا اعلمیت نیز شرط است؟

بنابراین به خاطر این مسائل که من ضروری می دانم، تصمیم گرفتیم مسأله ولایت فقیه را بررسی کنیم.

در مسأله ولایت فقیه دو صورت بحث مطرح است:

صورت اول: بحث به صورت تفصیلی

صورت دوم: بررسی اهم مباحث

ولی به نظر می‌رسد بهتر است اهم مباحث روشن بشود و خیلی بحث را ادامه ندهیم.

 

بحث اول؛ معنای ولایت

بحث اول درباره معنای ولایت است.

همچنین اینکه ولایت در لغت و نیز در قرآن به چه معناست؟ که بعضی می‌گویند در قرآن مشتقات این کلمه 230 مورد آمده است.

 اینکه ولایت فقیه در روایات به چه معنایی است؟ و در کتب فقهاء به چه معنی آمده است؟ که به عنوان نمونه در کتب طهارت، صلاة، حج، خمس و غیره این بحث ولایت مطرح است.

 

بحث دوم؛ انواع ولایت

بحث دوم درباره انواع ولایت است؛ ولایت تشریعی و تکوینی

 

بحث سوم؛ ولایت متعلق به کسیت؟

 بحث سوم درباره این است که اصل ولایت برای چه کسی است؟ آیا برای خداوند است یا برای ائمه است یا غیر ائمه هم می‌توانند ولایت داشته باشند؟

بحث ما فشرده است و ادله اصلی را مطرح خواهیم کرد و نه به شکل تفصیل مُمِل و نه اخلال مُخِل./901/926/ر

مقرر: محسن جوادی صدر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳