vasael.ir

کد خبر: ۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ - 22 September 2016
معرفی کتاب؛

درآمدی بر معماری و شهرسازی از منظر قرآن و اسلام

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ کتاب «درآمدی بر معماری و شهرسازی از منظر قرآن و اسلام»، بررسی اصول و مبانی مربوط به ساختن بناهای ساختمانی و شهرها بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی است که به همت مهدی خاک‌زند نویسنده کتاب و از سوی انتشارات مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص( منتشر شده است.

به گزارش سرویس جامعه پایگاه اطلاع رسانی وسائل، کتاب» درآمدی بر معماری و شهرسازی از منظر قرآن و اسلام«، بررسی اصول و مبانی مربوط به ساختن بناهای ساختمانی و شهرها بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی است که به همت مهدی خاک‌زند نویسنده کتاب و از سوی انتشارات مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص( منتشر شده است.

در این نوشتار به نقد و ارزیابی سیستم معماری و شهرسازی جدید که برگرفته از فضاهای ارایه شده از سوی جهان غرب است، پرداخته شده و پس از آن اصول طراحی شده از دیدگاه قرآن کریم و روایات معصومین(ع) در زمینه معماری و شهرسازی بیان شده است.

نویسنده نخست به بیان اهمیت و جایگاه عمران و آبادانی در دین اسلام پرداخته و عناصر مهم توسعه شهرنشینی در قرآن مانند: امنیت، معیشت و حمل و نقل را بیان کرده و معیارهای معماری و شهرنشینی از این منظر تبیین کرده است.

در ادامه وی به توصیف آرمانشهر اسلامی و نحوه شکل‌گیری ان بر اساس آموزه‌های دین اسلام پرداخته و این آرمان‌شهر را شهری دارای طهارت، عدالت، وحدت، ذکر، اصلاح، امنیت و معنویت معرفی نموده و لوازم ایجاد آسایش و رفاه عموومی شهروندان در آن را از لحاظ تأمین آب، رفت و امد شهروندان، بازار و تأمین مایحتاج مردم، مسجد و محل عبادت، محل آموزش، داشتن زندان و دادگاه، داشتن نیروهای انتظامی برای تأمین امنیت و … را بیان کرده و بایسته‌های یک منزل مسکونی را نیز از لحاظ نوع پوشش و امکانات رفاهی از منظر قرآن و سنت بررسی کرده است./102/825/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶