vasael.ir

کد خبر: ۳۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ - 27 September 2016
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

حکومت اسلامی با بسیج همگانی نهادها و نیروها در نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب تلاش کند

پایگاه اطلاع رسانی وسائل _ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به نقش حکومت در پیش برد راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: حکومت اسلامی با بسیج همگانی نهادها و نیروها در نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب تلاش کند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی، حجاب یک خواسته فطری است ک  محدود به اسلام نیست. زیبایی، امنیت، رشد و تعالی بانوان در حفظ حجاب است.
امروز با گسترش فضای رسانه، ارزش حجاب بر کسی پوشیده نیست، دشمن ارزش حجاب را می داند که در برابر آن جبهه گیری می کند و برای رواج بی بند و باری بودجه بسیار هزینه می کنند، اما با تمام تبلیغات منفی غرب، گرایش و تمایل زنان غربی به حجاب در حال گسترش است.
نهادینه کردن فرهنگ حجاب در نظام اسلامی، امری ضروری است که نیازمند مشارکت تمام دستگاه ها و نیروهای کشور است، در این میان احیای سنت حسنه امر به معروف و تببین جایگاه عفاف و حجاب از راه های نهادینه کردن این ارزش متعالی است.
از این رو با توجه به اهمیت و جایگاه عفاف و حجاب، پای صحبت خانم سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل زنان و خانواده می نشینیم تا از دریچه نگاه وی به بررسی راه های نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب بپردازیم.


وسائل _ تأثیر مسأله حجاب در پویایی و یا عقب ماندگی زن مسلمان را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر می رسد پوشش و عفاف یکی از رموز موفقیت زن مسلمان است، چون از بی بند و باری و ولنگاری هرگز نتیجه خوبی گرفته نمی شود و موفقیتی به همراه ندارد. در کشور عزیز ما ایران بعد از انقلاب مشاهده شد که زنان با عفاف کامل به بهترین موفقیت ها رسیدند.

 

وسائل _ علل پسرفت در زمینه حجاب طی سال های گذشته _ از اول انقلاب تا کنون _ را در چه می دانید؟
علل مختلف و گوناگون است. هیچ گاه یک علت یا دو علت نمی تواند به این سونامی دست زده باشد. از مهم ترین علت های آن تهاجم فرهنگی و شبیخون دشمن کینه توز بوده است که به صراحت نظریه پردازان خودشان برای برداشتن حجاب زنان و دختران ایرانی به منظور مقابله با انقلاب اسلامی اعتراف کردند.
یکی دیگر از علل آن، نا آگاهی و عدم بصیرت زنان و دختران جامعه ما به خود شناسی، خدا شناسی  و دشمن شناسی بوده است.
زیرا اگر خود شناس بودند و کرامت و ارزش وجودی خویش را درک می کردند و خداشناس بودند و نظارت و مراقبت خدا را بر رفتارشان احساس می کردند و دشمن شناس بودند و شگردهای موذیانه دشمن را درک می کردند هرگر عفاف و حجاب خود را کم نمی کردند یا از دست نمی دادند.

 

                                            نقش سوء رفتار برخی مسؤولین در پسرفت حجاب
شاید یکی از علل آن هم سوء رفتار و کج سلیقگی بعضی مسؤولین و دست اندرکاران مسائل فرهنگی و تبلیغی کشور است. 


وسائل _ راهکارهای نهادینه شدن فرهنگ حجاب در جامعه و نقش حکومت در پیشبرد این راهکارها چیست؟
راهکارهای آن آگاهی بخشی، روش تبلیغ صحیح و کارهای فرهنگی است. یکی از روش های مؤثر این است که برای عفاف و زن های با عفاف و حجاب ارزش قائل شوند و مضرات بی حجابی و بی بند و باری را تبیین کنند.
حکومت ها باید مسائل مبتلا به کشور خود را رصد کنند و حافظ جان، مال و کیان مردم خود باشند. در نظام اسلامی، حکومت باید علاوه بر اهمیت دادن به مصالح اصلی اسلام و نظام، شئون و شخصیت مردم را نیز در نظر داشته باشد و در حفظ و حراست آن کوشا باشد.


                                           شگرد دشمن، رواج بی حجابی و بی بند و باری است
از آن جا که خواسته دشمنان و شگرد آنان بی حجابی و بی بند و باری است. بر حکومت اسلامی لازم و واجب است در نهادینه ساختن فرهنگ عفاف و حجاب بیش ترین همت خود را مبذول کند.
و از راه های مختلف و بسیج همگانی نهادها، نیروها و بهره گیری از همه توان و ابزار فرهنگی و علمی خویش در نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب بکوشند و از همه قوای کشور در این زمینه استفاده کنند.


وسائل _ در شرایط کنونی جهانی، حجاب برتر از منظر شما دارای چه پارامترهایی است؟
حجاب برتر، حجابی است که مطابق قرآن کریم و با مقتضیات و آداب و رسوم هر منطقه ای باشد، یعنی اصل آن که تعیین حد و مرز حجاب است و در سوره نور و احزاب مشخص شده است، محفوظ باشد ولی در اجرا و مدل پوشش می توان از آداب و رسوم هر کشور و یا هر منطقه ای با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی بهره گرفت.

 

وسائل _ چرا امروز در بسیاری از کشورهای اروپایی به شدت از حجاب می ترسند و برخورد سختی با افراد محجبه دارند؟
برای این که حجاب را نمادی از انقلاب اسلامی تلقی می کنند و افراد با حجاب را انقلابی و اسلام گرا می نامند  و در تبلیغات خویش غیرمنصفانه زنان مؤمن را تروریست معرفی کرده و نشان می دهند.
نه به این معنا که آنان عقیده دارند هر محجبه ای تروریست است؛ بلکه می خواهند با تبلیغات سوء جلوی پیشرفت اسلام مترقی را بگیرند.
اعمال و رفتار بسیاری از زنان محجبه در خارج از کشور، گواه این است که آنان به شدت با تروریست مخالفند. پوشش و عفاف آن ها، عمل به آیات قرآن و رعایت اخلاق اسلامی است و بارها در راهپیمایی اظهار داشته اند که با تروریست مخالفند.


وسائل _ خانواده ها چه نقشی در نهادینه کردن فرهنگ حجاب دارند؟
تربیت دینی و اخلاقی فرزند از بدو تولد، بر عهده والدین است . برای داشتن دختران عفیف باید خانواده ها آگاهانه، ارزش پوشش و عفاف را در نظر داشته بانشد و آنان را در مسیر عفاف راهنمایی کنند.

 

                                       دختران، پارادوکس بین آموزش های خانه و مدرسه نبیند
و به محض ورود دختران به محیط آموزشی مدرسه، هماهنگی بین آموزش های خانواده و آموزش های حکومتی رعایت شود و یک دختر جوان، پارادوکس بین آموزش های دینی در خانه و مدرسه نبیند.
بنظر می آید خانواده ها، باید در عفاف دختران دقت داشته باشند و حریم ارزشمند دختران خود را با پوشش کافی متناسب با سن آن ها رعایت کنند.


وسائل _ رسانه و فضای مجازی چه نقشی در راستای نهادینه کردن حجاب دارند؟
یکی از راهکارها این است که سینمای کشور، تئاتر و صدا و سیما از طریق بازیگران حدود عفاف را حفظ کنند؛ چرا که بازیگران به معنا و مفهوم الگو برای دیگران هستند.


وسائل _ با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.
بنده هم متقابلا تشکر می کنم. موفق و سربلند باشید./1309/300/ص

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶