vasael.ir

کد خبر: ۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ - 08 August 2016
استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد؛

وضعیت کنونی حجاب مولود عدم اجرای قوانین

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم عدم اجرای قوانین در حوزه حجاب و نیز نبود آموزش، پژوهش و فرهنگسازی مناسب را از عوامل تاثیرگذار در کمرنگ شدن حجاب در جامعه خواند و بر ایجاد کرسی های آزاد اندیشی، هماهنگی نهادهای مرتبط، پررنگ و کارآمدتر شدن نقش رسانه و نیز محدود نمودن فضای مجازی تاکید کرد.

معصومه ظهیری استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی با اشاره علل پسرفت حجاب طی سال‌های گذشته از اول انقلاب تاکنون، گفت: یکی از علت‌های پسرفت حجاب از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون عدم اجرای قوانین بوده است.

وی در ادامه افزود: قوانین بسیار مناسبی در زمینه حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که تا الان هم لازم الاجرا هست؛ ولی متأسفانه کسی به صورت جدی این قوانین را اجرا نکرد و نظارت خوبی هم در این زمینه نشد و متأسفانه تا الان شاهد بازخورد مناسبی در این زمینه نبوده‌ایم.


قوانین اجرا نشده
ظهیری با بیان این‌که 27 نهاد موظف به اجرای قوانین حجاب بوده و هستند، اظهار داشت: متأسفانه تقریبا و تحقیقا تعداد بالایی از این نهادها متولی اجرای این قوانین نشدند و این قوانین صرفا برای اصل رعایت حجاب نیست بلکه شامل آموزش، فرهنگ سازی، تبلیغ، ترویج و کارهای پژوهشی در این زمینه است.

 

تنها نظارت بر پوشش زنان کافی نیست
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم با تأکید بر این‌که قانون این نیست که فقط بر پوشش افراد نظارت داشته باشیم بلکه آموزش، پژوهش و فرهنگ سازی در این زمینه نیز جزء قانون به حساب می‌آید، ابراز داشت: هیچ نهادی در این زمینه مسأله آموزش و یا پاسخ به شبهات در مسأله حجاب را بر عهده نگرفته است و حال آن که اگر این امر حل شود قسمت عظیمی از این مشکل نیز حل می‌شود.

 

کرسی های آزاداندیشی
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید در نظام آموزشی ما کرسی‌های نظریه پردازی و آموزشی در زمینه حجاب تعبیه شود، تصریح کرد: باید با این کرسی ها به مقابله با آسیب هایی که در فضای مجازی و حقیقی در این زمینه وارد می‌شود برخاست.


نقش رسانه ها
وی در ادامه افزود: یکی از آسیب هایی که در این زمینه متوجه امر حجاب شده است رسانه ملی و یا سینماها هستند که حجاب را در جای خود قرار نمی‌دهند؛ به عنوان مثال در برخی فیلم ها و یا سریالها زنی که مجرم است و در داخل زندان است را چادر بر سر می‌کنند ولی وکیل آن زن پوشش چادر ندارد و در جای دیگر زن خدمتکار را چادری و زن خانه دار را بدون پوشش چادر به نمایش در‌می‌آورند.

ظهیری با بیان این‌که در این مسأله باید تقصیرات را تقسیم کرد، ابراز داشت: یک بخشی از تقصیرات به عهده رسانه است و بخشی دیگر را در تضاد در امور می‌توان دید چرا که برخی مواقع دیده شده با یک کار فرهنگی کارهای فرهنگی دیگر را خنثی کرده‌اند و شاهد مثال این مسأله همان کار فرهنگی است که رسانه با ساخت سریال هایی در تخریب چادر به جامعه ارائه می‌کند.
 

هماهنگی نهادهای مرتبط
این استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به نقش فرهنگ ساز حکومت در زمینه حجاب خاطرنشان کرد: همه نهادها باید در راستای اجرای قانون حجاب هماهنگ باشند و با هم مشارکت داشته باشند و از همه مهم‌تر این که در این زمینه هزینه کنند و ناظران متخصصی را برای نظارت در اجرای این قانون بگمارند.

 

محدودیت فضاهای مجازی
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم در پایان ابراز داشت: محدودیت نیز یکی از راهکارهایی است که حکومت باید به آن عمل کند و این محدودیت شامل فضاهای مجازی می‌شود چرا که یکی از عواملی که قبح حجاب را در بین مردم شکسته است همین شبکه های اجتماعی است./922/302/ص

 


 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳