vasael.ir

کد خبر: ۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ - 15 September 2016
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

غیر از برگزاری درس خارج فقه حکومتی کاری صورت نگرفته است

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی گفت: ‌چند سالی است که رهبر معظم انقلاب نسبت به فقه حکومتی تاکید دارند؛ اما غیر از برگزاری درس خارج فقه حکومتی کاری صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار در مشهد مقدس، گفت: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب نسبت به فقه حکومتی تاکید دارند؛ اما غیر از برگزاری درس خارج فقه حکومتی کاری صورت نگرفته است.

وی افزود: فقه حکومتی اقتضای دیگری هم دارد صرف کثرت برگزاری بحث ولایت فقیه که فقه حکومتی نیست، در اصول وقتی به باب تزاحم می رسیم عقل می گوید آنچه اهم است بر مهم مقدم است؛ بنابراین اهم را بر مهم ترجیح می دهیم؛ اما تشخیص دهنده درتزاحم فردی خود شخص است که این خود و تشخیص در افراد گوناگون تفاوت دارد، ممکن است از دید کسی مسئله ای اهم باشد از دید دیگری نباشد.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی در فقه حکومتی می گوئیم حج باعث تقویت دین است، ممکن است زمانی حاکم تشخیص دهد که باعث تضعیف دین می شود، در تزاحم فردی اگر شخصی اهم و مهم کند بعدا خلاف آن ثابت شود بحث اِجزاء پیش می آید که آیا این عمل مجزی و کفایت از وظیفه می کند؟

وی گفت: در تزاحم بحث فقه حکومتی اگر حاکم تشخیص دهد که اکنون حج باعث ضعف دین است و منع کند؛ البته امسال حکم منع نشد بلکه سعودی صد عن سبیل الله کرده است. حال اگر منع شد و فردی از راهی دیگر خود را به حج رساند و عمل را انجام داد مشکل است که بگوئیم این عمل او مجزی و کفایت می کند از وظیفه ای که به گردن او بوده است. اینجا فقه حکومتی باید وارد شود و این مطلب را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: فقه میدان وسیعی دارد و کار زیادی می خواهد، اعتقادات هم چنین است، انواع و اقسام مذاهب و نحله ها و فرقه های مختلف با عقاید و مبانی مختلف وجود دارند که فعالیت می کنند./917/د102/ح ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶