vasael.ir

کد خبر: ۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳ - 23 September 2016
از مجموعه کتب انتشارات دانشگاه امام صادق؛

معرفی کتاب جلوه ای از اقتصادنا شهید صدر

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ شهید صدر در کتاب اقتصادنا ضمن تبیین سازوکارهای علمی و مکتبی دو نظام اقتصادی بزرگ سوسیالیسم و سرمایه داری، انتقادات بنیادینی را به این دو وارد می‌کند و نشان می‌دهد که برای رفع مشکلات جامعه بشری دل بستن به هر نظام دیگری غیر از نظام الهی بی فایده است.

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ شهید صدر در کتاب اقتصادنا ضمن تبیین سازوکارهای علمی و مکتبی دو نظام اقتصادی بزرگ سوسیالیسم و سرمایه داری، انتقادات بنیادینی را به این دو وارد می‌کند و نشان می‌دهد که برای رفع مشکلات جامعه بشری دل بستن به هر نظام دیگری غیر از نظام الهی بی فایده است.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، کتاب جلوه ای از اقتصاد ما، تلخیص اقتصادنا آیت الله سید محمد باقر صدر، نوشته عبدالمحد کاشیان می‌باشد و توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در 230 صفحه به چاپ رسیده است.

 

بی شک اقتصادنا مهم‌ترین و ارزشمندترین کتابی است که تاکنون در زمینه‌ی اقتصاد اسلامی به رشته تحریر درآمده است، بسیاری از اندیشمندان و متفکران مسلمان اذعان دارند که رشد اندیشه اقتصاد اسلامی در نیم قرن اخیر مرهون آثار و اندیشه های شهید صدر خصوصاً کتاب اقتصادنای ایشان بوده و از این رو ایشان را به عنوان پایه گذار جریان اندیشه اقتصاد اسلامی دوره معاصر می‌شناسند.

 

شهید صدر در کتاب اقتصادنا ضمن تبیین سازوکارهای علمی و مکتبی دو نظام اقتصادی بزرگ یعنی سوسیالیسم و سرمایه داری، انتقادات بنیادینی را به این دو وارد می‌کند و نشان می‌دهد که برای رفع مشکلات جامعه بشری نه تنها این دو نظام، بلکه دل بستن به هر نظام دیگری غیر از نظام الهی بی فایده است.

 

کتاب جلوه ای از اقتصاد ما، خلاصه ای از کتاب ارزشمند اقتصادنا است که سعی دارد اندیشه های اقتصادی این شهید بزرگوار را بدون هیچ کم و کاستی در اختیار مخاطبان قرار دهد.

 

این کتاب در هفت فصل به رشته تحریر درآمده است که فصل نخست به بررسی و نقد مبانی مارکسیسم می‌پردازد و در فصل بعدی به نقد اصول اساسی سرمایه داری پرداخته شده است و بیان شده: اگر قرار بود اقتصادنا در زمان ما نوشته شود، بخش مهمی از نقدهای آن متوجه سرمایه داری می‌شد.

 

در فصل سوم که مشخصات اساسی اقتصاد اسلامی نام دارد آمده است: به طور کلی می‌توان مبانی و چارچوب‌های اقتصاد اسلامی را در سه اصل کلی خلاصه کرد: اصل مالکیت مختلط، اصل آزادی اقتصادی در کار محدود و اصل عدالت اجتماعی که بر اساس این سه اصل مکتب اقتصاد اسلامی ساخته می‌شود که در این فصل هر کدام از آن‌ها به طور مجزا توضیح داده شده است.

 

در فصل بعدی، روش کشف مکتب اقتصادی اسلام بیان شده است و در فصل پنجم به بیان نظریه توزیع در اسلام پرداخته شده و در قسمتی از آن آمده است: مشکلات اقتصادی بیش از آنکه از کمبود منابع ناشی شده باشد، از ظلم و کفر بشر در استفاده از این منابع نشات گرفته است.

 

در فصل ششم این کتاب ابتدا جنبه های مختلف تولید و رشد تولید بیان شده و سپس وسایل رشد تولید، اعم از ابزار فکری و فرهنگی و ابزار قانونی گفته شده و به تشریح آن‌ها پرداخته است، در پایان این فصل نیز دلایل تولید ذکر شده است.

 

در فصل پایانی کتاب جلوه‌ی اقتصاد ما، مسئولیت دولت در اقتصاد اسلامی را مورد بحث قرار داده است. /327/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۲ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۰۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۸:۴۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۴
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۵۹
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۵۹