vasael.ir

کد خبر: ۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ - 13 September 2016

آغاز فعالیت پژوهشکده اسلام تمدنی در مشهد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ فعالیت پژوهشکده اسلام تمدنی با رویکرد احیاء و ایجاد تمدن برین و نوین اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، سیدعلیرضا واسعی، مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از تصویب پژوهشکده اسلام تمدنی با چهار با چهار گروه پژوهشی فقه کاربردی، حکمت و کلام جدید، قرآن و مطالعات اجتماعی و هنر و تمدن اسلامی خبر داد.

وی هویت یابی بخش پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی برای برقراری ارتباط با اعضاء هیئت علمی، محققان و اندیشمندان بیرونی، حضور در مجامع علمی و تعیین شناسنامه معین را از مهم ترین اهداف تاسیس این پژوهشکده دانست و اظهار داشت: با توجه به توان علمی، امکان حضور در مجامع ملی و بین المللی و نیز برای جذب اعضاء هیئت علمی، نیازمند سازوکار قانونی بودیم و چون پژوهشکده ای وجود نداشت عملا دست یابی به اهداف ممکن نبود.

مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه عنوان پژوهشکده رویکرد خاصی را نشان می دهد که از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: مقوله ایجاد تمدن نوین یا احیای تمدن اسلامی از دغدغه های مهم بزرگان روشن اندیش و رهبر معظم انقلاب بوده و هست، از این رو پژوهشکده در چنین مسیری گام بر می دارد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده به عنوان یک مرکز پژوهشی باید جهت گیری فعالیتهای خود را مشخص کند تا علاوه بر پیوند با تخصص و تجربه اساتید، اهداف و ماموریتهای دفتر تبلیغات و به صورت اخص قطبهای فکری – فرهنگی که مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، همسو باشد، خاطرنشان کرد: ما در مطالعات و پژوهشها به سمت عنوان گزینی علمی رفته ایم که جهت گیری مطالعه و تحقیق را روشن کند و این حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی است که در یک قرن اخیر  مورد توجه متفکران و صاحب نظرانی همچون مرحوم سید جمال الدین اسد آبادی، شهید مطهری، مرحوم طالقانی و بیش از همه مرحوم امام (ره) و امروزه رهبر معظم انقلاب دنبال می شود.

رییس پژوهشکده اسلام تمدنی، گفت: این رویکرد، رویکرد تاریخ تمدنی محض یا جامعه شناسی تمدن محض یا فلسفه تمدن محض نیست، بلکه یک رویکرد اسلام شناسانه معطوف به ساخت تمدن است؛ چیزی که به عنوان یک مأموریت برای نظام اسلامی ایران تعریف شده تا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را ارائه نماید./917/د102/ح ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷