vasael.ir

کد خبر: ۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ - 07 August 2016
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی:

شناخت موضوعات و پویایی بر اساس تغییرات زمان از ظرفیت‌های فقه حکومتی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت استفاده حوزه علمیه از ظرفیت‌ها برای شناخت موضوعات و تولید فقه حکومتی و پویا گفت: فقه پویا فقهی است که نسبت به موضوعات کلان و موضوعات خرد پاسخ‌گویی کاربردی دارد و زمان و تغییرات زمانی سبب می‌شود که بر قوت و قدرت آن افزوده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، با اشاره به ضرورت استفاده حوزه علمیه از ظرفیت‌ها برای تولید فقه حکومتی کارآمد و پویا گفت: نکته‌ای که در حوزه علمیه از آن غفلت شده است، مسأله توجه به حوادث و مستحدثات است.

وی با بیان این‌که حوادث یعنی آن اتفاقاتی که در اقصی‌نقاط جهان پیش می‌آید همانند تکنولوژی و امثالهم، ابراز داشت: حوزه علمیه باید نسبت به این موارد حساس و آگاه باشد؛ چرا که خروجی آن تغییر و تحول‌هایی است که در بحث تکنولوژی اتفاق می‌افتد و برای مکلفین نیاز‌ها و سؤالاتی را ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی در ادامه با اشاره به آگاهی نسبت به مستحدثات، اظهار داشت: درباره مستحدثات حوزه علمیه باید در بعد شناخت موضوع طلاب و فضلا را پرورش بدهد که در اینجا موضوعات خرد و همچنین موضوعات کلان مهم است.

نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آسیبی که از این جهت متوجه حوزه علمیه شده سبب شده است که حوزه علمیه آنچنان که باید پاسخگو نباشد و این به دلیل عدم وقوف فضلای حوزه علمیه به موضوعات کلان است.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر این‌که حوزه علمیه قم در این مسأله دارای ظرفیت است، تصریح کرد: حوزه علمیه در منبع، متون و هم اساتید، توانایی و ظرفیت بهره‌مندی از این ظرفیت عظیم را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی ابراز داشت: باید متولیان و کسانی که برای حوزه برنامه‌ریزی می‌کنند، دو بخش پژوهش و تحقیقات میدانی و در بخش نگارش پایان نامه‌های علمی و مؤثر برنامه‌ریزی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: فقه پویا فقهی است که نسبت به موضوعات کلان و موضوعات خرد پاسخگو باشد و از طرفی هم باید این پاسخ‌گویی کاربردی باشد و این به آن معنا نیست که فقه ما موازی با تغییرات زمان باشد؛ بلکه زمان و تغییرات زمانی سبب می‌شود که فقه قوت و قدرت خود را بیشتر نشان دهد.

این استاد حوزه علمیه افزود: این مسائل سبب می‌شود که مدیران و اساتید و دانش آموختگان حوزه نسبت به توان علمی و شناخت موضوعات جدید فقه امامیه آنچنان که تاکنون بوده است پیشگام و پیشرو جلوه دهند./922/303/م

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰