vasael.ir

کد خبر: ۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵ - 11 August 2016
اثری از آیت الله مظاهری؛

کتاب فقه الولایة و الحکومة الاسلامیة

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- کتاب «فقه الولایة و الحکومة الاسلامیة» تقریرات درس آیت الله حسین مظاهری در باب مباحث استدلالی ولایت فقیه و احکام حکومت اسلامی است که براساس ابواب فقه سنتی و با ذکر مستندات و ادله و نحوه استنباط احکام نگاشته شده است.

به گزارش سرویس مبانی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، کتاب «فقه الولایة و الحکومة الاسلامیة» تقریرات درس آیت الله حسین مظاهری است که توسط حجت الاسلام مجید هادیزاده به رشته تحریر در آمده است.

این کتاب در سه مجلد به مباحثی مانند: اقسام ولایت، تاریخ ولایت فقیه، قاعده حسبه، نظریه نصب، اختیار در حکومت اسلامی، ولایت و وکالت، سنت، اجماع، ادله مختلفی در اثبات ولایت فقیه، شرایط ولی فقیه، ماهیت و وجوب امر به معروف، شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، ولایت و مدیریت خانواده، احکام حدود و تعزیرات، اجرای احکام توسط ولی فقیه و مستندات و مبانی این موضوعات، اختیارات و مسئولیت های حاکم شرع و ولایت فقیه، احکام تبعید، زندان، موارد تعزیر و نیابت ولی فقیه از معصومین میپردازد.

در راستای اهمیت مبحث ولایت فقیه، جلد اول آن را به صورت تفصیلی به خوانندگان محترم معرفی میکنیم.

 

معرفی کتاب

مجلد اول کتاب «فقه الولایة و الحکومة الاسلامیة» در پنج فصل تنظیم شده است.

 

فصل اول

در این فصل برای تحلیل ولایت فقیه، سیزده مقدمه بیان میشود.

نویسنده در مقدمه اول به اقسام ولایت اشاره میکند و ولایت را به سه قسم (تکوینی، تشریعی و عنایی) تقسیم میکند.

وی پس از مقدمه اول به این سؤال در مقدمه دوم رسیدگی میکند که آیا ولایت در سه قسمی که گذشت منحصر در شخص خاصی است یا انحصاری نیست و میتوان همه یا بخشی از آن را کسب کرد؟

نویسنده در مقدمه سوم به سابقه تاریخی بحث ولایت فقیه اشاره میکند و معتقد است سابقه تاریخی این بحث حداقل به زمان شیخ صلاح الدین حلبی(قرن4) از اساتید شیخ مفید برمیگردد.

مقدمه چهارم به بحث از قاعده حسبیه اشاره میشود و نویسنده اظهار میدارد: همه فقها قاعده حسبیه را پذیرفته و اجرا کردهانـد و از آن، اصـل ولایت فقیه را  استنباط میکنند.

مقدمه پنجم فصل اول این کتاب به تبیین «ضرورت وجود حکومت در همه جوامع» میپردازد و آن را از مسلمات عقل میشمارد که نقل نیز مؤید آن میباشد.

در مقدمه ششم یکی از اصولی که در فقه اسلامی به آن پرداخته میشود را اصل آزادی بیان میکند به این معنا که کسی حق تسلط بر دیگری را ندارد که آیت الله مظاهری در ادامه میگوید: البته این با نیاز داشتن به قانون منافات ندارد.

نویسنده در مقدمه هفتم به انواع حکومت اشاره میکند و تأکید میکند: ولایت فقیه شاخهای از حکومت انتصابی (از طرف خدا) است.

برخی به استناد این اصل که ولایت از آن خداوند است، ولایت فقیه را خلاف عقل و شرع معرفی کردند که نویسنده برای دفع این اشکال به بیان انواع ولایت در مقدمه هشتم میپردازد.

نویسنده دولت انتخابی حاکم را وکیل و دولت انتصابی حاکم را ولی میداند که در اینجا لازم است تفاوتهای ولی با وکیل مشخص شود که در مقدمه نهم به بیان تفاوت بین ولایت و وکالت می‎پردازد.

نویسنده در مقدمه دهم «خاتمیت پیامبر(ص) مدرکی برای دولت انتصابی» را دلیلی بر دولت انتصابی میآورد.

اینکه بحث ولایت فقیه در کدام علم باید بررسی شود در مقدمه یازدهم بدان اشاره میشود.

تعریف ولاء و ولایت و حدود مسأله ولایت فقیه مقدمه دوازدهم و سیزدهم را به خود اختصاص داده است.

 

فصل دوم

آیت الله مظاهری با ادله چهارگانه به اثبات ولایت فقیه میپردازد.

وی دلیل عقلی را اولین دلیل برای اثبات ولایت فقیه برمی‎شمارد و در مجموع شش دلیل عقلی برای آن ذکر میکند.

نویسنده به بررسی دلیل نقلی در سه حوزه قرآن، سنت و اجماع میپردازد و با ذکر ده آیه به اثبات ولایت فقیه از منظر قران میپردازد.

وی با وجود 25 قول در اثبات ولایت فقیه از طرف فقهای امامیه ادعای اجماع محصل را میپذیرد علاوه بر اینکه محقق کرکی و صاحب جواهر نیز در این مورد ادعای اجماع دارند.

آیت الله مظاهری با اشاره به وجود 30 روایت در باب ولایت فقیه اظهار میکند: وجود همین مقدار در اثبات ولایت فقیه کفایت می‎‎کند.

 

 

فصل سوم

در این فصل شرایط عمومی کسی که میتواند ولی فقیه باشد و لایق این مقام گردد به بحث گذاشته میشود و از آنجا که این شروط زیاد است به سیزده مورد اشاره میشود.

 

فصل چهارم 

«شبهات ولایت فقیه و پاسخ آن» عنوان این فصل میباشد که در مجموع با بیان هفده شبهه و پاسخ از آنها، این فصل به پایان میرسد.

یکی از مهمترین شبهات در این زمینه این است که بین جمهوریت و حکومت ولایت فقیه تضاد وجود دارد که نویسنده در مقام پاسخ اظهار میدارد: ولایت فقیه از جانب خدا تفویض شده اما نه مثل ولایت ائمه(ع) که مردم هیچ نقشی در آن ندارند بلکه فقط وقتی فعلیت مییابد که مردم بخواهند و بر مردم واجب است که فقیهی را تشخیص داده و او را حاکم نمایند(مثل مراجعه به پزشک) و در ایران این جمع بین جمهوریت و اسلامیت توسط خبرگان انجام میشود.

 

فصل پنجم   

از آنجایی که پرسشهای زیادی درباره ولایت فقیه مطرح است نویسنده، این فصل را به آن پرسش‏‏ها اختصاص داده است که به برخی از آنها اشاره میشود.

-آیا ولی فقیه فراتر از قانون اساسی است؟

آیت الله مظاهری در جواب میگوید: چون ولی فقیه نائب امام عصر(عج) است پس از یک لحاظ مافوق قانون اساسی است و از طرف دیگر مادون او و مثل سایر مردم. لذا قبل از نوشتن قانون و قبل از تنفیذ شرعی آن توسط ولی فقیه او بالاتر از قانون است اما بعد از این که آن را امضا کرد خود مثل مردم و حتی بیشتر از آنها باید ملتزم به عمل کردن به قانون باشد.

-آیا امکان تعدد ولایت فقیه در کشورهای مختلف هست؟

وی در جواب مینویسد: علت عدم تعدد ولی فقیه در یک کشور، هرج و مرج است و اگر این مسأله باعث تضعیف حکومت اسلامی در کشورهای مختلف نباشد، اشکال ایجاد نمیکند.

اثر «فقه الولایه و الحکومه الاسلامیه» تقریرات آیت الله مظاهری در باب حکومت اسلامی، به تقریر مجید هادی زاده از سوی موسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا(س) به چاپ رسیده است./602/229/ر

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳