vasael.ir

کد خبر: ۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲ - 24 August 2016
مجید پیره کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار:

کم‌توجهی به قرآن و سنت در نظام‌مندی بازار سرمایه اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل _ اواخر هفته گذشته، یازدهمین کنفرانس «بازارهای مالی اسلامی» از سوی کمیسیون اوراق بهادار مالزی برگزار شد و مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان به عنوان نماینده ایران در این کنفرانس حضور داشت.

به گزارش سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل اواخر هفته گذشته، یازدهمین کنفرانس «بازارهای مالی اسلامی» از سوی کمیسیون اوراق بهادار مالزی برگزار شد و مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان به عنوان نماینده ایران در این کنفرانس حضور داشت.

به گفته پیره، در یازدهمین کنفرانس «بازارهای مالی اسلامی» در کشور مالزی، آیات و روایاتی که مؤید مؤلفه‌های رشد و توسعه پایدار در بازار سرمایه است مورد بررسی قرار گرفته و تأکید شده که در ساختاربندی مالی اسلامی، صرف اتکا به عقود کافی نیست و باید علاوه بر قراردادها، برخی مفاهیم دیگر که در قرآن و سنت مورد تأکید قرار گرفته، مورد استفاده قرار گیرند.


پیشروی مالزی در بازار مالی اسلامی
برای بررسی بیشتر جزئیات و اهمیت برگزاری این کنفرانس، با مجید پیره گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که وی در این‌باره به ایکنا گفت: کشور مالزی، یکی از بازارهای مالی پیشرو در حوزه مالی اسلامی را داراست و در حال حاضر حجم بازار صکوک با درآمد ثابت و صکوک با درآمد متغیر در این کشور، رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: همچنین از نظر توسعه بازار و نوآوری‌ها می‌توان گفت بازار مالی اسلامی در کشور مالزی یکی از بازارهای پیشرو محسوب می‌شود. به جهت توسعه و ترویج مفاهیم مالی اسلامی، کمیسیون اوراق بهادار مالزی که رکن نظارتی و قانون‌گذاری بازار سرمایه این کشور محسوب می‌شود همه ساله اقدام به برگزاری یک نشست با حضور اندیشمندان و متخصصان مالی اسلامی در سراسر دنیا می‌کند.
بررسی چگونگی ایجاد رشد و توسعه پایدار در کنفرانس بازارهای مالی اسلامی
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در این دوره، سازمان بورس و اوراق بهادار ایران هم بنده را به عنوان نماینده‌ برای حضور در این برنامه معرفی کرد. در این کنفرانس، موضوع اصلی، اثر مباحث محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در فراهم آوردن بستری برای رشد پایدار در حوزه مالی اسلامی بود.
پیره خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که اکنون بسیاری از بازارهای مالی اسلامی دنیا با آن مواجه هستند این است که رشد و توسعه کمابیش وجود دارد، ولی سؤالی که در این کنفرانس مطرح شد این بود که به چه ترتیب می‌توانیم ثبات و پایداری این رشد را تضمین کرده و به عبارت دیگر با چه سازوکارهایی می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که این رشد ادامه داشته باشد و متوقف نشود یا احیانا سقوط نکند.


سه رکن ایجاد ثبات در حوزه مالی اسلامی
وی افزود: به همین خاطر در این اجلاس، مباحث زیست‌محیطی، اجتماعی و همچنین مسائل حاکمیتی به عنوان سه رکنی که می‌توانند این ثبات را در حوزه مالی اسلامی به نوعی تضمین کنند مطرح شد و با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از بازارهای مالی دنیا هم برای رشد پایدار به این سه مؤلفه توجه دارند، این موضوع در دستور کار بورس مالزی قرار گرفت و آنها به نوعی اثرات این سه رکن را در فراهم آوردن ثبات برای رشد و توسعه پایدار در حوزه مالی اسلامی مطرح کردند.
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در ذیل این موضوع اصلی، عناوین دیگری هم مطرح شد و یکی از مباحث مهمی که در این کنفرانس مطرح شد، شاخص‌گذاری برای مقدار انطباق محصولات بازار سرمایه اسلامی با این سه مؤلفه جهت شناسایی مقدار انطباق آنها در مسیر توسعه پایدار بود.
توجه اندک به قرآن و سنت در نظام‌مندی بازار سرمایه اسلامی
پیره خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در این کنفرانس بحث شد این بود که در قرآن و سنت، آیات و احادیثی وجود دارد که مؤید اهمیت این سه مؤلفه در توسعه است ولی متأسفانه این آیات و روایات در نظام‌مندی بازار سرمایه‌ اسلامی، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: در این دوره، این آیات و روایات و همچنین مغفول ماندن آن‌ها هم مورد بحث قرار گرفت و تأکید شد که در ساختاربندی مالی اسلامی، صرف اتکا به عقود کافی نیست و باید علاوه بر قراردادها، برخی مفاهیم دیگر که در قرآن و سنت مورد تأکید قرار گرفته است مورد استفاده قرار بگیرند و این آیات و روایات از حیث شاخص‌بندی رشد و توسعه پایدار بر مبنای این سه مؤلفه مورد بررسی قرار گرفت.
پیره در پایان اظهار کرد: در این کنفرانس از برخی از نهادهای مالی دنیا دعوت شده بود که مقدار انطباق ابزارهای مالی اسلامی را با این شاخص معرفی کنند و بر این مبنا سرمایه‌گذاران مسلمان می‌توانند در ابزارهایی سرمایه‌گذاری کنند که در عملکردشان این سه مؤلفه را مد نظر دارند و در نهایت سرمایه‌گذاری در آنها این اطمینان را با احتمال بیشتری فراهم می‌کند که ما در نهایت رشد و توسعه پایداری را در بازارهای سرمایه اسلامی داشته باشیم.

100/323/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳