vasael.ir

کد خبر: ۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷ - 10 August 2016
حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی:

شعار اقتصاد مقاومتی در راستای پیروی از قاعده نفی سبیل است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - استاد حوزه و دانشگاه، اقتصاد مقاومتی را در راستای پیروی از قاعده نفی سبیل برشمرد و گفت: حمایت از تولیدات داخلی به این‌ معنا است که اقتصاد مقاومتی را به عنوان چراغ مسیر معیشت خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر، استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل با اشاره به موارد کاربرد قواعد نفی سبیل در نظام‌ اسلامی، گفت: قاعده نفی سبیل ریشه در قرآن و روایات دارد.

وی این قاعده را حاکم بر احکام اولیه دانست و اظهار داشت: به صورت قطع و مسلم این قاعده تکوینا و هم تشریحا به علو مؤمنین و مسلمانان بر کفار و مشرکان دلالت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی مهر با اشاره به این‌که این قاعده تنها در موارد طهارت و نجاسات نیست، ابراز داشت: این قاعده در مباحث سیاسی، فرهنگی و حکومتی قابلیت تأمین دارد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: حدیث علو که از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است، تأکید بر این دارد که مسلمانان در هیچ زمینه‌ای خود را ذلیل و خار نشان ندهند و دشمنان را بر خود مسلط نکنند، البته علامه طباطبایی قائل به این هستند که قاعده نفی سبیل، تشریعی و تکوینی است.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به این معنا که خداوند راه‌های عدم غلبه کفار بر مؤمنین را برای اهل ایمان با ارسال انبیا و اولیا بیان کرده است و خداوند از طرفی نیز کفار را فاقد تسلط بر مؤمنین قرار داده و به مؤمنین برای رسیدن به اهدافشان عزت باطنی عطا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی مهر در ادامه با تأکید بر این‌که قاعده نفی سبیل، استفاده از کالاهای خارجی را جایز نمی‌داند، ابراز داشت: قاعده نفی سبیل بر این باور است که با مصرف کالاهای خارجی، اقتصاد مسلمانان تضعیف خواهد شد.

وی اقتصاد مقاومتی را در راستای پیروی از قاعده نفی سبیل برشمرد و ابراز داشت: حمایت از تولیدات داخلی به این‌ معنا است که اقتصاد مقاومتی را به عنوان چراغ مسیر معیشت خود قرار دهیم.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: قاعده نفی سبیل در بحث فرهنگی، الگوگیری از لباس‌های بیگانه را مردود می‌داند و همچنین در مسأله سیاست می‌گوید در مقابل کفار باید در همه اوضاع چه در جنگ، چه در مذاکره و گفت‌وگو نسبت به کفار برتر باشیم./303/922/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳