vasael.ir

کد خبر: ۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵ - 23 August 2016
معرفی کتاب؛

اندیشه اسلامی(2) با تأکید بر اندیشه سیاسی اسلام

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - کتاب «اندیشه اسلامی(2) با تاکید بر اندیشه سیاسی اسلام» در مورد معرفت دینی و دینداری، پیامدهای معرفتی مدرنیته و سکولاریسم، چالش مهم مسلمانان با مقوله مدرنیته، ظهور بنیادگرایی اسلامی و سلفی گری و تقابل آن با نوگرایی دینی، تحلیلی از ماهیت وحی و نبوت و فلسفه آن دو، بررسی مفهوم و چرایی ختم نبوت، نسبت بین دین و حکومت و مشروعیت تفکرات سیاسی در اسلام و مبانی حکومت دینی در عصر غیبت معصومین(ع) بررسی شده است.

به گزارش سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی وسائل، کتاب «اندیشه اسلامی (2) با تاکید بر اندیشه سیاسی اسلام» نوشته حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از سوی دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر ‌شد.

بر پایه این گزارش، کتاب حاضر که به عنوان کتاب درسی اندیشه اسلامی 2 دانشجویان تدوین و نگاشته شده است به بررسی مسایل مهم مربوط به اندیشه سیاسی اسلام می پردازد؛ در ابتدای این اثر کلیاتی در مورد معرفت دینی و دینداری ارایه شده و پس از آن پیامدهای معرفتی مدرنیته و سکولاریسم، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ آنگاه چالش مهم مسلمانان با مقوله مدرنیته بیان شده و ظهور بنیادگرایی اسلامی و سلفی گری و تقابل آن با نوگرایی دینی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در بخش بعدی کتاب نویسنده تحلیلی از ماهیت وحی و نبوت و فلسفه آن دو ارایه و ضمن بررسی مفهوم و چرایی ختم نبوت، نسبت بین دین و حکومت و مشروعیت تفکرات سیاسی در اسلام را بررسی کرده است و مبانی حکومت دینی در عصر غیبت معصومین(ع) را تبیین می کند.

نویسنده در ادامه به بررسی ادله فقهی و سیاسی مشروعیت حکومت ولایت فقیه پرداخته و شرایط رهبر و ولی فقیه برای احراز مسند حکومت را بیان نموده و پرسش ها و ابهاماتی را در این زمینه پاسخ داده است.

این گزارش می افزاید: نویسنده در کتاب پیش‌رو کوشیده است تا حداقل پاره‌ای از جوانب دین‌شناسی را در عرصه پیامبری و امامت و حکومت مورد بررسی و کاوش قرار دهد. در واقع در این اثر کوشش شده است تا مدلی از اسلام‌شناسی تحقیقی در عرصه اندیشه سیاسی عرضه شود، همچنین در کنار بیان دیدگاه اسلام در عرصه‌های یاد شده، دیدگاه‌های رقیب را نیز مورد ارزیابی و نقادی قرار داده است.

گفتنی است، چاپ اول کتاب «اندیشه اسلامی(2) با تاکید بر اندیشه سیاسی اسلام» در 296 صفحه، قطع وزیری، شمارگان 2000 نسخه و قیمت 9000 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد./102/825/م

منبع: خبرگزاری شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰